gebruikers in XP aangeven wat ze mogen

• Onderwerp starter Onderwerp starter jjw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jjw

Meubilair
Lid geworden
19 jul 2002
Beste Helpmij leden, kan iemand mij eens goed uitleggen hoe ik nou in XP pro SP2, de gebruikers kan vertellen wat er moet gebeuren en opgestart moet worden als ze op hun naam klikken. Ik wil dus als bijvoorbeeld gebruikersnaam TESTOMGEVING, dat de pc bepaalde dingen niet opstart en dat bijvoorbeeld mijn virus scanner anders ingesteld staat als op een gebruiker met een andere naam. Dus ik wil aangeven per gebruiker wat de er allemaal moet opgestart worden. Een profiel mee geven aan de naam. Ik zoek met rot maar kom er niet uit.

Nou mijn dank voor het mee denken.

grtjs jarno jjw

Ga naar Start, Help en ondersteuning, klik op Systeembeheer, dan Hulpmiddelen voor beveiliging en beheer, dan in rechtervenster Werken met groepsbeleid. Maar eigenlijk is bijna elk onderwerp van belang. Vooral de zelfstudie-onderwerpen. Vergelijkbare, maar meer technische informatie vindt je op Technet. Veel van het besprokene moet uitgewerkt worden in Systeembeheer, Lokaal beveiligingsbeleid. Klik bijvoorbeeld eens op Toewijzing van gebruiksrecht. Maar ook met deze gegevens bestaat samenhang met Systeembeheer, Computerbeheer, waar je Gebruikers en Gebruikersgroepen kunt indelen en bijvoorbeeld wel of niet op kunt nemen in de groep Administrators. Kortom, waar jij naar vraagt is wat een systeembeheerder nu eigenlijk moet weten. Maar dat is een behoorlijke studie. Daarom zit er voor huis, tuin en keukengebruik standaard een gastaccount bij XP.

Laatst bewerkt:
Ik ga het eens op m'n gemak lezen en proberen. Ik heb er even snel door heen gebladerd maar snap wel wat de bedoelling is, veel lezen en proberen haha.
Dankje voor de uitleg.

jarno jjw

Succes. :) Nog een kleine aanvulling. Op één PC is niet zo geweldig veel mogelijk. Bij systeembeheer moet je eerder denken aan een netwerk, dus op z'n minst twee PC's. In een bedrijfsomgeving zal één PC ingericht worden als een soort server, waarop bijvoorbeeld alle software geinstalleerd staat. De systeembeheerder kan dan aan de werkstations rechten en beperkingen opleggen, maar ook aan individuele gebruikers. Hij kan het startmenu per PC/gebruiker aanpassen, wel of niet het Internet op, wijzigingen aanbrengen in toepassingen toestaan of beperken, wel of geen installaties vanaf CD-Rom toestaan en nog veel meer. En de directeur krijgt meestal meer rechten dan zijn ondergeschikten. :evil:

Ja dat begrijp ik eruit, maar daar loop ik ook meteen tegen de lamp, ik wil graag m'n egen pc dusdanig indelen dat ik een test omgevind kan maken, dus in die omgeving wil ik dat de pc geen netwerk kaart ziet zodat er nooit netwerk is. Ik wil een internet omgevind maken zodat ik daarin kan aangeven dat de virus scanner zo hoog mogelijk moet beveiligen, ik wil daarin ook restrictie aan geven aan de explorer dat deze niet overal heen mag. Dit zal toch allemaal wel mogelijk zijn? Ik wil een omgeving maken om spelletjes te spelen, hierin hoeven dus geen firewall te draaien, geen virus scanner, geen achtergrond aplicaties die geheugen weg snoepen, alleen maar het geen wat nodig is om te gamen. Zo wil ik dus wat in mekaar zetten, leuk om te proberen en om er van te leren, dat doe ik graag namelijk. Vindt het wel intressant namelijk.

Ik begrijp het. Het "lastige" wordt dan, dat je de instellingen van de PC niet kunt aanpassen, gekoppeld aan een gebruiker.
Ik bedoel: de PC heeft een kabel naar Internet, de PC heeft Windows XP, hoogstens kan er via een dual-boot nog een ander besturingssyteem beschikbaar zijn. Maar dat kun je niet per individuele gebruiker toewijzen op die ene machine. In het Configuratiescherm vind je zoals je weet Gebruikersaccounts. In het beginscherm staan links een paar toelichtingen. Als ik die goed lees worden volgens mij de beperkingen duidelijk. Ik laat ze maar even zien.

(Klikken voor vergroting)

Het ziet er een beetje "reclame-achtig"uit, maar toch staat hier de kern van wat kan en niet kan in, dacht ik. Natuurlijk zul je nadat je een gastaccount hebt aangelegd, daaraan nog meer of minder beheersrechten kunnen toekennen. Maar om het wat overtrokken te zeggen: je doet dat in Windows XP, dus je kunt geen andere rechten gebruiken dan in Windiws XP beschikbaar zijn.
Maar ik vind het een interessante opgave! Nogmaal succes.

Nou daarom zei ik al, ik weet niet of het mogelijk is en ga zo en zo wel eens lekker lezen en proberen, er zal heus een manier bestaan om te krijgen wat ik wil. Er zal denk ik alleen flik gespeeld moeten worden met XP, maar dat is leuk, daar hebben we virtual pc voor haha. Dan kun je niet zoveel stuk maken of verkoeien haha. Nou dankje voor alle uitleg, nog meer is altijd welkom.

grtjs jarno jjw

Haha.... nou dacht ik, ik heb flink zitten prutsen en graven, ik denk doe dit in virtual windows omgeving, nou toch wat dingen geleerd, ik denk doe het even in de praktijk haha...blij dat ik windows cd bij de hand had haha...

Leuk om zo te leren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan