Geïntegreerde Intel graphics uitschakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

timmiej93

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2009
Ik heb de laatste tijd eens rondgekeken of ik mijn geïntegreerde Intel HD graphics uit kan schakelen, aangezien ik mijn laptop toch praktisch nooit gebruik zonder netstroom, en de geïntegreerde graphics nog wel eens problemen geven bij verschillende applicaties. Nu heb ik her en der het e.e.a. gevonden, zoals in apparaatbeheer de graphics uitschakelen. Echter, wanneer ik dit doe, worden de grafische prestaties slechter (wat ik erg vreemd vind). Lijkt dus niet te werken.

Nu heb ik ook het e.e.a. gelezen over de geïntegreerde graphics uitscakelen of op 2e voorkeur zetten in de BIOS. Hier ben ik nogal huiverig voor, bang dat ik straks een grafische kaart uit zet die verantwoordelijk is voor de weergave van alles waardoor ik niets meer kan zien. Om het maar ff in domme termen te zeggen.

Kan iemand me misschien hier iets wijzer in maken?

Geïntegreerd: Intel HD Graphics 4000
GPU: NVIDIA GeForce GT 740M

die geintegreerde intel graphics is volgens mij een driverbus die de chip aanstuurt, dus ik denk niet dat het echt slim is die uit te zetten tenzei je wilt dat je een halfuur moet wachten voor er een frame komt.

Probeer bij energiebeheer eens te kiezen voor hoge prestaties. Als het goed is wordt dan standaard gebruik gemaakt van je dedicated videokaart.

@PCExpert Zoiets was ik inderdaad wel bang voor, vandaar mijn huiverigheid.

@K1pje Heb ik inderdaad gedaan. Ik heb zelfs in het nVidia control center alles zo ingesteld dat enkel de dedicated GPU gebruikt wordt, zelfs wanneer op de acce gewerkt wordt. Daarom begrijp ik ook niet waarom mijn prestaties minder worden wanneer ik de geïntegreerde graphics uitschakel in apparaatbeheer.

Je drivers zijn wel allemaal geïnstalleerd en up to date?

Durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen omdat ik niet weet hoe je dat voor allemaal kan controleren, maar ik installeer altijd alle updates voor de nVidia kaart die ik via de nVidia GeForce experience krijg, windows updates lopen ook gewoon, en wanneer ik in apparaatbeheer voor beide kaarten naar nieuwe drivers zoek wordt ook gemeld dat ik de nieuwste updates heb.

Heb je de drivers van de fabrikant van de laptop geïnstalleerd? Met een extra kaart i.c.m. geïntegreerde graphics heb je vaak een bepaalde driver nodig om goed te kunnen schakelen tussen de twee. In ieder geval het proberen waard ;)

Na het installeren van beide "VGA" drivers die ASUS aanbied voor mijn laptop, lijkt het er inderdaad op dat de prestaties iets beter zijn. Bedankt voor de tip!

Misschien wat overbodig hoor maar: heb je de chipset drivers ook geïnstalleerd?

Wordt er nu wel goed geschakeld tussen de geïntegreerde en dedicated videokaart?

Ik heb me in deze beperkt tot de grafische drivers, maar als jij denkt dat dit ook kan helpen ga ik die zometeen ook nog even installeren.
Het lijkt er inderdaad op dat er nu goed (of in ieder geval beter) wordt geschakeld tussen de kaarten. Bedankt voor de hulp!

Volgensmij kun je de Intel HD graphics uitschakelen via de BIOS, zo had ik t gedaan toen ik mijn PC upgraded naar een 750 ti.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan