Gebruikersnaam in database overnemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

harrievw

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2011
Als een gebruiker moet inloggen om bij de database te komen, wordt natuurlijk de inlognaam ergens opgeslagen. Is het mogelijk deze gebruikersnaam over te nemen, zodat uitsluitend de data van de betreffende gebruiker getoond worden?

Dat de inlognaam wordt opgeslagen, is niet natuurlijk; dus zul je zelf moeten regelen. Om te beginnen moet je al een tabel hebben met de verschillende inlogaccounts, met daarin bijvoorbeeld een inlognaam, een weergavenaam, een wachtwoord en eventueel rechten, en een verloopdatum voor het wachtwoord. Vervolgens moet je controleren of de persoon die inlogt ook daadwerkelijk in mag loggen, wat zijn rechten zijn etc. Op basis van die rechten regel je dan de rest, zoals de records die de persoon mag zien. Een db administrator bijvoorbeeld zal alle records mogen zien, een docent alleen die van de eigen leerlingen.

Beste Octafish,
Het lijkt een flinke klus, die ik niet zo bedoeld heb. Het heeft niets met rechten te maken, maar wel met het uitfilteren van gegevens van anderen.
Zou het dan gemakkelijker kunnen door bij opening van de database te vragen naar de naam van een gebruiker/medewerker, die telkens overal kan worden ingezet. Ik zag ergens het gebruik van een variabele [Formulieren]![Formuliernaam]![Veldnaam], maar om de een of andere manier werkt dit niet bij mij. Waarom niet?

Een variabele die je overal wilt gebruiken, moet je declareren als Public in een module. Welke module maakt daarbij niet uit. Die vul je dan met een Inputbox, als je dat wilt doen op die manier. De variabele kan je vervolgens overal in je project gebruiken voor de filteringen. Overigens zou ik het niet zo doen; ik zou de inlogaccounts gebruiken. De inlognaam haal je heel eenvoudig op met ENVIRON("Username"). De rest van de werkwijze blijft dan hetzelfde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan