• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geachte heer / Geachte mevrouw

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ron321

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2005
In cel C3 komt via verticaal zoeken een naam, bijvoorbeeld Dhr. Jansen of Mevr. Pietersen.
Dit staat bovenaan in een brief.
Nu wil ik in cel B16 de brief beginnen met: Geachte heer Jansen of met Geachte mevrouw Pietersen.

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?
Ik ben al bezig geweest met iets van:
=ALS(C3(LINKS(C3;3)="Dhr");"Geachte heer";"Geachte mevrouw")
maar dat werkt niet.

Beste Ron321,
Code:
=ALS(LINKS(C3;3)="Dhr";"Geachte heer";"Geachte mevrouw")

Thx, ik zat dus verkeerd te denken.

Nu zit ik alleen nog met de rest van de naam.
Hoe krijg ik die erachter geplakt inclusief een comma, dus Geachte mevrouw Pietersen,
Dat zou het resultaat in B16 moeten zijn.

Hoi,

Je hebt zelfs nog een probleem, want stél, je weet niet of het een heertje of een vrouwtje is ....
Ik kies er altijd voor (Excel, Outlook maakt niet uit) om een m, een v of niks in een aparte kolom - bijv. Geslacht.
en de formule wordt dan (uitgaand van kol. C):

=ALS(C3="m";"Geachte heer";als(C3="v";"Geachte mevrouw";"Geachte mevrouw/mijnheer"))

Ja dat had ik eerst ook maar dat maakt nu niet meer uit.
De gegevens in cel C3 worden viavia opgehaald uit een access database dus dat wordt van te voren uitgezocht.

Maar bedankt voor het meedenken.

Code:
=ALS(LINKS(C3;3)="Dhr";"Geachte heer";"Geachte mevrouw")&" "&RECHTS(C3;LENGTE(C3)-VIND.ALLES(" ";C3;1))&" ,"

Joske

En dan ineens heb je "Fam.".
Ik zou dat oplossen door 1 extra kolom in te voeren en daarin de aanhef te zetten.
Dan in de betreffende cel de vertikaal zoekopdracht aanpassen.

Bij de opdrachtgever zitten geen families, alleen mannen of vrouwen.;)
Ook jij bedankt voor het meedenken.

Kan nog ietsie pietsie korter, nl:
Code:
="Geachte "&ALS(LINKS(C3;1)="d";"heer";"mevrouw")&RECHTS(C3;LENGTE(C3)-VIND.ALLES(".";C3;1))&","

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan