Gedraagt een SSD van Samsung zich anders

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
2.005
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,

Ik heb nog een vraagje over een SSD van Samsung 850 EVO 250GB

Bij mijn andere SSD (van Kingston) werd uitdrukkelijk vermeld dat Defragmenteren ten koste zou gaan van de levensduur.

Bij de SSD van Samsung kom ik deze waarschuwing niet tegen

Is de Samsung schijf niet gevoelig voor Defragmenteren?

Wie het weet mag het me zeggen.

Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Defragmenteren is sowieso nutteloos als het bestandssysteem NTFS is.
Gewoon niet doen dus.
 
Beetje vreemd die vraag. Lange Pier heeft een tool aangereikt en daar staat voldoende informatie in. Ook is het eerste wat bij informatie over een SSD staat > defragmentatie uitschakelen. Waarom? Normale HDD's hebben bewegende onderdelen en SSD's geheugencellen op chips. Hier staat wat uitleg. Ik ben van mening dat je SSD's nooit moet defragmenteren en de huidige generatie HDD's ook niet.

Bij die vraag over Rapid-mode is sprake van een Samsung Tool. Daar staat links in het menu OS Optimization. Kijk daar eens onder.
 
Wanneer je een clean install van Windows uitvoert op een SSD, dan wordt vanaf Windows 7 het defragmenteren sowieso uitgeschakeld ... maar ik heb begrepen dat je met een kloon werkt, in dat geval is het aangewezen manueel te checken dat de defragmentatie wel degelijk is uitgeschakeld voor de SSD.

Mochten er nog gewone harde schijven in je systeem aanwezig zijn, dan mag je deze harde schijven uiteraard wel blijven defragmenteren.
 
Een SSD NOOIT defragmenteren, waarom zou je dat überhaupt willen?

En idd is het sowieso ook een nutteloze handeling op hdd's zoals ook al die zogenaamde optimizer tools, maar goed, je bent van de straat.
 
Wanneer je een clean install van Windows uitvoert op een SSD, dan wordt vanaf Windows 7 het defragmenteren sowieso uitgeschakeld ... maar ik heb begrepen dat je met een kloon werkt, in dat geval is het aangewezen manueel te checken dat de defragmentatie wel degelijk is uitgeschakeld voor de SSD.

Mochten er nog gewone harde schijven in je systeem aanwezig zijn, dan mag je deze harde schijven uiteraard wel blijven defragmenteren.

Hallo gast0205,
Waar kun je dat controleren in Windows ?
 
Een SSD NOOIT defragmenteren, waarom zou je dat überhaupt willen?

En idd is het sowieso ook een nutteloze handeling op hdd's zoals ook al die zogenaamde optimizer tools, maar goed, je bent van de straat.

Oke, Lange Pier
 
Ga via Start -> Computer naar je SSD (C-schijf) ... selecteer deze, rechtsklik erop en kies voor Eigenschappen. Ga naar het tabblad Extra en klik op Nu Defragmenteren waarna volgend venster opent:

584c5ff05198a-1.jpg


Controleer nu of bij je SSD staat Nooit uitvoeren.

Indien dit niet zo is, klik dan op Schema inschakelen.

584c60890cb9c-5.JPG


Verwijder dan het vinkje bij Gepland uitvoeren (aanbevolen) en bevestig met een klik op OK.
 
Wanneer je een clean install van Windows uitvoert op een SSD, dan wordt vanaf Windows 7 het defragmenteren sowieso uitgeschakeld ... maar ik heb begrepen dat je met een kloon werkt, in dat geval is het aangewezen manueel te checken dat de defragmentatie wel degelijk is uitgeschakeld voor de SSD.

Mochten er nog gewone harde schijven in je systeem aanwezig zijn, dan mag je deze harde schijven uiteraard wel blijven defragmenteren.

Hallo gast0205,

Wat bedoel je hier precies mee "Dat je met een Kloon werkt".
Ik werk met Win10 Prof x64 NL, dat op een USB stickie staat.
Win7 kan dan wel commentaar geven als je gaat defragmenteren, maar Win10 doet dat niet, ook geen kloon.

MVG
Dukkel
 
Uit één van je vorige topics had ik begrepen dat je geen clean install deed op je SSD, maar er een kloon op zette: een bestaande installatie vanop een HDD naar de SSD kopieerde dus.
 
Uit één van je vorige topics had ik begrepen dat je geen clean install deed op je SSD, maar er een kloon op zette: een bestaande installatie vanop een HDD naar de SSD kopieerde dus.

Hallo gast0205,
Ja dat had ik inderdaad geschreven, maar toen het zo ver was, heb ik toch maar alles opnieuw geinstalleerd. Waarom heb ik anders Win10 Prof x64 NL voor op m'n stick staan.
Bovendien bleek dat er op een andere USB-stick, waar een eerdere cessie van Win10 op stond, een fout zat.
Elke keer dat ik die laatste Win10 installeerde bleken er "onoplosbare fouten" in de Win10 installatie te zitten. !!!!
Geconstateerd door te scannen met sfc /scannow, nota bene een programma van Microsoft zelf.
Waarschijnlijk de oorzaak, van het tot 6x verdwijnen van mijn Tegels (mijn Apps) uit het startmenu
Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan