• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geblokkeerde cellen automatisch wijzigen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paul-RT

Giga Honourable Senior Member †
Lid geworden
6 dec 2003
Ok, vandaag een voor-mij ingewikkelde vraag.

Ik heb een facturerings document gemaak. Alles hierop werkt prima.
Bovenaan heb ik een "Besturings element". Een klik daarop selecteerd een naam uit een klantenbestand, ander document in excel.
Hiervan wordt in de factuur een nummer bijgehouden, in een verborgen cel.

Zodra mijn factuur-opmaak en alle formules werken, blokkeer ik alle cellen, bij cel-eigenschappen, beveiliging.
Daarna geef ik alleen die cellen vrij, waar ik met mijn muis mag komen.
Vervolgens zet ik een eenvoudig password op "Blad beveiligen" en "Werkmap beveiligen".

Het resultaat: als ik een factuur ga invullen, zijn alleen die cellen bereikbaar met de muis / cursor, die ik daadwerkelijk mag wijzigen.
Dus de kolommen aantal, omschrijving, prijs per stuk wel, en de kolom prijs niet. Immers hier zit een formule achter.
De cel datum ook niet, gaat automatisch bij openen van document.

Probleem hierbij:
De cellen waar naam en adres gegevens van de klant komen, staan ook geblokkeerd. Hier hoef ik nooit iets zelf in te vullen. Dat gaat via het besturings element.
Maar als ik die klik, en een naam selecteer krijg ik een foutmelding dat die cellen geblokkeerd staan ?!?!
Als ik ze de-blokkeer, dan gaat het prima.

Waarom werkt dat bij die cellen niet, en elders in de factuur, waar alle berekeningen automatisch gaan zoals korting, btw 20% etc. gaat het prima, met geblokkeerde cellen?

Ga ik "even" maken, moment.

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Hier een voorbeeld document.
Cellen waar de muis niet dient te komen zijn geblokkeerd bij cel-eigenschappen.
Als je nu de keuze-bar klikt, kun je een naam selecteren (fictief).
Dan komt de foutmelding.

Blad- en werk-map de-blokkeren: extra, beveiliging, "Beveiliging blad opheffen" en "Beveiliging werkmap opheffen".
password: helpmij

Adressen staan op tabblad "Klanten". (fictieve namen :cool:)

Uiteraard is dit een voorbeeld document, en zeker niet de opmaak die ik naar klanten verstuur. :D

Ik vermoed dat die velden waar het misloopt een waarde krijgen dmv VBA code, en niet door een worksheet formule.
Nee, alleen de datum gaat met een vba. (En aut. opslaan bij weg-kruisen :D)
In het voorbeeld doc is dat niet het geval.

De rest gaat puur met vertikaal-zoeken formules.

De beveiliging is echt alleen voor gebruikers gemak. Niet voor derden of mijn vrouw ofzo.

Laatst bewerkt:
Beste Paul,

Het besturingselement is gekoppeld aan cel B3, en daarvan is de beveiliging niet gedeblokkeerd via Opmaak > Cekleigenschappen > tabblad Bescherming. Als je dat wel doet, verdwijnt de foutmelding. Het maakt het echter wel mogelijk dat een gebruiker zelf iets wijzigt. Je kunt natuurlijk die cel weer verbergen door de kolom of rij te verbergen. Of de cel verbergen door het opmaak op ;;; te zetten.

Groeten,
Richard

Ok, ga straks even met die cel stoeien. Vreemd dat er alleen over die cel wordt geklaagd.
Ik zal de bewuste cel verstoppen onder mijn logo.
Ik had de tekst kleur al op wit gezet, zodat dat nummer niet geprint wordt.

Stoeien? Zo erg zal het niet zijn toch :) Je zult inderdaad de celbeveiliging van B3 eraf moeten halen en desgewenst iets creatiefs verzinnen in de trant van het verbergen van de rij/kolom of het toevoegen van datavalidatie aan die cel. (Ik weet namelijk niet hoe je werkelijke document in elkaar zit, maar ik kan me er iets bij voorstellen dat het niet praktisch is als je nu ineens die ene rij of kolom moet verbergen.)

Daarom, ik verstop em onder mijn bedrijfs-logo, met tekstkleur wit.
Komt helemaal goed.
Alleen nu even vertraging, vanwege opnieuw installeren van m'n pc.

OK. Mocht het lukken, dan zien we het groene vinkje vanzelf wel verschijnen.:thumb:
Richard

Met de oplossing van Richard is het gelukt.

Mijn pc draait weer lekker, Office 2003 ook.

Aan mijn klantenbestand zitten cellen gekoppeld aan de klabt-history.
Houdt in, dat in het klantenbestand 1 cel aangeeft of- en hoeveel- openstaande facturen de betreffende klant nog heeft.
Voor de herinstallatie werden die gegevens automatisch bijgewerkt.
Nu klaagt excel daarover, of de gegevens moeten worden bijgewerkt.
Hoe krijg ik die melding weer weg?

Er is niets gewijzigd aan de bestanden, en dezelfde office2003 staat er weer.
Ik heb alleen XP opnieuw erop gezet.

Thanx Wim van Hoorn,
Maar de oplossing van Richard paste beter.
Ik heb de controle cel verplaatst onder mijn logo, de tekstkleur ervan is wit, en die cel is niet beveiligd.
Cellen waar de datum en adres enzo komen zijn wel geblokkeerd.
Dit deel werkt nu perfect.

Laatst bewerkt:
Hallo Paul-RT,

Je kiest wat jij het beste vindt.

Als het nu naar behoren werkt zet de vraag dan als opgelost.

Mvg. Wim

Beste Paul,

Of de gegevens bijgewerkt moeten worden, hangt af van de volgorde waarin je de bestanden opent denk ik. Eerst bronbestand, dan doelbestand.
Of je kunt in het doelbestand de instellingen wijzigen bij Bewerken > Koppelingen...
Als je Office opnieuw installeert, dan worden de standaard instellingen hersteld en ben je je aanpassingen kwijt. Ik denk dat je deze een keer hebt aangepast.

Richard

Het bronbestand klaagt.
De doelbestanden zijn nu 15 stuks en moeten niet mee openen.
Die open ik (telkens 1) wanneer ik gegevens van die klant wil bijwerken.

De groene nul = die klant heeft geen open (onbetaalde) facturen. De rode 2 = Die klant heeft 2 open facturen.
De gegevens hiervan worden opgehaald uit het bestandje van die betreffende klant. (hyperlink REC0610005)

Vroeger werden die gegevens automatisch bijgewerkt.
Ik start altijd vanaf dit bronbestand. Als ik een lege factuur wil, klik ik op een linkje in dit bronbestand.
Als ik een document van een klant wijzig, (factuur betaald of open) dan is het bronbestand reeds bijgewerkt (automatisch).

Hoe herstel ik dat weer?

Laatst bewerkt:
Beste paul,

Gezien de melding is je bronbestand tevens doelbestand! Naar welk bestand verwijzen de formules? Weer naar de andere doelbestanden? Dan heb je een probleem, òf je moet instellen dat de koppelingen automatisch bijgewerkt worden bij het openen. Dan duurt het openen iets langer, maar je krijgt de melding niet meer.

Groeten,
Richard

Bronbestand = doelbestand?! huh?
Het bestand waar de melding meekomt heeft die groene en rode cijfers.
Elke cel verwijst naar een ander bestand waar de gegevens vandaan komen.
Namelijk een bestand-naam gelijk aan het klantnummer.

Gekke is, dat dit voor de herinstallatie nooit een probleem was.

Maar hoe stel ik in, dat koppelingen aut. bijgewerkt worden? Dat zou het best voorheen geweest kunnen zijn.
En als ik dan 3 sec. langer moet wachten... het zij zo ;)

Open het doelbestand:
Bewerken > Koppelingen... > Prompt bij het opstarten > "De waarschuwing niet weergeven en koppelingen wel bijwerken".
Tenminste in Excel 2003.

Enne, je kunt twee bestanden naar elkaar laten verwijzen, mits er geen kringverwijzing ontstaat. Dan is het doelbestand van de een tevens bronbestand, en het bronbestand tevens doelbestand. ;)

Richard

Dus die koppelingen bijwerken optie moet alleen in het bestand waar de melding als eerste komt?
Want daar werkt dat niet. De instelling is gedaan, opgeslagen, en bij weer openen is de melding er weer.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan