• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gebruik van AANTAL.ALS en EN

Status
Niet open voor verdere reacties.

yupgup

Gebruiker
Lid geworden
28 jul 2011
Ik denk dat het met AANTAL.ALS en EN moet, maar Excel is het niet met me eens. :D Ik heb twee vragen:

Ik wil het aantal mensen weten dat in kolom A een bepaald antwoord heeft gegeven en (B) tussen de 20 en 25 jaar is. De weergave van kolom A kom ik wel uit. Hoe kan ik het beste ´20 tm 25 jaar´ zeggen? Moet ik dan een aparte kolom maken met de leeftijden onder elkaar en die cellen (bijv. C1:C5) in de formule zetten of kan het anders, bijv. 21:25, of moet ik ze juist apart benoemen met OF? Of nog iets anders?

Vraag 2: Hoe zou de formule er uit moeten zien? Ik heb een aantal dingen geprobeerd zoals =AANTAL.ALS((A1:A58;*tekst*)EN(B1:B58;C1:C5))

Maar óf ik heb te weinig argumenten ingevoerd, óf er zit een fout in :confused:

Wie kan me helpen?

Als je dit forum al eens bekeken hebt, dan zul je weten dat je voor zulk soort vragen een voorbeeldbestand moet bijvoegen, zodat we kunnen zien WAT je gegevens zijn en WAAR die staan. Alleen dan is een zinnig antwoord te geven.

Met AANTAL.ALS kun je slechts één voorwaarde invoeren, gebruik van de EN-functie of de OF-functie kan niet.
Heb je Excel 2007 of hoger, dan kun je met AANTALLEN.ALS wel met meerdere voorwaarden werken.
In Excel 2003 kun je jouw vraag wel oplossen met behulp van de functie SOMPRODUCT.

Een tweetal voorbeelden met somproduct.
Gezien de extensie van jouw bestandje heb je tenminste 2007.
Je kunt het zien bij het opstarten van Excel.

Bijlagen

Hé geweldig, bedankt! Ga het gelijk proberen bij mijn volledige bestand....

Dacht altijd dat * een vermenigvuldigingsteken was, maar het is dus iets als ´en´ of ´+´?

Jou probleem zit hem er in dat je verwijst naar antwoordomschrijvingen op het blad conclusies, die tekstueel niet gelijk lopen met de tekst in jouw blad antwoorden. Zie daartoe mijn aanpassingen.

* is in rekenkundige bewerkingen vermenigvuldigen, maar in logische bewerkingen komt dat overeen met EN. Zo komt + in logische bewerkingen overeen met OF.

Bijlagen

Formule is goed, de antwoorden waarop gezocht wordt op tabblad conclusie zijn niet hetzelfde als de antwoorden op tabblad antwoorden.
Je moet zorgen dat deze tekst precies hetzelfde is.

Ps als je naar een bereik op een ander tabblad verwijst dan hoef je de naam van het tabblad niet 2x in 1 bereik te gebruiken.
volgende formule is voldoende.
Code:
=SOMPRODUCT((Antwoorden!$AP$2:$AP$58>19)*(Antwoorden!$AP$2:$AP$58<26)*(Antwoorden!$W$2:$W$58=E4))

Niels

Laatst bewerkt:
Helden! Ik ben er uit, dank!

Snap nog niet helemaal hoe mijn tekst niet kon overeenkomen met het andere blad, maar afijn. Heb ´t nu nogmaals netjes overgenomen EN HIJ DOET HET!! Woohoo!
:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan