Geboortedatum minus peildatum( of andersom)

Status
Niet open voor verdere reacties.

smitty

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2000
Hoi,

Ik wil in een database een query maken zodat ik te zien krijg wie er nog geen 18 jaar is.
Het gaat om verschillende soorten contibutie. Ik kan niet werken met "Now"-geboortedtaum. Want het gaat pas in op 1 september.
Samengevat wil ik nu al boven water krijgen wie er op 1 september nog géén 18 jaar is.

Ik heb al een geprobeerd om te rekenen met de peildatum 01-09-1991- minus [geboortedatum] maar daar krijg ik niets uit. Met Now - geboortedatum wel. Maar dat is niet de bedoeling.

Heeft iemand een idee :)

Je kunt het volgende proberen:

DateSerial(2009;9;1)-[Geboortedatum]

Michel

Rare cijfers

Hoi,

Ik heb dit in een query geplaatst
test: DateSerial(2009;9;1)-[Geboortedatum]

Maar ik krijg als resultaat bij bijv. geboortedatum 25-09-1959 18239

En ik wil eigenlijk het aantal jaren hebben. Ik snap er niets van.

Wat je als uitkomst krijgt, is het verschil in dagen tussen de twee datums. Om het verschil in jaren te krijgen, moet je de functie DateDiff gebruiken.
Ziet er dan zo uit:

Leeftijd: DateDiff("yyyy";[Geboortedatum];#1-9-2009#)

In een vergelijking krijg je dan zoiets:

IIF(DateDiff("yyyy";[Geboortedatum];#1-9-2009#)>18;"Prima";"Te jong")

Michel

Laatst bewerkt:
Leeftijd

Hoi Michel,
Dit werkt prima, maar dan heb ik weer een vraag.
Ik heb de tabel leden gekoppeld aan de tabel contributie. Afhankelijk van welke contrubutiesoort wordt er een bedrag in rekening gebracht. Maar er zit één lastig stuk bij. Als iemand bij de senioren speelt maar de leeftijd is <18 op de datum 1-9 dan wordt er minder contributie betaalt. Heb jij enig idee hoe ik dit in kan bouwen, terwijl ik toch de tabel contibrutie blijf gebruiken?

Ik heb de database bijgevoegd.

Groetjes,

Jos

Bijlagen

Je houdt de contributiegroep nu bij in de tabel Leden, en vermoedelijk wordt dat met de hand aangepast? Als het om een paar personen gaat, zou ik dat dan gewoon handmatig blijven doen, met eventueel een opmerkingveld waarin je de uitzondering aangeeft.
Je kunt het wel automatiseren, denk ik maar persoonlijk ben ik geen voorstander van het maken van lastige constructies voor uitzonderingen. Niet alleen omdat een uitzonderingsregel lastig is te vangen in een (programmeerbare) vaste constructie, maar ook omdat je gript wilt kunnen houden op de uitzonderingsgevallen.
Wil je het automatiseren, dan moet je een query hebben die elke dag controleert of de uitzondering nog wel geldt, want het is neem ik aan geen eeuwigdurende situatie.
De vraag die je dus moet stellen is: heeft het zin om voor een paar gevallen een boel werk te verrichten, zodat je een geautomatiseerd traject hebt, waar je dan minder grip op hebt, of is het zinvoller om die gevallen handmatig bij te werken?

Michel

leeftijd

Hoi Michel,
Ik denk dat ik inderdaad de instructie ga geven aan de personen die dit bjj gaan houden, om zelf te checken of het een uitzondering is. Ik kan wel mooi jou formule gebruiken. Want dan ziet men meteen of iemand < 18. Als ze dan kiezen (als het lid bij de senioren speelt) voor senior < 18 komt toch het juiste bedrag er te staan.

Bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan