Hoi,
Ik moet een applet maken met drie tekstvensters: getal, geheel en gebroken. En met een knop splits. In getal wordt een decimaal getal ingevoerd, en na dan op splits te klikken moeten in de vensters geheel en gebroken respectievelijk het hele deel en het decimale deel komen te staan. Dus bv 2,5 wordt 2 en 0.5.
Dit is wat ik heb:
Ik krijg nu in het gebroken venster het goede antwoord, maar in geheel gewoon de gewone deling. En dat mag niet. Maar als ik voor int kies kan ik geen decimaal getal invoeren. Dus ik moet (denk ik) die double omzetten in een int, en er dan mee rekenen. maar dat lukt me niet. Wie kan me helpen?
Ik moet een applet maken met drie tekstvensters: getal, geheel en gebroken. En met een knop splits. In getal wordt een decimaal getal ingevoerd, en na dan op splits te klikken moeten in de vensters geheel en gebroken respectievelijk het hele deel en het decimale deel komen te staan. Dus bv 2,5 wordt 2 en 0.5.
Dit is wat ik heb:
Code:
import java.awt.*;
import java.applet.*;
import java.awt.event.*;
public class gebroken_gedeelte_afsplitsen extends Applet
{ TextField getalvak, geheelvak, gebrokenvak;
Button knop;
public void init()
{ setFont(new Font("SansSerif", Font.BOLD, 14));
setLayout(null);
getalvak = new TextField("Getal");
getalvak.setBounds(100,20,90,20);
knop = new Button("Splits");
knop.addActionListener(new KnopHandler());
knop.setBounds(220,20,90,20);
geheelvak = new TextField("Geheel");
geheelvak.setBounds(100,220,90,20);
gebrokenvak = new TextField("Gebroken");
gebrokenvak.setBounds(220,220,90,20);
add(knop);
add(getalvak);
add(geheelvak);
add(gebrokenvak);
}
class KnopHandler implements ActionListener
{ public void actionPerformed (ActionEvent e)
{
String invoerstringbreek = getalvak.getText();
double komma = Double.parseDouble(invoerstringbreek);
double deel = komma%1;
gebrokenvak.setText("" + deel);
}
{
String invoerstringheel = getalvak.getText();
double getal = Double.parseDouble(invoerstringheel);
int geheelgetal;
geheelgetal = (int)getal;
int geheel = geheelgetal/1;
geheelvak.setText("" + geheel);
}
}
}
Ik krijg nu in het gebroken venster het goede antwoord, maar in geheel gewoon de gewone deling. En dat mag niet. Maar als ik voor int kies kan ik geen decimaal getal invoeren. Dus ik moet (denk ik) die double omzetten in een int, en er dan mee rekenen. maar dat lukt me niet. Wie kan me helpen?