gecodeerde mappen niet meer te openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

peterko

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2006
in de titel schrijf ik dat de gecodeerde mappen niet meer te openen zijn maar ik bedoel dat de bestanden in gecodeerde mappen niet meer te openen zijn. Dit is het geval na herinstallatie van XP
hoe kan ik dit verhelpen?
wanneer ik in het venster van de eigenschappen van het bestand klik op " "Geavanceerd"
en vervolgens klik op "details" achter het aanvinkvakje "inhoud coderen om gegevens te beveiligen"
opent een venster met daarin de coderingsdetails met de gebruikersnaam en vingerafdruk.

hoe kan ik dit zodanig benaderen dat ik weer togang krijg tot het bestand.

Hoi,

Je zit met een dubbel probleem. Enerzijds heb je mappen die niet meer toegankelijk zijn na een herinstallatie, een wel vaker voorkomend probleem. Anderzijds zei je dat je de mappen eerst nog gecodeerd had voor de herinstallatie.

Probeer even wat er in dit document wordt uitgelegd over "Eigenaar worden van een map".

Inloggen als "administrator" doe je door op het inlogscherm op ctrl+alt+del te drukken, zodat er een inlogvenstertje opspringt. Daarin zal reeds een gebruikersnaam zijn ingevuld, doe deze weg, vervang die door administrator en druk op ok zonder een wachtwoord op te geven.
(als het inlogvenstertje niet tevoorschijn komt na 1x ctrl+alt+del te doen, doe dan nog eens ctrl+alt+del. Ik weet niet precies meer of het 1x of 2x was.)

Doe vervolgens hetgene dat er in dat document wordt uitgelegd. Geef de toestemming aan jezelf (de account met jouw naam) en iedereen die nog op je pc werkt met een eigen account.
Log vervolgens uit en onder je eigen naam weer in.

Dit is de procedure voor gewone mappen, probeer deze eerst, als deze geef effect heeft, moet eerst de oude EFS-sleutel hersteld worden, om de beveiliging er te kunnen afhalen, maar laten we dat nog even achterwege. :D:p

toevoeging:
Het is ook zo goed als onmogelijk lees ik net. Er zijn 2 mogelijkheden om die EFS-sleutel (de encryptiesleutel van windows op je bestanden) te herstellen.
  1. Als je toevallig een backup gemaakt hebt van die sleutel (wat waarschijnlijk niet het geval is :p)
  2. Als je het oude systeem kan herstellen via een backup of iets dergelijks.... heel vaag, quasie onmogelijk

Conclusie: Als er echt beveiliging opstond, en je kan het niet via de methode die boven mijn toevoeging stond, dan gaat het niet...

James :)

Laatst bewerkt:
James007 zei:
toevoeging:
Het is ook zo goed als onmogelijk lees ik net. Er zijn 2 mogelijkheden om die EFS-sleutel (de encryptiesleutel van windows op je bestanden) te herstellen.
  1. Als je toevallig een backup gemaakt hebt van die sleutel (wat waarschijnlijk niet het geval is :p)
  2. Als je het oude systeem kan herstellen via een backup of iets dergelijks.... heel vaag, quasie onmogelijk

Conclusie: Als er echt beveiliging opstond, en je kan het niet via de methode die boven mijn toevoeging stond, dan gaat het niet...

Klopt.. De codering is echt heel streng gekoppeld. Als je wachtwoord, geforceerd veranderd wordt, kun je het al zo goed als vergeten..
Als je een zelfde user met zelfde WW aanmaakt, is de achterliggende coderingsID nog steeds anders en daar krijg je geen toegang mee :(.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan