• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gedeeld 'open' bestand laten gebruiken door meerdere personen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spiesse

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2011
even een vraagje zonder bestand...

bestaat een mogelijkheid dat een gedeeld bestand op een server door meerdere personen tegelijk kan ingevuld worden en de gegevens dan ook opgeslagen worden?

waarom deze vraag?

op mijn werk moet ik (opnieuw) een bestand maken om incidenten te registreren. Het bestand maken is gelukt zonder problemen :)
het bestand kan op een plek op de server toegankelijk gemaakt worden voor alle computergebruikers in het bedrijf door onze IT afdeling.

naar mijn weten is het volgende probleem dan van toepassing:
als het bestand op pc A openstaat en pc B wil het ook openen, dat dit enkel kan als alleen-lezen. wijzigingen kunnen enkel bewaard worden door een kopij op te slaan van het oorspronkelijke bestand (dat door pc A gebruikt wordt).

bestaat een manier om het originele bestand op meerdere pc's te gebruiken en de wijzigingen op te slaan?

ik ben benieuwd :)

spiesse

Kan via bestand delen

Je krijgt dan wel het gevaar dat gebruikers dezelfde cellen vullen. Dit geeft Excel dan aan als conflicten bij het opslaan.

Verder ervaar ik dat het nogal nauw luistert dat degene die het bestand als eerste heeft geopend ook degene is die het bestand als laatste sluit. Voor de overige gebruikers maakt het niet zo zeer uit.

Met MS Acccess kun je wel een database delen.
Voor incidenten (bijv LTI's) een prima manier om te doen.
Kan een super simpele database zijn analoog aan de cellen of tabel die je nu in excel/word zou gebruiken.
Met wat knopjes is Access super eenvoudig te bedienen, zo heb ik onze grondstoffen database (die meer kan) ook gemaakt.

goedemorgen forumcollega's,

blijkbaar dus enkele mogelijkheden. Deze van de gedeelde werkmap ga ik zeker es uitdiepen.

Andre@home, MS Acces behoort niet tot mijn kunnen, helaas...

hier intern op ons bedrijf wordt het de bedoeling dat het met tijd op een sharepoint geplaatst wordt, zodat iedereen er sowieso in en mee kan werken, maar das nog toekomstmuziek... tot die tijd wordt het dus een excelletje :)

Ik zie geen verband met de broodjes van delifrance. Wat zie ik over het hoofd ?

SNB, ik ben al bezig aan een nieuw bestand :)

in mijn functie van receptionist ben ik continue bezig in excel. Nu heb ik gisteren een opdracht gekregen over hetgeen ik hier in dit topic aanhaal.

I like my job :)

even bezig geweest met bovenstaande tips and tricks en tot dusver heb ik het volgende kunnen bekomen:

- aanmaak formulier via userform: OK
- bestand delen zodat verschillende gebruikers dit kunnen invullen en opslaan: OK

maar...

- door het gebruik van macro's dienen alle gebruikers van het bestand, telkens ze het bestand openen, de macro's in te schakelen vooraleer het invulformulier op het scherm verschijnt.

is er een mogelijkheid om de macro's vertrouwd te krijgen zodat gelijk bij wie het bestand gebruikt, de macro's reeds ingeschakeld zijn?

Of...

heeft iemand schitterende alternatieven voor het maken van een incidentenregistratie?
Ik heb al zitten denken om VB te gebruiken en dus een exe bestand te schrijven maar ik kan dit helaas niet. Wie zich geroepen vindt mag me altijd contacteren :)

Groeten,
Spiesse

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan