• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gedeelte van tekst in cel in andere cel weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.
@snb: snap niet helemaal wat je bedoelt met listobject, maar de strekking van je opmerking wel denk ik... Het betreft een misschien niet zo handig opgezette tabel voor opzoekdoeleinden, maar daar zal wel een reden voor zijn denk ik dan altijd maar.
 
Laatst bewerkt:
@Alex

Listobject is de VBA naam voor een 'intelligente' tabel in Excel.
 
Hallo Alex of iemand anders,

Wat ik nu probeer is om de te zoeken waardes op een ander tabblad te vinden. In het voorbeeld verwijs je in de formule naar deze cellen $C$1:$C$15. Deze cellen staan in werkelijkheid op een ander tabblad. Ik dacht dus heel simpel alles te vervangen voor 'Blad2'!$C$1:$C$15 maar dat werkt om de een af andere reden niet.

Ook als ik de formules over probeer te kopieren naar een ander bestand werkt het niet meer. Dat zal iets met het matrix script te maken hebben denk ik de {-tekens verdwijnen dan ook. Hoe kan ik dit soort foemules kopieren?
 
Laatst bewerkt:
Aanpak lijkt me juist, blad2! ervoor zetten overal waar C1:C15 staat en dan moet het goed gaan. De '-tekens zijn niet trouwens nodig volgens mij...

Lezen is wel eens moeilijk, onder de eerder vermelde formule staat:

→ Dit is een matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzigen/doorvoeren. (Dus ook na kopiëren naar een ander bestand)
 
Laatst bewerkt:
Whaha had ik moeten weten ja, sorry, bedankt voor deze geheime toetscombinatie!

Het werkt :thumb:
 
Beste Alex of andere forumgebruikers,

In de formule die je hebt gemaakt ga je uit van de eerste 5 letters van het woord. Echter merk ik nu dat ik daar niet mee uit kom omdat in sommige gevallen de woorden dubbel gebruikt worden

vb
kleur kozijnen binnen
kleur kozijnen buiten

het zoekwoord "kozijnen" komt dus altijd uit bij kleur kozijnen binnen. Is het ook mogelijk om te zoeken op de volledige tekst? Dus eigenlijk alles wat voor het = teken staat te matchen.

Daarnaast liep ik nog tegen een ander probleem aan. Er zitten in het bestand ook verborgen rijen waarin dezelfde tekst voorkomt. Kan ik deze verborgen rijen overslaan in de formule? Ik kreeg het wel voor mekaar om met een functienummer de waardes van verborgen rijen in een som weg te laten (=SUBTOTAAL(109;C1:C100)) maar het lukt me niet om dit in de ingewikkelde formule op te nemen.

Ik heb mijn testbestand hierop aangepast ter verduidelijking, zie bijlage

Bekijk bijlage Weer een stapje verder.xlsx
 
matchen op volledige tekst is altijd beter en gemakkelijker in de formule.
Code:
Blad2!B2: =ALS.FOUT(VERVANGEN(INDEX(Blad2!$C:$C;MIN(ALS(ALS.FOUT(VIND.SPEC($A2;Blad2!$C$14:$C$50;1);0)>0;RIJ($14:$50);9^99)));1;VIND.SPEC("=";INDEX(Blad2!$C:$C;MIN(ALS(ALS.FOUT(VIND.SPEC($A2;Blad2!$C$14:$C$50;1);0)>0;RIJ($14:$50);9^99))))+1;"");"Fout: zoekterm niet gevonden")
Voor de volledigheid: matrixfunctie.

Deze zoekt dus op de eerste overeenkomende waarde. Als deze op een verborgen rij ligt, wordt deze meegenomen. Deze functionaliteit ook nog inbouwen wordt complex vermoed ik. Zal ik nog eens over nadenken. Liggen de verborgen rijen ook in het bereik C14:C50, of alleen daarboven zoals in je voorbeeld?
 
Laatst bewerkt:
Dank! Nu pakt hij inderdaad het hele woord.

Het klopt dat de waardes die ik nodig heb pas later in het document komen ik zou dus inderdaad het zoekbereik van bijvoorbeeld Blad2!$C$400:$C$1000 kunnen doen. De lijst is echter dynamisch en niet alles staat altijd exact op dezelfde plek (de lijst is inmekaar geknutseld door iemand die wel verstand had van excel.).

Mijn eerste idee was om telkens te zoeken in een range vanaf het nummer van de hoofd- of subcategorie zoals in het plaatje hieronder. Dus met een offset vanaf de cel met de hoofd- of subcategorie. Is dat een reëele optie of wordt het dan echt lastig?


offset vanaf subcategorie.png

Bekijk bijlage Weer een stapje verder.xlsx
 
Mijn doel is dus om een gedeelte van een tekst in een cel te zoeken en deze tekst weer te geven op een ander werkblad.

Het bereik waarin gezocht moet worden is vanaf een cel met een bepaalde waarde "X" + een bepaald aantal rijen.

(of het bereik moet verborgen rijen over slaan maar bovengenoemde oplossing heeft de voorkeur).

ik heb deze code gevonden op een engelstalige site die ook verborgen rijen weet te excluden.

Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Sheet1!A$3:A$27;VERGELIJKEN(0;ALS(SUBTOTAAL(3;VERSCHUIVING(Sheet1!A$3;RIJ(Sheet1!A$3:A$27)-RIJ(Sheet1!A$3);0));AANTAL.ALS(A$3:A3; Sheet1!A$3:A$27));0));"niet gevonden")

Let op dit is een matrixfunctie, afsluiten met Ctrl Shift + Enter! :)
 

Bijlagen

  • testbestandje5-9.xlsx
    12 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan