Geavanceerd zoeken in Vista

• Onderwerp starter Onderwerp starter JvH2
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

JvH2

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 apr 2007
Het zal vast erg dom klinken, maar de nieuwe zoekfunctionaliteit in Vista is me nog niet helemaal duidelijk. En da's jammer, want volgens mij kan het echt super handig zijn als je eenmaal goed doorhebt hoe het werkt.

Even ter controle of ik het allemaal goed begrijp:
- Een aantal locaties op je harde schijf/schijven met voornamelijk persoonlijke documenten wordt door Windows geindexeerd, zodat je hier snel in kunt zoeken.
- Er zijn 3 verschillende locaties van waaruit je kunt zoeken: het Startmenu, een willekeurige map of het venster Zoeken
- Als je in een willekeurige map gaat typen in het vakje Zoeken, zoek je in de huidige map en alle onderliggende mappen. Als de huidige map is geindexeerd heb je geluk en gaat het zoeken snel, zo niet dan moet je wat langer wachten voor de zoekresultaten binnen zijn
- In het venster Zoeken zoek je standaard in je geindexeerde locaties
- De waarden die je hier evt in de velden op het paneel Geavanceerd zoeken opgeeft worden in het Zoeken-vakje geplaatst zodra je op 'Zoeken' klikt (dit is hetzelfde als de query zelf intypen)

Heb ik dit zo allemaal goed begrepen?

Dan de dingen die me niet duidelijk zijn:
- Waar zoek je als je vanuit het Startmenu zoekt?
- Hoe werkt nu precies het aankruisvakje 'inclusief niet-geindexeerde, verborgen en programmabestanden'? Ik heb het idee dat dit niet altijd goed werkt. Als ik in mijn geindexeerde locaties zoek en ik vink het aan, zoekt hij nog steeds in geindexeerde locaties (logisch). En als ik op mijn C- en D-schijven zoek en ik vink het vakje uit, krijg ik net zo hard niet-geindexeerde bestanden etc. te zien. Soms krijg ik minder resultaten als ik het aanvink dan wanneer ik het uitvink (ik zou juist het tegenovergestelde verwachten). Ik zou eigenlijk ook verwachten dat de instelling van dit vakje pas wordt doorgevoerd als je op 'Zoeken' klikt, net als alle andere velden in het paneel Geavanceerd zoeken, maar dit wordt meteen doorgevoerd (kennelijk)
- Wat ik ook vreemd vind, is dat ze nergens in de Help vermelden dat het zoek-vak (in ieder geval in het menu Start) ook gebruik kan worden als Uitvoeren-vakje. Dat heb ik van een vriend gehoord en inderdaad dat werkt.

Kortom het ziet er wel veelbelovend uit maar af en toe komt het toch wel wat vaag over vind ik. Wie kan mij duidelijkheid verschaffen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan