• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Geavanceerd gemiddelde berekenen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

bartvt78

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2017
Goede avond,

Ik kan het niet anders benoemen dat wat de titel zegt. Ik voeg een voorbeeld excel toe waarmee het duidelijk is hopelijk.
Ik moet het totaal en gemiddelde van getallen berekenen over een jaar, waarbij elke maand een tabblad is. In mijn voorbeeld heb ik enkel voor de maand Januari het getal 100 ingevuld. Nu komt het moeilijke: Totalen is geen probleem, maar gemiddelde is in mijn voorbeeld 8,3333, zijnde het totaal / 12. Echter klopt dit niet, want als enkel januari is ingevuld, is het totaal gelijk aan het gemiddelde. Dus die /12 in mijn cel van gemiddelde mag niet zomaar "/12" zijn, maar moet eigelijk zijn: "/aantal ingevulde maanden" Dus als enkel januari is ingevuld, is het /1, is januari en februari is ingevuld, is het /2, enz. Ik hoop dat mijn uitleg wat duidelijk is, en anders hoop ik dat het voorbeeld duidelijkheid schept. Maar dit gaat even mijn petje te boven om hiervoor de juiste formule te vinden.

Bijlagen

Misschien?
Code:
=SOM(JANUARI!A1;FEBRUARI!A1;MAART!A1;APRIL!A1;MEI!A1;JUNI!A1;JULI!A1;AUGUSTUS!A1;SEPTEMBER!A1;OKTOBER!A1;NOVEMBER!A1;DECEMBER!A1)/AANTAL(JANUARI!A1;FEBRUARI!A1;MAART!A1;APRIL!A1;MEI!A1;JUNI!A1;JULI!A1;AUGUSTUS!A1;SEPTEMBER!A1;OKTOBER!A1;NOVEMBER!A1;DECEMBER!A1)

Hey jverkerk, dit werkt als de cel A1 effectief leeg is, maar als er een 0 staat werkt het niet meer. En in mijn echte file zijn het wel degelijk allemaal 0'en of hoger, dus overal is "iets" ingevuld, ook al is het maar een 0 (valutanotatie)

Code:
=GEMIDDELDE(JANUARI:DECEMBER!A1)

Hey HSV, Dat werkt dus ook niet als de cel niet effectief leeg is (valuta notatie)

Gebruik dan AANTALARG i.p.v. AANTAL, dus
Code:
=SOM(JANUARI:DECEMBER!A1)/AANTALARG(JANUARI:DECEMBER!A1)

Valutanotatie doe je in de opmaak.
Je som kan ook wel iets beter.
Code:
=som(JANUARI:DECEMBER!A1)

Deze dan?
Code:
=$A$2/(AANTAL.ALS(JANUARI!A1;">0")+AANTAL.ALS(FEBRUARI!A1;">0")+AANTAL.ALS(MAART!A1;">0")+AANTAL.ALS(APRIL!A1;">0")+AANTAL.ALS(MEI!A1;">0")+AANTAL.ALS(JUNI!A1;">0")+AANTAL.ALS(JULI!A1;">0")+AANTAL.ALS(AUGUSTUS!A1;">0")+AANTAL.ALS(SEPTEMBER!A1;">0")+AANTAL.ALS(OKTOBER!A1;">0")+AANTAL.ALS(NOVEMBER!A1;">0")+AANTAL.ALS(DECEMBER!A1;">0"))

Staat in Cel A1 een echte 0 of is het een formule met een uitslag van 0.
In het laatste geval kun je de formule aanpassen naar "leeg"
Dan werkt de formule van HSV gegeven in #4 wel

Met celopmaak Valuta en geen waarde ingevuld in A1 werkt het wel:
Dus even de cel leegmaken met de Delete toets, de opmaak blijft behouden, dan werkt het ook met jouw celopmaak.

Bijlagen

Excel 365:
Code:
=LET(x;VERT.STAPELEN(JANUARI:DECEMBER!A1);GEMIDDELDE(FILTER(x;x<>0;"")))

Bedankt voor het meedenken. Ik kan verder. Ik probeer die LET functie te begrijpen, maar die x is dat een variabele? Deze formule heb ik nog nooit tegengekomen. Zo zie je maar dat een mens nog elke dag kan bijleren. :)

Met LET kun je een waarde, formule, tekst etc. een naam geven (hierboven dus "x") en die naam verderop in de formule gebruiken. Handige functie om complexe berekeningen in stukjes op te delen, of om formules korter te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan