Gastenboek

Status
Niet open voor verdere reacties.

luuk2512

Verenigingslid
Lid geworden
16 jan 2001
Hallo,
Wie kan mij hier even mee helpen?

Script gedownload

In het bestand kun je drie bestanden vinden, gasten.htm, gastenboek.htm en gasttoevoegen.php. Maak een linkje naar gasten.htm, hier kunnen ze het gastenboek lezen. Met een linkje naar gastenboek.htm kunnen ze een reactie achterlaten.

Chmod gasten.htm naar 666
Chmod gasttoevoegen.php naar 755

Demo

Bekijk mijn gastenboek / Schrijf in mijn gastenboek

Het Chmod gebeuren is wel gelukt, maar schrijf ik in het gastenboek dan kan hij vervolgens de pagina niet weergeven.
De vraag is dus waar link ik wat naar toe????

http://www.tboerenland.nl/gastenboek.htm

Laatst bewerkt:
De site is in html gemaakt en niet in PHP. Je moet sowieso je extentie in .php veranderen. Verder doet je klik hier omhet bestand te downloaden het niet. Ik wil het wel voor je inzien en repareren, alleen dan moet je wel eerst alle zaken op orde hebben.

Jeroen,

Als je op verzenden klikt nadat je in het gastenboek geschreven hebt, dan gaat hij naar gastenboek.php

Volgens mij moet ik een link plaatsen in de site waar je een reactie kan schrijven en die link moet dan verwijzen naar gastenboek.php??

http://www.anouksweb.nl/php/gastenboek/gb_uitleg.htm

Laatst bewerkt:
Probeer gewoon alles in 1 bestand te doen, is veel makkelijker en overzichtelijker als je met tabs werkt, kijk anders ook eens in dit topic:

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=404155

Dat is niet voor een gastenboek maar zo zie je wel een beetje hoe je het in 1 bestand kan verwerken. Als je de code hebt geschreven plaats die dan hier als je er niet uit komt, ik help je graag verder.

Nee, zou alleen graag willen weten waar ik wat moet doorlinken,

heb je wel de mogelijkheid om een mysql database te maken ?

Je bedoeld met Dreamweaver ofzo?? of dat mijn host dat ondersteund? (Strato is de host)

Nee dreamweaver moet je even vergeten, ik bedoel dat je host inderdaad mysql ondersteunt... Je moet daar namelijk (althans moet moet... niks moet) een database aanmaken.

Dat moet ik eerst ff uitzoeken, nu eerst werken pffffffff:confused:

Zoek dat eerst even uit, als dat geregelt is wil ik wel de code voor je maken.

Ik heb laatst voor een andere gebruiker hier een gastenboek module gemaakt, misschien heb je daar wat aan.

Er zit een voorbeeld en uitleg bij.
Daarnaast heb je er helemaal geen mysql voor nodig, want hij werkt met text files :)

Hij staat hier, kijk maar of je er wat mee kunt: http://helpmij.nl/forum/showthread.php?t=402858

persoonlijk ben ik niet echt een voorstander van het wegschrijven in textfiles, maargoed, als de opener van dit topic daarmee tevreden en geholpen is.... lijkt het een case closed.

Wat is het probleem met text files? :)

Een database is wel een fiks geval van overkill voor een simpel gastenboek.
Daarnaast is een database natuurlijk ook niks anders dan een slim vermomde text file ;)

Nah ik weet het niet, ik kan je niet precies vertellen waarom ik het zo vind... ik heb altijd al met databases gewerkt en vind dat wel fijn, maargoed, we dwalen nu weer teveel van het topic af :)

Wat is het probleem met text files? :)

Daarnaast is een database natuurlijk ook niks anders dan een slim vermomde text file

Bij een textfile zul je de inhoud van die textfile (username, mail, reactie) met php moeten inlezen, uit elkaar halen en verwerken.
Een database doet dat voor je en is nog een stuk sneller ook. Een database (incl Database Managment System aka DBMS) is dus wel even iets meer dan een slim vermomde textfile... ;)

Overigens lijkt het probleem van TS niet bij de database te zitten omdat het gebruikte scriptje textfiles gebruikt.
Als ik het test krijg ik de melding.

Method Not Allowed
The requested method POST is not allowed for the URL /gasttoevoegen.php.

Dit heeft niks met het script zelf te maken maar is een fout die de webserver ophoest.
Dit heeft mogelijk weer te maken met de PHP code in gasttoevoegen.php:

PHP:
<SCRIPT language="php"> 
$uitvoerbestand = "gasten.htm"; 
$bestandsindex = fopen($uitvoerbestand,"a"); 

fwrite($bestandsindex, "<TR><TD>$gastnaam</TD><TD><A href=\"mailto:$gastemail\">$gastemail</A></TD>"); 
fwrite($bestandsindex, "<TD>$gastreactie</TD></TR>"); 
fclose($bestandsindex); 
</SCRIPT>

<head>
<META http-equiv="refresh" content="2;url=gasten.htm"> 
</head>

<font face="Arial" size="4">

Even geduld a.u.b. uw reactie wordt toegevoegd aan het gastenboek ...</font>

Grote kans dat de server de manier van PHP starten niet accepteert.
Maak van <SCRIPT language="php"> een <?php
en van </SCRIPT> eens ?>

Laatst bewerkt:
Een textfile inlezen van de schijf en verwerken in PHP:
PHP:
$array = unserialize ( file_get_contents('file.txt') );

En weer saven:
PHP:
file_put_contents ( 'file.txt', serialize ( $array ) );

En ik denk dat dat zeker zo snel (en waarschijnlijk nog sneller) is dan welke database dan ook ;)

Je moet het natuurlijk niet gebruiken als je 500mb aan data hebt, maar een gastenboek in een text file kan perfect :) Is veel makkelijker, ook.

Een textfile inlezen van de schijf en verwerken in PHP:
PHP:
$array = unserialize ( file_get_contents('file.txt') );

En weer saven:
PHP:
file_put_contents ( 'file.txt', serialize ( $array ) );

En ik denk dat dat zeker zo snel (en waarschijnlijk nog sneller) is dan welke database dan ook ;)

De toegangstijd tot een bestand in het filesystem van je HDD is groter dan de gehele querytijd van een SQL query.
Eenvoudige SQL query duurt pakweg 2ms, het openen van een textfile op een SATA HDD zeker 12ms (toegangstijd HDD, zoeken in filesystem en juiste positie bereiken)

Tuurlijk, daar merk je als eindgebruik practisch niks van, maar er zijn mensen die zich daar heel druk om weten te maken :P

Deze manier heb ik nog nooit gezien:

PHP:
<SCRIPT language="php"> 

fwrite($bestandsindex, "<TR><TD>$gastnaam</TD><TD><A href=\"mailto:$gastemail\">$gastemail</A></TD>"); 
fclose($bestandsindex); 
</SCRIPT>

Als je daar nu eens:

PHP:
<?php

fclose($bestandsindex); 
?>

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan