• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gecombineerde formules in 1 cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cells

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 jan 2016
Beste forumleden,

Onderstaand probleem wilde ik jullie graag voorleggen:

Ik heb 3 cellen in excel

E7="ja" of "nee"
F7="ja" of "nee"
G7="ja" of "nee"

Afhankelijk van de input in de cellen ("ja" of "nee") wil ik een indeling/uitkomst maken in een andere cel. Ik krijg het voor elkaar om bij 3x invoer "ja", de groep cellen een naam te geven, bijvoorbeeld groep 1. =IF(AND(E7="ja"; F7="ja"; G7="ja"); "Groep 1"; "").

Nu wil ik, indien er iets anders bijvoorbeeld (E7="ja"; F7="nee"; G7="ja") wordt ingevoerd, dat er een andere uitkomst in de cel komt te staan "Groep 2."

Het lukte mij niet om deze formules in 1 cel samen te brengen. Is dit mogelijk? En zo ja, hoe kan ik dit het beste doen?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

(Mocht het antwoord zeer simpel zijn, excuseer ik mij bij voorbaat.)

Welkom op het forum.

Bijvoorbeeld: ="Groep "&1+(E7="ja")+2*(F7="ja")+4*(G7="ja")

(Geen excuses nodig...)

Laatst bewerkt:
Het ligt er al aan wat je leest uit de vraag,
1° voor elke combinatie een andere groep - dan is de formule van Marcel goed gevonden
2° 3 x Ja = Groep 1anders Groep 2 - Dan volstaat de "" te vervangen door "Groep2"

Zie voorbeeld.

Bijlagen

@Marcel en Cobbe,

Dank voor de snelle respons en de welkomstwensen. De formule van Marcel bedoel ik inderdaad. Ik begrijp hem alleen niet, wellicht zit er geen logica achter, het kan natuurlijk ook komen dat mijn laatste wiskundige pogingen al van wat langer geleden zijn ;).

Zijn er sites of boeken waarmee ik formules voor problemen (zoals bovenstaand) kan opzoeken, met eventuele uitleg? En wordt het op dit forum gewaardeerd als men zich eerst voorstelt? Ik heb zo even snel geen topic hiervoor kunnen vinden.

Bvd!

Edit: ik begrijp de formule :), het is echter niet geheel wat ik zoek;

Ik heb slechts 4 groepen nodig:

Groep 1: ja, ja, ja
Groep 2: ja, nee, ja
Groep 3: ja, ja, nee
Groep 4: rest van de combinaties.

Hoe kan ik dit het beste doen?

Bij voorbaat dank.

Laatst bewerkt:
Voor de geherformuleerde vraag is mijn voorstel om te werken met een tabelletje zoals in de bijlage (L7:M9) en de formule in H7, gekopieerd naar beneden
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(E7&F7&G7;$L$7:$M$9;2;0);4)
(In het engels: ALS.FOUT is IFERROR; VERT.ZOEKEN = VLOOKUP).

Excel is zo veelomvattend en veelgebruikt, dat er veel meer informatie voorhanden is dan je ooit in je hele leven kan doornemen (heel veel dubbel natuurlijk).
Een bron die op deze site vaker genoemd wordt, is www.gratiscursus.be
Daarop kun je behalve cursusmateriaal, ook tips en tricks vinden.

Ook youtube staat bol van Excelmateriaal, mijn persoonlijke favoriet is het engelstalige ExcelIsFun van Mike Girwin, met meer dan 2600 video's en zo'n 50 afspeellijsten. (Ik moest alleen even wennen aan zijn specifieke stijl van presenteren...).

Het komt niet vaak voor dat nieuwe leden zich voorstellen; sommigen zullen het wellicht wel waarderen.
Je kunt ook wat informatie over jezelf opnemen in je persoonlijke instellingen.
In het algemeen wordt het wel gewaardeerd als je een voorbeeldbestand toevoegt als je een vraag stelt (hoewel de vraag in dit geval ook zonder voorbeeldbestand wel duidelijk was).
Ik vind het zelf handig als bij de vraag (of in je handtekening) aangegeven is welke Excel versie (en welke taal) wordt gebruikt; op dit forum wordt meestal nederlands gehanteerd; soms komt ook engels langs.
Als een vraag beantwoord is, is het goed gebruik om even terugkoppeling te geven (dat doe je goed :thumb:) en als het klaar is dat even af te vinken in post #1.

Verder zijn er hier forumregels te vinden, waaronder dat gewone members zich niet als moderatoren moeten gedragen, dus hoog tijd dat ik ga stoppen. :rolleyes:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan