Gastenboek probleempje

Status
Niet open voor verdere reacties.

ice-twirl

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2002
Hoi allemaal,

Ik heb een gastenboek tutorial gevolgt om zelf een simpel gastenboek in elkaar te zetten met naam en bericht.
Ik heb deze verder opgemaakt, email adres toegevoegd alleen nu heb ik nog twee vragen

1. hoe kan ik met php aangeven dat de naam gelinkt moet worden.
zoals in html bijvoorbeeld zo kan:

<a href='">naam</a>

<?php echo $gegevens['0']; ?>Hiermee plaatst hij de naam van de poster
<?php echo $gegevens['1']; ?>Hiermee plaatst hij het emailadres van de poster

hoe kan ik ervoor zorgen dat de naam gelinkt wordt aan het email adres? zodat je zoiets krijgt: <a href="mailto:$email"><?php echo $gegevens['0']; ?></a>

2. Wanneer het gastenboek leeg is zie je het bericht " plaats een bericht ".
Wanneer het eerste bericht is gepost krijg je het bericht te zien dat je hebt gepost, maar ook een nieuwe leeg posttabbelletje. (Als je niet snapt wat ik bedoel, probeer het zelf maar eens. http://webdesign.xplosive-hardstylistz.nl/gb/lezen.php

Hoe krijg ik die eigenschap weg ?

ALvast bedankt voor de hulp

misschien dat de code helpt bij het oplossen van mijn problemen,

lezen.php
PHP:
<?php 

$file = "gb.dat"; 

if(file_exists($file)){ 
    $fp = fopen($file, "r"); 

$inhoud = fread($fp, filesize($file)); 

$inhoud = explode("\n", $inhoud); 

foreach($inhoud as $gegevens){ 
        $gegevens = explode("___", $gegevens); 

?> 

<table width="300" cellspacing="0" cellpadding="5" border="0"> 
	   <tr> 
                <td style="background-color: #fbeac2; border: 1px solid #6a693c" valign="top"><font color="#6a693c" face="Arial" size="1"><b><a href="mailto:<?php echo $gegevens['1']; ?>">Naam:</a></b> <?php echo $gegevens['0']; ?></font></td> 
            </tr> 
            <tr> 
                <td style="background-color: #faf1dc; border-right: 1px solid #6a693c; border-left: 1px solid #6a693c; border-bottom: 1px solid #6a693c" valign="top"><font color="#6a693c" face="Arial" size="1"><?php echo $gegevens['2']; ?></font></td> 
            </tr>
	<tr><td><small><small><small><small><small>&nbsp</small></small></small></small></small></td></tr> 
        </table> 
<?php 
    } 
    fclose($fp); 
    echo "<table width=\"300\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"5\" border=\"0\"><tr><td><a href=\"form.htm\"><font color=\"#6a693c\" face=\"Arial\" size=\"2\">Plaats een bericht</a></font></td></tr></table>"; 
} 
else{ 
    echo "<table width=\"300\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"5\" border=\"0\"><tr><td><a href=\"form.htm\"><font color=\"#6a693c\" face=\"Arial\" size=\"2\">Plaats een bericht</a></font></td></tr></table>"; 
} 
?>

Verwerk.php

PHP:
<?php 
ob_start(); 
$fp = fopen("gb.dat", "a"); 

$bericht = nl2br($_POST['bericht']); 
$bericht = ereg_replace("\n", "", $bericht); 
//$bericht = ubb($bericht); 

$gegevens = $_POST['naam'] ."___". $_POST['email'] ."___". $bericht ."\n"; 

fwrite($fp, $gegevens); 

fclose($fp); 

header("location: lezen.php"); 
?>

graag hulp :o

Je eerste probleem snap ik niet... Het staat toch al in de code of niet? Alleen heb jij het over $gegevens[0] en niet 1
PHP:
<a href="mailto:<?php echo $gegevens['1']; ?>">Naam:</a>

Het 2e probleem met een leeg posttabelletje (?) is ook niet echt duidelijk, wat vindt jij een posttabelletje?

Volgens mij bedoel je dat er gewoon een leeg bericht in je gastenboek staat. Dit komt simpelweg omdat je geen verificaties of controles uitvoert. Wanneer ik niets invul en op "submit" klik dan wordt hij alsnog toegevoegd aan het gastenboek.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan