• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gedeelte tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

dennisv94

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2019
Berichten
5
Beste lezer,

Ik heb in tabblad Compustat een company name. Helaas komt dat niet overeen met de company name van Orbis. Ik wil namelijk het aantal filialen vanuit tabblad Orbis naar Compustat halen. Ik heb wat gezien met "deel zoeken" alleen met als voorbeeld dat er meerdere companies beginnen met het woord "euro"
Hoe kan ik met verticaal zoeken dit oplossen? Dit zijn bijna 300 regels als voorbeeld. ik moet dit voor mijn scriptie meer dan 16.000 doen.
 

Bijlagen

  • voorbeeld help mij.xlsx
    40,6 KB · Weergaven: 29
fuzzy look up

Ik krijg een foutmelding dat de uitgever niet in de certificaat zit.

Hier toevallig een oplossing voor? als ik op detail druk, kan ik namelijk niks aanpassen.
 

Bijlagen

  • afbeelding fout help mij fuzzy.docx
    167,4 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Ik heb werkelijk geen idee, bij mij werkte de installatie probleemloos.
 
Met een hulpkolom met zoeksleutel kom ik wel een eindje. Je kan wat spelen met de zoeksleutel, of misschien meerdere zoeksleutels. Maar er blijven waarden over die je handmatig moet controleren (rood).
 

Bijlagen

  • voorbeeld help mij (AC).xlsx
    49,9 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:
Alex bedankt

Beste AC,

super bedankt voor je hulp!

Kan je uitleggen wat voor formule je hebt gebruikt? Aangezien ik niet bekend ben met deze formule.

Echt geweldig. Hopelijk kan ik dit toepassen op 24 andere datasets van mij.


Groeten,

Dennis
 
De zoeksleutel in kolom G wordt gemaakt door de 5 meeste LINKSe tekens van de bedrijfsnaam te nemen, tenzij er al een soortgelijke sleutel is (AANTAL.ALS=1), dan worden 6 tekens genomen.
(Dit zou nog uitgebreid kunnen worden om te kijken of de sleutel met 6 tekens ook bestaat, dan bijvoorbeeld 7 nemen of zo...)

In kolom E wordt de zoeksleutel gebruikt gecombineerd met een *-teken (G2&"*"). Deze waarde wordt via de functie VERGELIJKEN met de blad namen op blad Orbis vergeleken, resultaat is een rij-nummer waar een match is. De INDEX zoekt de bijbehorende waarde in kolom C op.

Als er geen overeenkomst is geeft de vergelijken een foutmelding, die wordt ondervangen met de ALS.FOUT die dan een vraagteken in de cel zet.

Nogmaals: het helpt bij het zoeken, maar 100% resultaat is lastig te krijgen. Dan moeten er zoveel voorwaarden en/of uitzonderingen worden opgenomen in de zoeksleutel of zoekfunctie, dat deze zeer complex wordt. En je moet weten wat al deze voorwaarden/uitzonderingen zijn...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan