Gebruik andere XP-installatie CD-ROM, bij structureel Installprobleem !

Status
Niet open voor verdere reacties.
1) Ik heb dat tevergeefs geprobeerd, de F6 optie om een update van de raidcontroller stuurprogramma's te installeren.
Maar het kan zijn dat ik iets niet helemaal goed heb gedaan. Je behoort de stuurprogramma's op een diskette te plaatsen en dan zou het moeten lukken, maar de foutmelding geeft aan dat er kennelijk meer op de diskette aanwezig hoort te zijn.
Is daar een soort van werkinstructie/procedure voor.
Ik heb het nergens kunnen vinden.

2) Een niet compatible controller zou toch een geel uitroepteken in systeem/apparaatbeheer tot gevolg moeten hebben !

3) De 2 Maxtor HD's heb ik met de software van Maxtor getest ! Geen errors, dan kan daar toch het probleem niet zitten.

1) zorg eerst voor een diskette met het goede (up to date) driver bestand.

2)Nee, dat hoeft niet. XP denkt dat de goede driver gebruikt is, maar heeft wel als resutaat read and write errors.

3)Dat geloof ik direct, maar zolang niet het goede raid stuurprogramma geïnstalleerd is, blijf je fouten houden alsof er een fout op je harddisk zit vandaar de foutmelding die een HDD error aangeeft.

Wel makkelijk om te weten dat er RAID wordt gebruikt.

Hoeft alleen maar het driverbestand van de raidcontroller op de diskette te staan.
Ik heb hier een opgave van wat op een disk staat.
Moet dat er allemaal op staan ?

Bijlagen

• raidxpstuurprog.jpg
    raidxpstuurprog.jpg
    32,1 KB · Weergaven: 16
Je zal inderdaad verschillende bestanden moeten hebben, maar ik weet natuurlijk niet of dit allemaal de juiste bestanden zijn, want ik weet niet welke RAID controller jij hebt.

Als je een onboard RAID-controller gebruikt, dan staan er op de CD-rom die bij het moederbord hoort de juiste drivers. Een "makedisk" programmaatje zit er soms ook wel bij. Lees in ieder geval de handleiding.

Het betreft de :
HPT370 UDMA/ATA100 RAID controller
van : Higpoint technologies (zie bijlage).

Overigens, om het probleem nog nader te beschrijven :
Krijg XP in eerste instantie geinstalleerd. Tijdens installatie geen problemen. NA installatie, crasht XP zodra er diverse software en drivers van verschillende hardware zijn/worden geinstalleerd. Nooit tijdens deze acties, maar ALTIJD, NA dat ik de PC weer opnieuw start. Als ik NA de installatie en de connectie met internet heb (werkt dan perfect) en verder niets zou installeren; crasht XP niet.

In de readme.txt (incl. TXTSETUP.OEM) van de RAID(hier bijgevoegd), behorend bij XP, staat bij known problems de mogelijke oorzaak vermeld alsmede de eventuele oplossing van mijn probleem. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit 'hoe' en in welke volgorde. Volgens mij moet ik de volgende files op een diskette plaatsen......en dan de F6 optie gebruiken, bij de XP-installatie
[Files.scsi.hpt3xxXP]
driver = d4, hpt3xx.sys, hpt3xx
driver = d4, hptpro.sys, hpt3xx
inf = d4, hpt3xx.inf, hpt3xx
catalog= d4, hpt3xx.cat

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Graag nog reactie op voorgaande opmerkingen/vragen e.d.

Het schijnt dus inderdaad een probleem te zijn om de juiste driver er op geïnstalleerd te krijgen. Er staat in het txt file vrij duidelijk beschreven hoe je dit moet oplossen. Ik zou zeggen, afhankelijk van de installatie die er nu is, probeer het uit.

Ik kan de uit te voeren stappen niet echt helemaal helder krijgen. Mijn situatie nu is, Ik heb WinME op C:\ geinstalleerd. Verder heb ik al een partitie (D:\) vrij voor XP (t.b.v. dualboot met WinME) en vervolgens nog twee partities voor al mijn data.

In WinME kon ik de meest recente RAID-driver, gewoon via apparaatbeheer en stuurprogramma bijwerken installeren, hoewel Windows wel aangaf de beste driver al geinstalleerd te hebben !
Wat is nu vanaf dit punt de manier om XP met de goede RAID-controller driver (die heb ik inmiddels op een diskette heb staan) te installeren. Dat is me in de readme.txt niet helemaal duidelijk.

Laatst bewerkt:
Uiteindelijk XP toch kunnen installeren !

XP draait nu eindelijk. Er uiteindelijk achter gekomen, dat XP in combinatie met de Matrox G550 wel kan performen. Je moet de volgende stappen in volgorde uitvoeren :
1) 'Tijdens' de installatie van XP, moet je de beeldschermeigenschappen NIET door Windows XP laten aanpassen (XP vraagt op een gegeven moment of je dat wil);
2) Vervolgens heb ik de door XP geinstalleerde RAID-controllerdrivers vervangen door die van de fabrikant
(Highpoint). Gewoon via apparaatbeheer en daarbij zelf naar de directory gaan, waar de Highpointdrivers zich bevinden;
3) Als derde stap de Matrox G550-drivers geinstalleerd.
Achteraf dus, vrij simpel. Door verschillende opties telkens uit te proberen (en alles op te schrijven), lukt het altijd weer een (onoplosbaar lijkend probleem) toch uit de wereld te helpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan