Geaard stopcontact

Status
Niet open voor verdere reacties.

The J-Man

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
29 jun 2001
Ik hoor en lees hier en daar dat je voor de computer een geaard stopcontact moet gebruiken. Ik heb op zolder geen geaard stopcontact.... :(

Ik heb dus altijd een gewoon stopcontact gebruikt. Nooit problemen gehad.

Gebruiken jullie een geaard stopcontact voor de computer?

Ik zou bijna zeggen, uiteraard. Geaard stopcontact is echt nodig, de computervoeding wordt er door beschermt en daardoor ook de rest.

idd. een geaard stopcontact is beter doch:

ik heb sinds midden / eind jaren 80 een computer (mijn allereerste pc was een Philips MSX :D :D :D ) en al mijn computers (en dat zijn er inmiddels 5 geweest) hebben op een NIET geaard stopcontact "gedraaid". In die 17 jaar heb ik 2x een defecte voeding gehad : 1x omdat ik in de meterkast aan het klooien was en ik een gruwelijke kortsluiting veroorzaakte waardoor de HOOFDzekering eruit knalde en 1x zonder "duidelijke" reden (betrof vermoedelijk een te vervuilde koeling : stof / hondenharen etc.)

Ik ben dus geneigd te zeggen dat een pc op een niet geaard stopcontact ook probleemloos kan draaien............. al maak ik de pc iedere 6 maanden open en reinig ik 'm met "pers"lucht.

Ik gebruik nog maar sinds een paar weken een geaard stopcontact. De PC loopt nu minder vaak vast, niet dat het voorheen zo vaak gebeurde hoor. Beschadigingen hebben mijn PC's en andere apparaten nooit opgelopen terwijl ze aangesloten waren op een ongeaard stopcontact.

Het advies is echter wel om een geaard stopcontact te gebruiken. De aardedraad is in principe zo te verlengen vanaf een lager gelegen verdieping.

Ik kan idd ook niet anders zeggen dan je aan te raden om een geaard stopcontact te gebruiken.

Je voeding zet 230V -die hij aangeleverd krijgt- om in 12V voor je componenten.

Als je met een geaard stopcontact kortsluiting krijg, dan wordt de overtollige stroom via de aardedraad buiten het stroom circuit geleid, waarna de meterkast een verlies in stroom meet, en de aardlek schakelaar omschiet. Gevolg: geen stroom maar ook geen beschadigingen.

Krijg je bij een ongeaard stopcontact kortsluiting, dan wordt de volledige stroom toevoer in zijn geheel door het stopcontact gejaagd, waar je voeding dus niet op berekend is.
Gevolg: Voeding defect.
Mogelijke gevolgen: Componenten defect door teveel stroom, of brand doordat de warmte oploopt en vonken gegenereerd worden.

geaard

Voor de techneuten een vraag: Ik heb in de woonkamer geen geaard stopkontakt. kan ik mijn niet geaard stopkontakt aarden met een aardklem op de radiator?

SENIOR

Ja, dat kan wel, maar het is niet de mooiste oplossing. Je gebruikt hierdoor namelijk de c.v. leidingen als aardleiding. Uiteraard moeten de c.v. leidingen dan niet van plastic zijn (zoals tegenwoordig gebruikt wordt).

Het beste blijft een aardleiding vanuit de meterkast.

GEAARD

je hebt geen keus als heel de beneden verdieping geen geaarde stopkontakten heeft. bedankt voor je reaktie

senior

Ik zou best wel graag geaarde stopcontacten in mijn kamer willen. Maar hoe moet ik van normale stopcontacten geaarde stopcontacten maken?

Of moet ik dat laten doen door iemand? Hoe duur zou dat wezen?

Ja, dat kan wel, maar het is niet de mooiste oplossing. Je gebruikt hierdoor namelijk de c.v. leidingen als aardleiding
Bedenk hierbij wel dat het potentiaal verschil niet meer weglekt naar het elec.net maar naar een andere afvoer, m.a.w. het spanningsverschil kan wel oplopen.

GEAARD

Dat kan naar mijn mening geen problemen veroorzaken die groter zijn dan de risico's bij niet aarding. Of zie ik dat niet juist? in ieder geval heb ik nu mijn stopkontakt via de radiator geaard. groetjes

senior

Dikke lol wij hebben ook een geaard stopcontact. K' wist nie wat het was maar jah opzich best makkelijk.

@senior
Geeft het dan geen problemen als je een konijn/cavia/kat/kind tegen de verwarming staat ? Lijkt me best pijnlijk 220 volt is al niet zo lekker.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan