Gebruikersaccounts XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

ClumsyMonkey

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2009
Berichten
5
Hoi,

ik heb een vraag over user accounts in XP. Ik heb sinds mn laatste installatie een admin en een limited account gemaakt. De reden was/is dat een limited account veliger schijnt te zijn ivm virussen/trojans etc. Mijn eerste vraag is of dat dus echt zo is.
Microsoft zegt er bv het volgende over:Limited User accounts can protect your Windows XP

Ik zit dus 99% van de tijd in mn limited account maar dat heeft nogal wat vervelende gevolgen. Ik kan niet even snel systeeminstelingen wijzigen, sommige programma's vereisen admin rechten, Als ik programma's installeer als admin dan staan ze niet in mn startmenu op mn limited account en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar ik heb dus nu O&O Defrag (voor defragmetatie van mn schijven) en heb dit geïnstalleerd als admin. Er draait echter een service voor dat programma die continu mijn schijven in de gaten zou moeten houden en defragmenteren. Maar je raad het al, deze service draait niet zonder admin rechten. Dus de 99% van de tijd dat ik in mn limited account zit doet het programma niets en kan ik het zelfs niet handmatig starten.
Is hier een oplossing voor ?

En geeft het gebruik van een limited account zoveel meer veiligheid dat het al dit soort gezeur waard is ? Ik overweeg een complete herinstallatie en vraag me af of ik het dan nog een keer zo ga aanpakken.

Alvast bedankt.
 
Tsja, als je maar de helft van de informatie leest dan wordt het ook niets.

De informatie die je gemakshalve niet gelezen hebt is het volgende, namelijk hoe in voorkomende gevallen jezelf meer rechten verschaffen voor (systeembeheer-)taken:
Wat je met een limited account kunt doen is het aanklikken van een snelkoppeling of een uitvoerbaar programma, de Shift-knop indrukken en ingedrukt houden en dan rechtsklikken op dezelfde snelkoppeling/programma en kiezen voor Uitvoeren als...
Dáár kun je dan een account met Administrator-rechten aangeven, zodat je dan het programma kunt starten met extra privileges.
Dit geldt ook voor items in het Configuratiescherm, die feitelijk snelkoppelingen zijn.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Oh maar de "Run as.../Uitvoeren als..." optie ken en gebruik ik wel hoor.
De reden dat ik nu post is dat het defragmetatieprogramma niet werkt op mijn limited account (het is een service die niet start op dit account). Dit is zeg maar de spreekwoordelijke druppel.
Ik vraag me af of dat extra beetje veiligheid van een apart admin account opweegt tegen alle toeren die ik moet uithalen om programma's gewoon soepel te kunnen gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
We horen alleen een klaagzang over limited accounts, en de rest laat je gemakshalve achterwege. Dat is NIET de manier waarop je je vragen moet stellen op een forum... :mad:

Iets wat je kunt doen is een nieuwe snelkoppeling maken op (bijv.) het Bureaublad van de limited gebruiker naar dat defragmentatieprogramma. Daar dan de Eigenschappen van opvragen, en in het tabblad Snelkoppeling klikken op Geavanceerd...
Je kunt daar dan aangeven: "Met andere referenties uitvoeren"

Je krijgt dan bij dubbelklikken automatisch het Uitvoeren als dialoog-venster.

En ja, ik vind het zeer zeker de moeite waard om niet alles met Administrator-rechten uit te voeren. Ik zie hier op het forum (en overal op het Internet eigenlijk) heel veel mensen die allerlei ellende oplopen (virussen, trojans etc.) dat met een limited account vermeden had kunnen worden.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
We horen alleen een klaagzang over limited accounts, en de rest laat je gemakshalve achterwege. Dat is NIET de manier waarop je je vragen moet stellen op een forum... :mad:

.........

Tijs.

Dank voor je antwoord Tijs. Maar het is niet zo dat ik info "gemakshalve" achterwege laat, het hebben van twee accounts is gewoon lastig en ik probeer een evenwicht te vinden tussen veiligheid en gebruiksgemak. Als ik alles wat dat met zich meebrengt zou moeten posten ben ik nog wel even bezig.

Ik wil dit niet laten verzanden in een persoonlijke discussie en wacht daaron nog andere antwoorden af.
 
[...]Maar je raad het al, deze service draait niet zonder admin rechten. Dus de 99% van de tijd dat ik in mn limited account zit doet het programma niets en kan ik het zelfs niet handmatig starten.
Is hier een oplossing voor ?
[...]

En nadat ik jou verteld heb hoe je dat soort programma's vanuit het limited account kunt starten komt ineens de aap uit de mouw: Je wist de oplossing, maar vermeldt niet dat je die kent én gebruikt:
Oh maar de "Run as.../Uitvoeren als..." optie ken en gebruik ik wel hoor.

En dus is "gemakshalve" inderdaad van toepassing op jouw manier van posten.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik snap niet waarom je in een limited account gaat zitten rotzooien.

Jij leest echt niet helemaal goed volgens mij. Als je door blijft zoeken en lezen kom je van Microsoft een stuk tegen [niet in dat stuk wat je net las] dat het extra beveiliging biedt, maar dat het geen zin heeft als je met 1 gebruiker op een computer werkt.
Het is namelijk bedoeld voor mensen die niet goed met computers kunnen werken.
En het is veilig omdat, je geen systeem instellingen kunt wijzigen en programma's installeren.
Als je dat wel gewoon doet, is er bijna geen verschil meer.


Als je zorgt voor een goede Internet security [bijv. nod of norton enz.] Dan gaat er niet zoveel meer mis. En je moet opletten welke bestanden die je opent enz.

Maar ik neem toch aan dat je dat allemaal wel snapt.

Ik ben met dnties eens, dat dit een beetje overbodig is, en dat je informatie gemakshalve weglaat.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

ik heb een vraag over user accounts in XP. Ik heb sinds mn laatste installatie een admin en een limited account gemaakt. De reden was/is dat een limited account veliger schijnt te zijn ivm virussen/trojans etc. Mijn eerste vraag is of dat dus echt zo is.
Microsoft zegt er bv het volgende over:Limited User accounts can protect your Windows XP

Ik zit dus 99% van de tijd in mn limited account maar dat heeft nogal wat vervelende gevolgen. Ik kan niet even snel systeeminstelingen wijzigen, sommige programma's vereisen admin rechten, Als ik programma's installeer als admin dan staan ze niet in mn startmenu op mn limited account en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar ik heb dus nu O&O Defrag (voor defragmetatie van mn schijven) en heb dit geïnstalleerd als admin. Er draait echter een service voor dat programma die continu mijn schijven in de gaten zou moeten houden en defragmenteren. Maar je raad het al, deze service draait niet zonder admin rechten. Dus de 99% van de tijd dat ik in mn limited account zit doet het programma niets en kan ik het zelfs niet handmatig starten.
Is hier een oplossing voor ?

En geeft het gebruik van een limited account zoveel meer veiligheid dat het al dit soort gezeur waard is ? Ik overweeg een complete herinstallatie en vraag me af of ik het dan nog een keer zo ga aanpakken.

Alvast bedankt.

je moet gewoon uitvoeren als gebruiken, net zoals bovenstaand door iemand is aangegeven, en ja tís veiliger, met teveel spam, kan je t account verwijderen en een nieuwe aanmaken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan