Geïnfecteerd of toch iets anders?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robotto

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2000
Mijn PC start na zo'n 2 minuten telkens weer op. Ik krijg hierbij de 2 volgende foutmeldingen:
1.
"In het Generic Host Process voor WIN32 services is een fout opgetreden waardoor Windows moet worden afgesloten."
(De details van het bericht verwijzen hierbij naar het bestand svchost.exe)
2.
"Windows moet opnieuw starten omdat de Remote Procedure Call (RPC-)service onverwacht is gestopt. het systeem wordt door NT AUTHORITY/SYSTEM afgesloten.
Sluit alle bestanden en sla alles op. U heeft nog 60 seconden voordat wordt afgesloten."

Ik stel deze vraag via een andere PC op mijn werk want je begrijpt: in 2 minuten redt ik het niet op mn eigen PC om deze vraag te stellen.
Online scannen of via NAV lukt ook niet. Dit wordt na 2 minuutjes ook gestopt.

Is dit nou een virus of is er iets met mijn XP Pro mis?
Ik heb echt geen trek om alles opnieuw te installeren
:-(

Blaster

Lijkt het idd op (heb zelf ook even snel op antivirus.pagina.nl gekeken). weet alleen niet welke: scannen wordt ook na 2 minuten afgebroken.

Er zijn een aantal blaster-versies. maakt het bij het verwijderen nog uit welke het is?
Of zijn er meer virussen die via de RPC werken?

Begin gewoon eens met het stappenplan zoals in bovengenoemde link vermeld staat. Volgens mij maken de diverse blaster varianten allemaal gebruik van hetzelfde lek die door het stappenplan wordt gedicht. Op die manier werkt het virus niet meer en kun je rustig scannen om te zien wat er precies aan de hand is geweest.

effe wachte

Ik moet tot 4 uur werken, dus moet nog even wachten met maatregelen. heb in ieder geval begrepen dat het automatisch afsluiten en opstarten wordt onderbroken door shutdown /-a.
Mocht ik rare dingen tegenkomen laat ik het nog wel even weten.

Iedereen in ieder geval bedankt voor de hulp!

Laatst bewerkt:
Met Ctrl-Alt-Del kom je in het taakprogramma, daar kun je toch ook het blaster programma uitschakelen door taak te be-eindigen.

Systeemherstel

Blaster virus is verwijderd (hoefde trouwens niet eens in het register iets te verwijderen?) via een online scanner. Heb vervolgens alles zelf gescand met NAV en ben brandschoon. Patch voor Win XP is ook geïnstalleerd.

Nog één vraag: ik moest systeemherstel uitzetten. Ik neem aan dat ik dit ook weer AAN moet zetten?

systeemherstel weer aanzetten ja

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan