• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geavanceerd filteren op reeks getallen lukt niet

Sandra237

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 feb 2024
Berichten
3
Goedemiddag,

Wie kan mij helpen met een functie in Excel om een reeks specifieke getallen die op meerdere rijen voorkomen uit een Excel export te filteren?
Ik heb geprobeerd om de geavanceerde filterfunctie toe te passen, maar krijg dan weer alle rijen i.p.v. de specifieke nummers.
In de bijlage een voorbeeld bestand, ik zou dan graag de 5 cijfercombinaties in kolom J gefilterd willen hebben (als het kan ook op een nieuw tabblad).
De reeks bevat nu 5 cijfercombinaties als voorbeeld, maar ik moet uiteindelijk een reeks van 100 cijfercombinaties invoeren. Dus ik ben eigenlijk opzoek naar een functie waarbij ik kolom J kan selecteren.
Alvast bedankt voor je hulp!

1707567143579.png
 

Bijlagen

  • Excel test_zoeken.xlsx
    816,2 KB · Weergaven: 7
Fantastisch! precies wat ik zoek :) Hoe krijg ik Power Query in mijn bestand?
 
Ik had de post verwijderd aangezien ik dacht dat het niet handig was in het gebruik, maar hierbij het bestand weer online gezien de enthousiaste reactie. ;)

Power Query (PQ zit standaard in Excel. Selecteer je gehele tabel en druk op menu gegevens > van tabel (en daarna nog op ok, tabel bevat kopteksten). Je komt nu in PQ. Bij de kolom "Onze Ref." kun je nu selecteren welke je wilt zien en welke niet. Misschien het gemakkelijkst via de zoekfunctie. Pas het format van de datumkolom nog even aan (via het kalendersymbooltje bovenaan de kolom naar "datum"), zodat er geen tijdnotatie meer in voorkomt. Ben je klaar druk je op sluiten en laden. Je krijgt dan een nieuwe tabel met de geselecteerde waarden.

Moet je later nog wat veranderen, meer of minder selecteren bijvoorbeeld, dan ga in je de tabel staan en druk je op tabel > query bewerken. Hier kan je ook komen via menu Gegevens > Query's en instellingen.

Opmerkingen
- Kolom C is niet nodig als je PQ gebruikt, het omzetten van tekst naar getal kun je daarin ook doen. Weer via het symbooltje aan de bovenkant van de kolom. Dit geeft aan wat voor type gegevens er in de kolom staan.
- PQ is bijzonder geschikt voor gegevensanalyse van grote datasets.
- Alle stappen in PQ zijn weer terug te draaien (zie query-instellingen rechts), er gaan nooit gegevens verloren.
- PQ is meestal een stuk sneller in gegevensanalyse dan formules...
 

Bijlagen

  • Excel test_zoeken (AC).xlsx
    681,4 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
Het duurde even, maar ik heb een PQ kunnen maken. Waar ik nog niet uitkom is de reeks getallen om die in 1x te kunnen vinden. Bij de zoekfunctie op mijn Excel kan ik alleen zoeken als ik 1 nummer daar invoer. Wat ik nog zoek is de manier om een hele reeks getallen in 1x te vinden in het grote data bestand. Nu staan er als voorbeeld die 5 getallen, dat zijn er in werkelijkheid meer, maar is er een mogelijkheid om te zoeken op meerdere getallen tegelijk? Dus niet alleen op '10226172' maar op '10226172 t/m 23031283' door bijvoorbeeld J1 t/m J5 te selecteren?

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
 
Je reactie is precies waarom ik in eerste instantie mijn post verwijderd had. Maar in tweede instantie is het eigenlijk heel simpel.

1. Laad weer de gegevens in.
2. Herhaal dit nu ook voor de tabel met gewenste referenties.
3. Je hebt nu 2 tabellen in PQ. Deze kun je samenvoegen als nieuw. Selecteer de 2 kolommen die overeenkomen (kolom met referenties) en druk op ok.
4. Je heb nu een nieuwe tabel. Klap de laatste kolom uit.
5. Filter op niet lege rijen en verwijder daarna de laatste kolom.
6. Je gewenste tabel is klaar. Druk op sluiten en laden en je krijgt 'm in Excel.
 

Bijlagen

  • Excel test_zoeken (AC) (1).xlsx
    683,3 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
Of met 1 formule.
Code:
=FILTER(A6:F21257;AANTAL.ALS(J1:J5;C6:C21257))
 

Bijlagen

  • Excel test_zoeken.xlsx
    817,3 KB · Weergaven: 3
Terug
Bovenaan Onderaan