• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geavanceerde draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Markvb87

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2012
Berichten
14
Goedemorgen,

Na rondgezocht/gelezen op het forum kon ik helaas geen oplossing vinden voor mijn probleem. Voor een uitgebreide vergelijking van actuale cijfers tov budget en last year wil ik graag één draaitabel maken waarin ik de volleige analyse kan uitvoeren.

Op dit momnent heb ik de volgende 2 draaitabellen.

1. Vergelijking binnen één maand (in voorbeeld periode 3)
2. Vergelijking cumulatief (in voorbeeld: periode 1 t/m 3)

In beide draaitabellen worden de volgende gegevens vergeleken.
-huidig jaar
-vorig jaar
-budget

Een van de nadelen van 2 draaitabellen is o.a. dat de uitkomst in het aantal regels bij beide niet altijd even lang is (bijv. iets komt cumulatief wél voor maar in de maand niet)
Het streven is om deze twee draaitabellen terug te brengen tot één draaitabel waarin zowel de gegevens per maand als cumulatief voorkomen.

Op dit moment ben ik nog gebonden van Excel 2003, dus mijn voorkeur gaat naar een eventuele oplossing binnen deze omgeving.
Mocht dit niet haalbaar zijn dan heb ik uiteraard liever een oplossing in Excel 2007 dan géén oplossing.

Bijgaand een zeer vereenvoudigd basismodel.

Bij voorbaat dank.

Mark van Burgsteeden


Bekijk bijlage voorbeeld draaitabel.xls
 
Zoiets misschien?
 

Bijlagen

  • voorbeeld draaitabel (oeldere).xls
    26,5 KB · Weergaven: 403
Bedankt voor de snelle reactie! Dit is een eventuele oplossing maar niet waar ik naar op zoek ben eigenlijk aangezien de tabel in het werkelijke bestand al erg complex is wordt te onoverzichtelijk met deze oplossing (helemaal wanneer het aantal periodes toeneemt). Is er nog een alternatieve oplossing?
 
Code:
 te onoverzichtelijk met deze oplossing (helemaal wanneer het aantal periodes toeneemt)
Over hoeveel perioden gaat het dan?

Je kunt toch selecteren op jaar dus (volgens mij) worden het nooit meer dan 12 perioden.
 
Maanden en cumulatieve toevoegen in draaitabel.

MarkVB87,

Uit je tekst heb ik kunnen opmaken dat je de periode en de cumulatieve in een draaitabel wil laten tonen. Dit is binnen een draaitabel, die naar een dataset verwijst niet mogelijk. Tenzij je de dataset uitbreid me de cumulatieven. Hierbij een voorbeeld hoe je dit kan aanpakken.

Ik heb hierbij de draaitabel van Oeldere gebruikt.

Bekijk bijlage HelpMijDraaitabellen.xls

Veel Succes.
 
Bedankt voor de reacties!

@oeldere, je hebt gelijk, het is inderdaad 12 perioden per jaar. Maar omdat het om erg veel kostensoorten betrekking heeft wordt het erg onoverzichtelijk als ik de vorige maanden ook individueel terug zie in de tabel. Eigenlijk wil ik alleen de huidige maand en het cumulatief.

@elsendoorn, ik ga proberen om mijn dataset uit te breiden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan