Gasten boek(php)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Coolskin

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2003
Heb een gastenboek in een side geplaatst. Gastenboek is gemaakt met php alleen nu werkt deze niet. Kan met ws_ftp, chmod, de text file niet naar 777 wijzigen ligt dit aan de provider(zonnet) of moet ik het ergens anders gaan zoeken. Side is gemaakt met dreamweaver.

Pieter

php heb je niets aan op Zonnet. Zonnet ondersteunt php en mySQL niet.

Ik begrijp trouwens je vraag niet over die 777?
Als je bedoelt dat je de naam van dat text bestand moet wijzigen, kan je ook proberen hem op je eigen computer te wijzigen en dat gewijzigde bestand uploaden naar je provider.

Succes,
Olav

Een bestand middels chmod op 777 zetten, kan alleen als een server een unix/linux server is. Je kunt eventueel bij Lycos je gastenboek uploaden. Eerst aldaar een (gratis, maar veel reclame) account aanmaken.

Dennis.

Geplaatst door Olav

Ik begrijp trouwens je vraag niet over die 777?

Olav
chmod 777 ziet er in ws_ftp zo uit:
chmodtutor777.jpg

;)

weer wat geleerd ;-) dank jullie wel.:thumb:

777 is een uitkomst v.e. bepaalde berekening voor het verlenen van bepaalde rechten aan een bestand(Had Windows zo'n geavanceerd beveiligingssysteem ook maar, dan iziet er de wereld van Windows anders uit).

Tegenwoordig hoef je bijvoorbeeld niet per sé het commando chmod getal(bv. 777) te geven, maar kan nu op een grafische manier ook. Zoals hierboven wordt laten zien.

Dennis.

Geplaatst door Coolskin
Heb een gastenboek in een side geplaatst. Gastenboek is gemaakt met php alleen nu werkt deze niet. Kan met ws_ftp, chmod, de text file niet naar 777 wijzigen ligt dit aan de provider(zonnet) of moet ik het ergens anders gaan zoeken. Side is gemaakt met dreamweaver.
'Site'.

Hoe heb je dat gastenboek op je site geplaatst ? Laad je het script van de zonnet server of van een andere server ?
Overigens hoor je de chmod rechten nooit op 777 te zetten, hoogstens op 766.
Geplaatst door Olav
php heb je niets aan op Zonnet. Zonnet ondersteunt php en mySQL niet.
Coolskin zei niets over het gebruik van MySQL ;)

LAMP/WAMP of IIS

Dat het woord "mySQL" gevallen is, is het toch nog relevant, niet alleen gelet op het onderwerp van dit topic, maar ook omdat een gastenboek eenmaal(het liefst) aan een database(dan bedoel ik ook een echte database met tabellen) gekoppeld moet zijn.

Dit geldt voor zowel LAMP(Linux, Apache, MySQL en Php)
als WAMP(Apache draaiend onder Windows).

Als er over IIS werd gesproken, dan is dat wat anders. Dan zou het gastenboek met bijvoorbeeld ASP moeten worden geschreven en daarbij is het gebruik van SQL/SQLserver/Access(van M$, en dus niet mySQL) benodigd.

(ik had zojuist wat fouten mijnerzijds moeten verbeteren, excuus daarvoor)

Dennis.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door DENNIS90
Dat het woord "mySQL" gevallen is, is het toch nog relevant, niet alleen gelet op het onderwerp van dit topic, maar ook omdat een gastenboek eenmaal(het liefst) aan een database(dan bedoel ik ook een echte database met tabellen) gekoppeld moet zijn.
Niets moet. Een gastenboek kan ook met fopen() en fwrite() werken om berichten op te slaan.
Dit is trouwens niet beperkt tot de kleine gastenboek scriptjes, ook grotere scripts zoals fora kunnen bestanden gebruiken om informatie op te slaan. Het vereist alleen wat meer moeite :)

Dat is waar JPeetje, we leven immers in een vrij land.
Een ieder heeft de vrije keus om gebruik te maken van de beschikbare middelen. Lees aldus het woord "moet" dan als "mag", bij deze.
Een gastenboek kan ook met fopen() en fwrite() werken om berichten op te slaan
Alweer waar, want ik schreef ooit een php poll scriptje met die 2 functies.
Dit is trouwens niet beperkt tot de kleine gastenboek scriptjes, ook grotere scripts zoals fora kunnen bestanden gebruiken om informatie op te slaan. Het vereist alleen wat meer moeite
Wederom heb je gelijk. Er is alleen nog een maar.....

Of we het nu over de inhoud v.e. topic of de inhoud v.e. gastenboek hebben, hebben we met een database te maken. De vraag is alleen om wat voor een soort database gaat het?
Ik heb het hier over DBMS en RDBMS.
Als de database van Helpmij uit een DBMS(met fopen() en fwrite(), geen relaties aan te leggen) zou bestaan, dan zou dit Forum niet erg gewild zijn. Dat is ook wat ik bedoel met een echte database zoals RDBMS(Relational Database Management Systems, dat gebruikt maakt van tabellen en waarvan ze voor de doeltreffenheid(bv. niet dubbel of meer opslaan van dezelfde gegevens) aan elkaar gerelateerd kunnen worden d.m.v. sleutels.

Dennis.

PS. Ik bewonder je, met je php kunsten.

Als ik het goed begrijp,kan ik geen php op de side zetten omdat zonnet het niet ondersteud.
Ik laad de script vanaf de zonnet server. Kan de script niet wijzigen naar 766, hij pakt steeds de oude instellingen weer.
Als dit niet werkt bij zonnet, hoe kun je dan het beste een gastenboek maken?

Ben een beginner in deze materie.

Al vast bedankt voor de jullie hulp.

Pieter

Of een extern gastenboek service gebruiken zoals bijvoorbeeld bravenet hem levert.

Kijk ook hier eens voor meer gastenboeken.

Olav

Laatst bewerkt:
Geplaatst door DENNIS90
Ik heb het hier over DBMS en RDBMS.
Als de database van Helpmij uit een DBMS(met fopen() en fwrite(), geen relaties aan te leggen) zou bestaan, dan zou dit Forum niet erg gewild zijn. Dat is ook wat ik bedoel met een echte database zoals RDBMS(Relational Database Management Systems, dat gebruikt maakt van tabellen en waarvan ze voor de doeltreffenheid(bv. niet dubbel of meer opslaan van dezelfde gegevens) aan elkaar gerelateerd kunnen worden d.m.v. sleutels.
Onthou wel dat, bij MySQL, een database een mapje voorstelt en de data van een tabel in 3 bestanden wordt opgeslagen. Dus eigenlijk komt alles uiteindelijk weer uit op bestanden ;)
Het is echter wel zo makkelijk om van RDBMS gebruik te maken, die doet dit voor je en heeft het proces geoptimaliseerd :)
PS. Ik bewonder je, met je php kunsten.
Slijmerd :p

Geplaatst door JPeetje
Slijmerd :p
Ja, een slijmbal ben ik. ;)
Maar, ik vind je echt goed hoor. Mag best gezegd worden :thumb:

Trouwens is dat idee/voorstel van Olav om het extern gebruik maken v.e. gastboek, zoals die van Bravenet , ook goed.

Dennis.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan