Gedeelde mappen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thomqa

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2010
Hoi,
Ik heb de laatste tijd wat geëxpirimenteerd met gedeelde mappen en bestanden, kan ik ergens zien welke mappen en bestanden ik deel (via netwerk/thuisnetwerk)?

Ik heb maar 1 account (mijn eigen) op deze pc en zit verder ook niet in een netwerk, behalve een "Thuisnetwerk" waarin ik alleen printers deel.

welke os heb je . windows 7 kan soms probelem opleveren vooral de home versie

Paar mogelijkheden, zo snel:
a. [Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
net share
b. [Windows-toets]r toetscombinatie -> compmgmt.msc
Kijk in Systeemwerkset -> Gedeelde mappen
[Hiermee zie je alleen de gedeelde mappen, niet ook de eventueel gedeelde printers die je met net share van tip a. wél ziet. Evt. heet het in W7 net even wat anders, dus dan alles openklikken totdat je ergens Gedeelde mappen of iets dergelijks tegenkomt.]

Succes,

Tijs.

Deze vraag staat onder Windows 7, dus ik dacht dat jullie dat wel zouden begrijpen;)

ik heb die optie B gedaan en ik krijg dit te zien:
attachment.php

en bij de geselecteerde krijg ik dit oproepje:
attachment.php

dus als ik het goed begrijp zijn die gedeelde mappen die dat oproepje krijgen alleen gedeeld voor de pc/Windows zelf...
maar ik wil dus alleen de "H:\" (=Films) schijf delen, hoe krijg ik die andere gedeelde mappen dan weg?

Bijlagen

• gedeelde mappen 2.jpg
    gedeelde mappen 2.jpg
    23,3 KB · Weergaven: 80
  • gedeelde mappen.jpg
    gedeelde mappen.jpg
    79,3 KB · Weergaven: 100
Enkele mappen kun je niet van delen afhalen, namelijk die mappen die in je schermafdruk eindigen met een '$'-teken. Die zijn ingesteld om vanaf andere pc's, als beheer, toegang te kunnen krijgen tot de C: schijf (=C$), de D: schijf (=D$) etc.
Die gedeelde mappen zijn zowiezo 'verborgen' bij het bladeren op het lokale netwerk (omdat ze eindigen met een '$'-teken) én zijn alleen toegankelijk onder zeer speciale omstandigheden. Maak je daar dus niet druk over.

Ik zou vermoeden dat je het delen van Documents, Music, Pictures, Users en Videos wél uit kunt zetten. Komt op het volgende neer (even stapsgewijs):
[Windows-toets]r toetscombinatie -> D:\Thomas
Rechtsklik op de submap Documents, kies Eigenschappen, ga naar tabblad Delen en zet het delen uit.
Doe hetzelfde vanuit die map voor de submappen Music, Pictures en Videos
M.b.t. die Users map:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> C:\
Rechtsklik op Users, kies Eigenschappen, ga naar tabblad Delen en zet het delen uit.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Oke bedankt het is gelukt, heb zelf ook weer geleerd dat ik altijd op 2 talen moet letten, ik kon in C:\ "users" niet vinden, maar die heet bij mij natuurlijk "Gebruikers":o
In ieder geval bedankt

Ben eerlijk gezegd een beetje nieuwsgierig naar die $ mappen, weet jij waar ik er wat meer over kan lezen?
Google schrijnt $ niet te herkennen:o

Google op de volgende zoekterm: administrative shares

Graag gedaan met de hulp. :)
(Als je dat nog niet gedaan had): Zet je vraag even als opgelost. Dat doe je door te klikken op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan