Gebeurtenis achter knop werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ibeestje

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2019
Hallo,
Ik ben mijn eerste stappen in acces aan het zetten met een zelf gemaakte database voor het catalogiseren van mijn boeken.

Ik heb een drietal formulieren aangemaakt. Op elk van deze formulieren staat de knop 'Nieuw'.
Bij 2 van de 3 formulieren verschijnt er een nieuw, leeg formulier dat ingevuld kan worden, als je op de knop klikt.
Bij 1 formulier verschijnt de melding 'Kan niet naar opgegeven record gaan. U bevindt zich mogelijk aan het einde van een recordset'
De gebeurtenis is bij alle drie de formulieren hetzelfde opgebouwd.
Weet iemand wat er fout gaat? (En hoe ik het kan verhelpen natuurlijk)

Alvast bedankt!

P.S. Het lukt me helaas niet om mijn bestand te uploaden; helpmij classificeert het als een 'onjuist bestand'.....:(
Vandaar bijgevoegde printscreens
Iemand enig idee waarom ik het bestand (Boeken.accdb) niet kan uploaden?Boek invoeren formulier.pngGebeurtenis achter knop nieuw.png

Pak Boeken.accdb in een ZIP bestand in en plaats die dan hier.

Ik heb er even naar gekeken, en er gaat wel het e.e.a. mis. Om te beginnen: gebruik in tabellen nooit keuzelijsten op basis van brontabellen. Dat is vragen om moeilijkheden. Altijd tekstvelden gebruiken dus. Uitzondering: keuzelijsten op basis van Waarden, waar jij er ook een paar van hebt (Taal, Eigenaar).
Veel groter probleem: je tabel Boeken bevat geen koppeling met de sleutelvelden van je brontabellen. Als je een Auteur kiest middels een Keuzelijst met Invoervak (die maak je dus op een formulier, niet in de tabel) dan wil je dat het Sleutelveld wordt opgeslagen. Jij slaat echter de naam op van de auteur. Dus je zou eerst in de tabel Boeken de juiste velden moeten aanmaken, zoals: AuteurID en CategorieID. In het Relaties venster leg je dan de juiste koppelingen tussen die tabellen. Dan komen we al een heel stuk verder :).

Ik heb er even naar gekeken, en er gaat wel het e.e.a. mis. Om te beginnen: gebruik in tabellen nooit keuzelijsten op basis van brontabellen. Dat is vragen om moeilijkheden. Altijd tekstvelden gebruiken dus. Uitzondering: keuzelijsten op basis van Waarden, waar jij er ook een paar van hebt (Taal, Eigenaar). .

Bedoel je daarmee ook het gebruik van een query om een waarde op te zoeken?

Ik ga aan de slag met de sleutelvelden. Ik denk te weten wat je bedoeld......

Dank je wel!

Ik heb zelf de db ook al bewerkt, dus wellicht vind je het leuk om beide versies te vergelijken :).

Nog niet, want hij is nog niet helemaal klaar. Overigens zie ik de noodzaak van de quote niet zo :).

Ik heb zelf zitten sleutelen met jouw tips. Ik vind het een verbetering... Dus veel dank!
De knoppen werken in ieder geval goed!

Nu zit ik nog met twee problemen:
- in het formulier 'Boek invoeren' zou ik graag het totaal aantal delen van een reeks willen weergeven. Ik heb een query gemaakt om het aantal delen uit de tabel 'Reeks' op te halen. Hoe krijg ik nou de uitkomsten van deze query op het formulier, zonder deze informatie op te slaan in de tabel boeken?

- in de tabel boeken heb ik nu verschillende Id's opgeslagen in plaats van de waarden van die Id's. Maar ik zou die waarden toch graag willen zien in die tabel; hoe kan ik dat inregelen zonder in de tabel een keuzevak te gebruiken?

Bijlagen

- in de tabel boeken heb ik nu verschillende Id's opgeslagen in plaats van de waarden van die Id's. Maar ik zou die waarden toch graag willen zien in die tabel; hoe kan ik dat inregelen zonder in de tabel een keuzevak te gebruiken?
Niet, maar je moet dat dus helemaal niet willen :). Tabellen zijn de 'schatkist' van je database, daarin bewaar je de gegevens. Voor het invoeren, muteren etc. gebruik je formulieren, en daar zet je dan, met keuzelijsten bijvoorbeeld, of via een query die je voor je formulier gebruikt, de aanvullende gegevens op. Eigenlijk hoor je nooit iets rechtstreeks in een tabel te doen, dus het maakt helemaal niet uit hoe en wat daarin is opgeslagen :).

Ik verlaat me in deze helemaal op jouw expertise, dus ik zal tabel zo laten. Dank je!

Had jij misschien nog een goede tip om het aantal delen van de reeks in het formulier boeken te laten verschijnen?

Ik zou de opzet van je tabel m.b.t. het aantal delen anders doen, dat ben ik ook in jouw db aan het aanpassen. Daar heb je dan ook geen DCount bij nodig :).

Ik wacht geduldig en vol spanning af.....Dank je wel alsvast voor de tijd die je hier insteekt!

Zal vanavond mijn versie posten; vanwege het mooie weer even niet achter de pc gezeten :).

Zal hem vanavond afmaken :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan