gebruik van id in html

Status
Niet open voor verdere reacties.

malvado

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2006
Het gaat lekker, ik ben html aan het leren maar nou ben ik gestot op id en ik begrijp het maar wanneer ik die code dus uitvoer, gebeurt er helemaal niks. Kun je aub nader uitleggen hoe je id gebruiken kunt? Beter nog, ik weet wel hoe maar het resultaat zie ik helemaal nog niet.

Op zichzelf doet het helemaal niets, het geeft een element een naam mee, meer niet. Maar, met die naam kun je het element vervolgens aanspreken in CSS of Javascript.
(zie overigens ook de twee sites in m'n sig voor meer over CSS, HTML en hoe ze te combineren.)

als je een website aan het maken bent kom je idd id's tegen

eerst zal ik uitleggen wat het verschil is tussen een id en een class:

id="naam van id"
iets wat je eenmalig gebruikt je geeft de div een naam mee om deze later met behulp van css eigenschappen mee te kunnen geven zoals: (hoogte breedte achtergrondafbeelding etc) een id is uniek en de naam die je gebruikt mag dan ook maar een keer voorkomen.

class="naam van class"
is iets wat vaker voorkomt in je website. bijvoorbeeld een opmaak van een bepaalde paragraaf.

met behulp van deze id en classes kun je je website opmaken.
in je stylesheet die meestal extern is kun je deze id en classes benaderen.

een id benader je door # voor de naam van het id te zetten. Heet je div bijv:
HTML:
<div id="header"></div>

dan roep je deze in je css aan door:
HTML:
#header{
/*eigenschappen van je header zoals breedte hoogte etc.*/
}

een class kun je benaderen in je css door er een (.) punt voor te zetten
HTML:
<p class="red"></p>

is je css
HTML:
p.red{
/*eigenschappen van de paragraaf*/ 
}

hoop dat je er zo een beetje uitkomt. mocht je niet weten hoe je je stylesheet extern te maken post dit dan even leg ik dat later uit :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan