gedigitaliseerde 8mm film op DVD of op HD ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nevola

Verenigingslid
Lid geworden
29 jan 2001
Berichten
1.390
Op zolder lagen nog 12 spoelen met 8mm film van ongeveer 50 jaar oud. De films wil ik laten digitaliseren. Kan ik ze op DVD laten zetten of betr op HD ? Op welke media blijft de boel het langste in goede staat?? Hoe lang ongeveer?

grts.,

Henk sr
 
ikzelf zet ze om naar DVD en bewaar ze als mpeg op HD mocht de dvd het begeven.
een vuistregel (tot op heden) is dat een gebrande dvd/cd een levensverwachting hebben van 10 a 15 jaar.
 
Bedankt voor je reactie Djangoleone.
Gaat de kwaliteit achteruit wanneer je de files kopieert van HD naar DVD/CD??

grts.,

Henk sr
 
films neem ik op op de pc als avi.
als het nodig mocht zijn bewerk ik ze hier en daar en bewaar ze vervolgens als mpeg.
Van deze mpegs stel ik dan een dvd samen.
Het mpeg materiaal op de HD is dus mijn bronmateriaal voor de dvd.

Als je je 8mm films laat overzetten naar dvd, vraag dan ook of ze de mpeg bestanden voor je op willen branden.
Kun je altijd nog weer zelf een dvd maken mocht er wat zijn.

tweede optie is om de 8mm films alleen om te zetten naar mpeg en zelf de dvd maken.

Als je alleen een dvd laat maken zou je een image kunnen maken op je pc als backup.
 
zet ze op het internet mail ze naar je zelf toe
een DVD kan beschadicht raken net zoals een HDD ik zou zeggen doe het op allebij dan ben je zeker van je zaak
 
Gaat de kwaliteit van de beeldn niet achteruit bij het kopieren??
 
Hallo,

Als het gaat om de veiligste manier om de films digitaal te bewaren, dan is het raadzaam om de gegevens op verschillende plaatsen op te slaan. Een standaard DVD blijft inderdaad 10 a 15 jaar leesbaar (de beeldkwaliteit zal tussentijds niet achteruitgaan zoals bij bijvoorbeeld een videoband), een harddisk veel langer, maar bevat electronica en mechanica welke defect kunnen gaan. Dan zijn er nog speciale archief DVD's waarbij het laagje waarop de data wordt geschreven van 24 karaat goud is, deze hebben een datagarantie van 100 jaar, lang genoeg zou je zeggen, maar natuurlijk kan een dergelijke schijf ook kwijtraken of breken.

Echt veilig data bewaren (of het nu uw films, foto's of documenten en emails zijn) zal altijd het maken van een backup zijn, maar dan wel opgeslagen op een andere locatie dan waar het origineel is (uw huis). In het ongelukkige geval van een woning brand (wij hebben al meerdere klanten gehad met dit trieste probleem) zou namelijk alsnog alles verloren gaan. Er bestaan zogenaamde "online backup" abonnementen, waarbij uw computer dagelijks nieuwe bestanden op de server van de aanbieder zet, er zijn meerdere aanbieders van een dergelijke dienst, met wisselende tarieven, een bekende partij uit Nederland is KPN, ik meen voor zo'n 5 euro per maand. Even Googlen op online backup geeft u snel een overzicht van meerdere aanbieders.

De vraag welke wij van Scanit steeds vaker krijgen is om de door ons gescande 8mm films op (archief of standaard) DVD te zetten, maar daarnaast ook de bronbestanden op een harddisk. Op deze manier kunt u de beelden direct bekijken vanaf de DVD en heeft u verder al het ruwe filmmateriaal op de harddisk staan, zowel als backup, maar ook om later eventueel nog eens te kunnen bewerken. Het heeft de voorkeur om dan AVI bestanden op de harddisk te laten zetten, omdat de kwaliteit hiervan beter is dan MPEG. Mailen van de filmbestanden als backup zal niet meevallen, aangezien dit grote bestanden zijn.

In principe gaat de kwaliteit niet achteruit als u een kopie van een DVD of van de bestanden van de harddisk naar een DVD maakt. Wel is het van belang dat dit op de juiste manier wordt gedaan, als bestanden worden omgezet van bijvoorbeeld AVI naar MPEG, dan zullen deze opnieuw gecodeerd worden, waarmee vrijwel altijd kwaliteitsverlies optreed.

Wij verwerken dagelijks o.a. de nodige kilometers aan 8mm films, mocht u dan ook nog meer vragen over dit onderwerp hebben, dan kunt u altijd vrijblijvend contact opnemen, we praten / mailen graag over het vak.
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord.
grts
henk sr
 
@scanit
Welkom op helpmij:thumb:
•Het plaatsen van links en/of afbeeldingen met commerciële inhoud, met als doel naamsbekendheid of omzet te genereren, is niet toegestaan. (Hieronder worden ook referrals verstaan)

Je bent accoord gegaan met deze huisregel.
In bovengenoemde antwoord maak je reclame voor je bedrijf. Dit is hier niet toegestaan.
Jackall
 
Laatst bewerkt:
Excuses, het was informatief bedoeld en is niet een reclame verhaal voor ons bedrijf, ook zijn er opzettelijk geen links gebruikt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan