gebruik van voeding

Status
Niet open voor verdere reacties.

meelman

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 okt 2002
ik gebruik voor mijn casefans (4 stuks) nu een aparte 12v adapter. Ik wil ze op de voeding aansluiten, maar ik weet niet of die voeding genoeg stroom levert. Kan ik meten hoeveel ampere hij nog kan leveren op het 12 v kanaal of moet ik het gebruik van alle 12v onderedelen optellen en dan kijken hoeveel de voeding max kan leveren???? Dat lijkt me vrij veel werk.

De meeste voedingen zijn berekent voor het maximale en een beetje meer.
Als de adapters nu een probleem zijn ,zou ik het proberen.

(is de laagspanning van de voeding wel 12 Volt ?)

kijk eerst hoeveel spanning en stroom uw voeding kan leveren (staat er ergens op)
is de spanning van uw voeding dezelfde als die 12V voor uw fans? zo ja, meet dan hoeveel stroom uw fans en uw voeding apart gebruiken
tel deze 2 stroomverbruiken op en vergelijk de som met de stroom die uw voeding kan leveren
let op dat ge niet het uiterste stroomverbruik van uw voeding gaat vergen!

Hallo

De meeste losse adapters stellen niet veel voor ......

Wat is het vermogen van die adapter ????

Wat is het vermogen dat die 4 fan's nemen ?????

En ......in extremis , ........
Die 400 mA dat die 4 ventilatortjes verbruiken kan die p.supply zeker leveren .....

Peter

even kijken. Ik heb 4 fans, officieel 0,2 A, maar volgens mijn multimeter 0,15 a. Dan heb ik nog een crystal orb van 0,16 a. De cpufan moet daar nog bij. En misschien nog een harddiskfan, maar die heb ik nog niet binnen, dus daar weet ik geen specs van. alles even bij elkaar opgeteld, kom ik aan 0,76 A. Plus misschien een hdfan. (Plus mijn proc-cooler. Ik ga even bij coolermaster kijken wat ie verbruikt) Mijn oude voeding was 250 watt, met een 13,0 ampere 12v-lijn. Nu he ik 300w, maar om te kijken hoeveel A de 12v-lijn daar is moet ik heel mijn kast uit elkaar schroeven (stikkertje zit aan de achterkant)

maar stel, het is ook 13A. Welke onderdelen in een pc gebruiken 12v?? Cd-rom ofzo??

Geplaatst door VDK_P
Hallo

De meeste losse adapters stellen niet veel voor ......

Wat is het vermogen van die adapter ????

dat is 8 ampere. Het is een accu-oplader :):):)

Hallo

Een accu-oplader noem ik geen adapter meer hoor..hihihi...

Er zijn diverse oplossingen....

Of er is ruimte voorzien in de systeemkast om een extra p.c. powersupply in te bouwen , dan kun je op veilig spelen en een extra voeding inbouwen.

Dan kun je b.v.b. de harde schijven met fan's op die 2e powersupply zetten???

Of ....indien geen plaats , dan kun je een adapter van b.v.b. 3A 12V inbouwen op bodem v/d systeemkast en alle ventilatortjes daarop aansluiten.

Je zou ook een delay kunnen monteren op de ventilatoren van b.v.b. 2 seconden , kwestie van spikes op de p.c. supply te vermijden.

Componenten die 12 V nodig hebben en niet kritisch zijn i.v.m. spanning ...de ventilatoren.

De harde schijven / c.d.r.o.m. lezers hebben ook 12V nodig , maar ook nog 5V , let wel beide gestabiliseerd ..

p.s. het vermogen op die fan's is altijd de max. startstroom , het nominale verbruik = altijd lager.

Peter

als ik het goed versta, kan uw voeding 8 ampère leveren
dan is er geen enkel probleem als ge uw fans er bij op aansluit

Hallo

Zoals ik het lees , kan die externe acculader 8A leveren en vreest betrokkene dat de p.c. voeding het extra vermogen niet kan leveren ......

Volgens mij zal het echter niet komen op dat beetje meer , maar indien je echt op veilig wil spelen , zie mijn vorige reply....

Peter

ach ja, acculader of adapter, das toch bijna hetzelfde?? :D:D

Een extra PSU zie ik niet zitten. Heb ik ook geen plek voor. Een adapter kan, maar ik zou 't liever allemaal op een voeding zetten. Als ik een keer vergeet de adapter aan te zetten blaas ik m'n videokaart op met overclocken en dat is ook weer niet de bedoeling. Dus ik ga het proberen met deze voeding (heb nog garantie) en als ie het niet trekt, dan koop ik een 400w voeding ter vervanging.

ariane01, mijn voeding kan op bij 12v minimaal 13 ampere leveren. Ik weer alleen niet hoeveel daarvan al gebruikt is.

VDK_P, dat met die pieken vermindern doe ik als volgt. Ik heb een eigen schakelpaneeltje in elkaar geflanst met potmeters en schakelaartjes om alle losse fan's aan en uit te zetten, en traploos het RPM te regelen. Voor ik opstart zet ik dus alles uit, en dan een voor een de fan's aan. Als ik internet laat ik ze uit, als ik een spel speel gaan ze aan.

Hallo

Die extra adapter zou je ook kunnen voorzien van voeding als de primaire p.supply opstart.....

Maar .....zo lukt het dus ook ...

Enjoy the hobby

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan