• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gedeelde uitkomsten met waarde nul optellen (#VALUE probleem)

Status
Niet open voor verdere reacties.

chriscjw

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2006
Beste,

Ik ben bezig met een formuleblad waarbij uitkomsten welke zijn ontstaan door cellen te delen bij elkaar op te tellen. Als eerste probleem kreeg ik het #DIV/0 probleem. Deze heb ik weten op te lossen door in de formules de IF(ISERROR) functie te zetten. Echter wil ik de uitkomsten met elkaar optellen dan is er nog steeds een probleem met niet ingevulde waardes en krijg ik de melding #VALUE. Ik heb gezocht op internet en in de helpfunctie van Excel zelf maar daar staat de oplossing niet in. Tevens heb ik enkele oplossingen geprobeerd die worden geopperd in Excel maar zonder succes.

Bijvoorbeeld:

C1=A1/B1 wordt IF(ISERROR(A1/B1);"";A1/B1). Dit lost het probleem op met een niet ingevulde waarde. Nu heb ik dus twee van deze formules die ik op wil tellen en als er 1 van die cellen geen waarde staat krijg ik de melding #VALUE. Macro's wil ik niet gebruiken omdat ik denk dat men het in Excel zo kan invoeren zodat het wel kan.

Ik heb een bestand bijgevoegd (heel simpel) waarin het principe staat. Tevens heb ik daar wat opmerkingen bijgezet.

Tevens nog een vraag: Wie weet er een goed boek voor mij waarin dit soort oplossingen worden beschreven? Ik heb nu 2 boeken van Excel hier liggen en daar staat een oplossing ook niet in.

Bijlagen

Je kan het beste "" vervangen door 0 (nul). Dan gaat het wel goed.

Vwb de boeken kan ik helaas niet helpen.

Groet,

Ronald

Waarom niet met een simpele if;
Code:
=IF(B1=0;0;(A1/B1))

Als de deler (B1) 0 is dan is je antwoord nul, in alle andere situaties krijg je gewoon het resultaat, ook als de cellen nog leeg zijn.

Laatst bewerkt:
Maak die formule in F9 gewoon hetzelfde als die in F4 en F6. Gebruik dus ook de als(isfout()) notatie voor deze formule. Dat werkt prima!!

Als je Office 2007 hebt, kun je het zelfs nog makkelijker doen. Gebruik dan in zowel F4, F6 als F9 de volgende formule: als.fout()

succes ermee!!

Harstikke fijn jongens bedankt! De methode van RvanGalenLast werkt het beste. De oplossing van Withaar is ook toe te passen maar ik heb meerdere waardes in de formule die ik wil gebruiken die 0 kunnen zijn. Die van Vinnie82 heb ik geprobeerd maar waarschijnlijk heb ik dan iets niet goed gedaan. Zal die nog eens proberen. :thumb:

Beste,

Ik ben bezig met een formuleblad waarbij uitkomsten welke zijn ontstaan door cellen te delen bij elkaar op te tellen. Als eerste probleem kreeg ik het #DIV/0 probleem. Deze heb ik weten op te lossen door in de formules de IF(ISERROR) functie te zetten. Echter wil ik de uitkomsten met elkaar optellen dan is er nog steeds een probleem met niet ingevulde waardes en krijg ik de melding #VALUE. Ik heb gezocht op internet en in de helpfunctie van Excel zelf maar daar staat de oplossing niet in. Tevens heb ik enkele oplossingen geprobeerd die worden geopperd in Excel maar zonder succes.

Bijvoorbeeld:

C1=A1/B1 wordt IF(ISERROR(A1/B1);"";A1/B1). Dit lost het probleem op met een niet ingevulde waarde. Nu heb ik dus twee van deze formules die ik op wil tellen en als er 1 van die cellen geen waarde staat krijg ik de melding #VALUE. Macro's wil ik niet gebruiken omdat ik denk dat men het in Excel zo kan invoeren zodat het wel kan.

Ik heb een bestand bijgevoegd (heel simpel) waarin het principe staat. Tevens heb ik daar wat opmerkingen bijgezet.

Tevens nog een vraag: Wie weet er een goed boek voor mij waarin dit soort oplossingen worden beschreven? Ik heb nu 2 boeken van Excel hier liggen en daar staat een oplossing ook niet in.

Je kan ook alle cellen die opgeteld moeten worden selecteren en dan in "NAAMVAK" een naam toewijzen. Dan krijg je nl: =SOM(NAAMVAK). Simpel toch?;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan