• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gedeelte van waardes uit cellen gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

nielsion

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2008
Beste mensen,

Ik ben niet zo heel sterk in Excel maar volgens mij is hetgeen ik wil niet heel gecompliceerd (lijkt mij).
Maar goed ik zal uitleggen wat ik wil.

Ik heb een Excel bestand met een lijst cellen onder elkaar.
In die cellen staan waardes zie onderstaand:

01384200.75
0128421Dpt
0128410CYL
0178411RIGHTEYE
0148420-0.75
0128421Dpt

Nu wil ik uit een aantal cellen een gedeelte van die waardes naar een ander tabblad (of werkblad) overbrengen om hiermee verder te gaan rekenen. Bijvoorbeeld van de bovenste waarde wil ik alleen de laatste 4 karakters hebben, dus 0.75

Deze waardes verschillen telkens (is een meting) dus het zou eigenlijk d.m.v. een macro denk ik moeten.
Alleen kom ik er na lang zoeken niet uit.
Hopelijk kan iemand aangeven hoe dit voor elkaar te krijgen.
Ik heb een Excel sheet bijgevoegd.

Bijlagen

Beste nielsion ;)

Neem de volgende formule:

=SUBSTITUEREN(RECHTS(A13;4);".";",")

Deze formule neemt de laatste 4 karakters en zet de punt om in een komma,zodat je er verder mee kan rekenen.

Groetjes Danny. :thumb:

Het werkt prima alleen loop ik tegen het volgende aan waar je me wellicht een tip in kan geven.

Sommige waardes zijn met een - ervoor.
Als ik aangeef in de formule dat ik de laatste 5 tekens wil gaat dit prima alleen zet hij er in het geval van geen minteken het 5e cijfer voor (dit is in alle gevallen een 0) dit geeft alleen het probleem dat ik in zo'n geval bijvoorbeeld 00,75 krijg terwijl dit gewoon 0,75 moet zijn. Is het mogelijk om de formule zo te maken dat als het 5e cijfer geen - teken is hij dit cijfer laat vervallen?
Of dat het in de celeigenschappen aan te passen is dat bij de cijfers 00 voor de komma hij de eerste 0 niet weergeeft?

Beste nielsion ;)

Gebruik dan deze formule:

=ALS(LINKS(RECHTS(A17;5);1)="-";SUBSTITUEREN(RECHTS(A17;5);".";",");SUBSTITUEREN(RECHTS(A17;4);".";","))

Groetjes Danny. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan