Gebruik van constanten in queries

Status
Niet open voor verdere reacties.

sisva

Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2014
In mijn programma heb ik docenten die bepaalde vakken geven. Nu wil ik per vak de taakbelasting berekenen voor die docent. De belasting hangt echter af van het type vak (theorie, oefeningen, labo). Afhankelijk van dat type mag voor elk uur les, een bepaald aantal uren belasting in rekening worden gebracht. Dat aantal uren ligt vast, maar kan wel wijzigen doorheen de jaren. Vandaar dat ik daar graag een variabele van zou willen maken. Ik had dit eerst geprobeerd met een parametertabel met slechts 1 rij en voor elke variabele een ander veld. Als ik dan een query maak zonder join (omdat er toch maar 1 rij in de parametertabel staat), kom ik de juiste resultaten uit, maar dan kan ik in die query en bijhorende formulier het type niet meer aanpassen.
Ik dacht dan publieke constanten te declareren in vba, maar die kan ik dan weer precies niet gebruiken in een query. Kan iemand mij hier op weg helpen?

ik zou adviseren een belasting-tabel aan te maken met in ieder record een id, een belasting en een omschrijving.

... maar dan kan ik in die query en bijhorende formulier het type niet meer aanpassen.
Dat aanpassen doe je ook in je tabel. Je hebt een Cartesisch product gemaakt met je query, en die is niet bij te werken. Maar dat hoeft in dit geval niet, omdat
Dat aantal uren ligt vast, maar kan wel wijzigen doorheen de jaren.
Je gaat het dus echt niet elke week aanpassen...

Ik vrees dat ik niet helemaal mee ben.
Octafish, is het nu de bedoeling dat ik zo een belasting-tabel maak, zoals gast0158 suggereert? Ik heb niet het gevoel dat ik daar verder mee geraak.
Met Type bedoelde ik wel het type vak (theorie, labo, ...). Momenteel is dat voor veel vakken nog niet ingevuld, en het is wel de bedoeling dat dat met een formulier kan ingevuld worden.
Die uren die ik als constanten wil definiëren, zullen inderdaad niet vaak veranderen, maar voor de leesbaarheid wil ik ze liever niet gewoon als getal in de formule plakken, anders weten we na een tijd niet meer waar dat getal voor staat.

Laatst bewerkt:
Zoals ik al zei: het is toch geen probleem als je in voorkomende gevallen even de tabel in duikt om de waarde aan te passen? Bovendien vind ik dit soort aanpassingen typisch is dat een beheerder van de database doet, en niet de gebruiker. Het zijn namelijk in mijn ogen systeeminstellingen. En daar moet een gebruiker echt vanaf blijven! In mijn databases komt een gebruiker in ieder geval nooit bij dit soort tabellen. Het zou een chaos worden :). Nee, als er (waarschijnlijk ook maar 1 keer per jaar) iets moet worden gewijzigd, dan vragen ze dat netjes bij de beheerder aan, en die verandert de 3 getalletjes wel met de hand.
Overigens ben ik het met gast0158 eens dat een opzoektabel vele malen beter is. Die kun je ook als rijbron gebruiken voor keuzelijsten etc. Dat is een tabel met één record niet. Tenzij je een query maakt die er weer een dynamische tabel van maakt. Maar het is een hoop nodeloos werk.
Overigens moet je ook nog nadenken (vermoed ik) over de 'houdbaarheid' van de gegevens, zeker als ze regelmatig andere waarden krijgen. Want als je de berekeningen in een query uitrekent, zijn dezelfde records elk jaar weer anders. Tenzij je de uitkomsten weer opslaat in je tabel, of op basis van een historietabel werkt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan