Gebruik accu of net stroom?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Hallo Allemaal,

Onze dochter heeft net een nieuwe laptop.

Nu vragen we ons af hoe om te gaan met de laptop om de accu zo lang mogelijk in goede conditie te houden bij thuis gebruik.

1) Accu in de laptop en stekker in stopcontact
2) Accu er uit en stekker in stopcontact
3) Accu er in en gebruiken en alleen stekker er in als de accu leeg is
4).............. Andere optie?

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie

Als de laptop voornamelijk of alleen maar thuis wordt gebruikt, dan de accu met ongeveer 45% reststroom over, eruit halen en op een koele plaats bewaren. Eén keer in de maand opladen tot 100% en dan weer in de laptop laten zitten tot 'ie nog 45% reststroom heeft en dan weer eruit en op de koele plaats bewaren.

Mag de laptop dagelijks mee naar buiten en wordt er thuis (veel) op gewerkt, dan de volle accu eruit en op netstroom werken, pas als de laptop mee naar buiten mag de accu erin.

Ik heb nu een laptop waar je de accu niet meer zo direct uit kunt halen. Dan moet je de laptop al uit elkaar schroeven.
In dat licht bezien zou je denken dat het allemaal niet zoveel uitmaakt.

Dank voor jullie reacties.

Ik begrijp eigenlijk beide reacties. Daar over nadenkend:
De eerste reactie kan ik me indenken bij oudere types accu...

De tweede reactie hoort bij nieuwe accu's. Als je thuis komt haal je ook de accu van je telefoon er niet uit.

De accu er uit halen zal, naar mij mening, zeker bijdragen aan een langere levensduur van de accu maar de accu er in laten zitten zal met moderne accu's ook zeker geen kwaad kunnen.

Nogmaals dank voor jullie reacties.

Mochten er nog mensen zijn met een andere mening hoor ik die graag.

Mvrgr.

Nossie

@kostenzer : ja en nee, denk met mij mee (hé, dat rijmde ;) )

Waardoor slijten elektrische apparaten voornamelijk :
1. kwantiteit van het gebruik en
2. warmte

Een accu die niet simpelweg even te verwijderen is, zal dus in verhouding veel sneller aan het eind van zijn levenscyclus zijn, dan een accu die de helft minder wordt gebruikt. Dat zal je toch met mij eens kunnen zijn? Mooi voorbeeld zijn misschien de miljarden mobieltjes die op deze aardbol in gebruik zijn. Ik ken maar weinig mensen die hun accuutje langer dan een jaar of drie (?) probleemloos kunnen gebruiken. Zo heb ik twee -en een half jaar geleden een desktop vervanger gekocht (een laptop dus, zie mijn systeem) die voor 99,9% de deur niet uitkomt. Als ik de accu test, dan 'zegt' de software "Gezondheid is uitstekend".
Ik heb een vermoeden hoe dat komt..........

@nossie : hoeveel mensen ken jij die jaaaaaaaaarenlang probleemloos met hun mobieltje met de originele accu konden bellen?

In het voorbeeld van de laptop van jouw dochter is het eigenlijk héél simpel : als de accu 50% minder wordt gebruikt, (omdat de machine voor de helft van de tijd aan het 'net' hangt), zal deze dus langer in een optimale staat blijven.

Laatst bewerkt:
@gast0225 daar heb jij een punt, de meeste telefoons worden na 2 jaar vervangen bij het verlengen van het contract.... En tegen die tijd moet je je 2 jaar oude telefoon meestal meerdere keren opladen per dag.

Daarnaast en dat zou dan mijn reactie zijn op jouw stelling over 'moderne accu's: heb je je wel eens afgevraagd waarom 99% van de fabrikanten slechts 1 jaar garantie verleent op de accu / batterij?

Windows zelf heeft trouwens een hele leuke functionaliteit om de accu gezondheid in Windows 7 te testen : Klik

Hieronder een gedeelte van het met dat tooltje van Microsoft gemaakt rapportje van de 'gezondheidstoestand' van mijn 2.5 jaar oude laptopaccu, die in die periode dus slechts zo'n 9% van zijn oorspronkelijke capaciteit heeft verloren :

Aanvragen voor beschikbaarheid van systeem:Analyse is geslaagd
De analyse is geslaagd, Er zijn geen problemen gevonden op het gebied van energie-efficiency. Er zijn geen gegevens geretourneerd.
Accu:Accugegevens
Accu-id 0001NotebookBAT
Fabrikant Notebook
Serienummer 0001
Accutype LION
Lange termijn 1
Ontwerpcapaciteit
76960
Laatst volledig opgeladen 69427

I'll rest my case... ;) :D

Laatst bewerkt:
Status