• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gedeeld document controleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

apikills

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2005
Oke Allemaal,

ik heb de volgende vraag: ik heb een excel-document gedeeld ingesteld. Is er een manier om via VBA te achterhalen of ik de enige gebruiker ben of dat er nog meerdere gebruikers de file gebruiken? Zo ja, welke code moet ik dan daarvoor gebruiken?

Alvast bedankt !

apikills

Daar heb je geen VBA voor nodig, dat zie je in het schermpje als je bij Extra > Werkmap delen kiest.

Wigi

Hey Wigi,

bedankt voor je reactie. Maar ik zou graag het volgende willen. Het document is gedeeld, maar als ik nu wat instellingen in het document wil doorvoeren, dan heeft dit directe gevolgen voor evt andere gebruikers. Ik wil deze wijzigingen dus alleen doorvoeren, op het moment dat er geen andere gebruikers het document ook in gebruik hebben. Vandaar dat ik vooraf (via VBA?) wil kunnen testen of dat ik op dat moment de enige gebruiker ben of niet.

Kan dit?

vrgr Apikills

op windowsniveau kan je wel zien wie het bestand in gebruik heeft. daarvoor moet je bij je systeembeheerder zijn. wat je ook kan doen, denk ik, is een macro maken die het bestand bij het openen ontdoet van zijn gedeeld zijn. het bestand open je dan via een scheduled task vb. 's nachts als niemand met het bestand bezig is. de dag erna kan je dan je wijzigingen doorvoeren.

het is maar luidop meedenken.

steven

Steven,

op zich klinkt het logisch wat je bedoelt, maar het zijn nu juist kleine aanpassingen in bijv een personeelsrooster, die ik zou willen doorvoeren. Dat moet helaas direct gebeuren en niet 's nachts (zou zelf overigens niet weten hoe dat te bereiken met een scheduled task). Het probleem is dat wat je voorstelt ik inmiddels heb gemaakt, maar dat betekent dat wanneer ik inlog een ander afgesneden wordt van de file, omdat hij niet meer gedeeld wordt (met alle problemen van dien mbt mutaties die worden gemaakt en nog niet zijn opgeslagen)

Wanneer ik mezelf dus toegang geef tot het beheerdergedeelte, zou ik een melding willen zien of er nog andere personen op dát moment gebruik maken van dezelfde file. Als dat zo is, weet ik dat ik op dat moment het gedeeld zijn niet moet opheffen.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.:confused:

apikills

Laatst bewerkt:
Spijt me Wigi, maar helaas kan ik hier niet verder mee. Tot dus ver iedereen bedankt.

Ik laat de vraag nog een week open staan. Daarna zal ik de status op 'opgelost' zetten.

Apikills

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan