• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gecompliceerde Als/dan formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bierbaum

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2008
Beste allemaal,

Ik heb een dringende vraag omdat ik er zelf écht niet uit kom.

Ik heb in Excel 2007 een keuzemenuutje aangebracht (je kunt dus kiezen uit een aantal mogelijkheden uit een rijtje dat ik buiten het zicht heb neergezet).

In de kolom hier na staan bedragen waarvan ik wil dat ze , afhankelijk van de gemaakte keuze, in een andere cel, opgeteld worden bij de overige bedragen.

Voor de duidelijkheid:

Kolom 1:
Groepsnaam (Productgroepen)

Kolom 2:
Opgetelde bedragen uit kolom 4 per productgroep

Kolom 3:
Keuzemenu met 42 Groepsnamen

Kolom 4:
Individuele bedragen

Het is dus zo dat ik een bedrag in kolom 4 in wil kunnen vullen, vervolgens een productgroep in kolom 3 wil kunnen kiezen, waarna ik het bedrag uit kolom 4, terug wil zien (automatisch) in kolom 2, (uiteraard bij de juiste groepsnaam uit kolom 1&3), en dat dit bedrag dan ook nog eens opgeteld wordt bij de bedragen die reeds (door dezelfde bewerking) in kolom 4 staan.

Het is dus een gecompliceerde als-dan formule, maar ik kom er niet uit. Iemand hier wel ervaring me of is het simpelweg onmogelijk?

Alvast heel hartelijk bedankt!

Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp wil je het volgende:
Je hebt een lijst bedragen (kolom 4) en productgroepen (kolom 3).

Nu wil je een overzicht per productgroep (kolom 1) van de totale bedragen die daarbij horen in kolom 2.

Dus de lijst in kolom 3 en 4 is waarschijnlijk veel langer dan de lijst in kolom 1 en 2. Die dus ver genoeg uit elkaar halen om het onderscheid (voor de vraag) te maken.

Dan is het simpel genoeg volgens mij: in kolom 2 SOM.ALS() gebruiken.

Hier onder vind u een voorbeeld document. Ik heb het eea aan informatie er uit gehaald, maar het zou zo duidelijker moeten zijn. Ik wil dus graag dat ik in kolom N een post uit kan kiezen (Dit is de kolom waar ik al mijn uitgaven onder elkaar wil zetten), waarna ik in kolom O een bedrag invoer.

Dit bedrag wil ik echter daarna meteen terug zien in kolom D, (opgeteld bij erdere bedragen die op dezelfde manier in kolom D terecht zijn gekomen) bij de juiste kostenpost uit kolom A.

Heeft u enig idee?

Bijlagen

Code:
=SUMIF($N$3:$N$63;A5;$O$3:$O$63)
Zet deze formule in cel D5 en trek hem door naar beneden

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank! Probleem opgelost, u heeft mij heel erg geholpen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan