Geeft moederbord meer stroom dan een controller?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kanyarat

Verenigingslid
Lid geworden
24 sep 2004
Berichten
1.005
Hallo,
Als ik een van mijn casefans van het moederbord afhaal, en aansluit op een controller gaat de fan veel langzamer draaien. Komt dit omdat de controller minder stroom afgeeft dan het moederbord? Is dit op te lossen? (met de controller is de snelheid overigens niet te regelen).
mvrgr. Martin.
p.s. als ik ook de cpu fan op de controller aansluit geeft mijn systeem ook de melding "cpu fan draait te langzaam". Die melding is wel uit te schakelen, maar ik weet niet of dat wel zo verstandig is.
 
het is zo wie zo niet handig om fans op andere aansluitingen dan waar bedoeld voor, aan te sluiten. Je hebt het over een controller, maar welke ?
 
Moederbord Asus A8N-SLI Premium met een Lian-Li fancontroller. Deze controller geeft de temperatuur weer van HD, CPU, en videokaarten, alsook de draaisnelheden van de fans. De draaisnelheden zijn niet regelbaar.
Ik vroeg me alleen af waarom een fan langzamer gaat draaien als ik deze op de controller aansluit. Uiteindelijk worden de controllers hiervoor gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Als ik de naam bekijk ''Lian-Li fancontroller'' dan lijkt het mij dat deze de snelheden van de fan controleert/regelt, dus daarom lijkt me ook logisch dat de fan langzamer zal gaan draaien als er niet meer koeling nodig is. Nou is het natuurlijk ook weer zo dat er fandisplays ook regelmatig worden uitgescholden voor fancontroller, heb jij een type nummer van de fancontroller?
 
Lian-Li TR-3
Je hebt gelijk, het is ook eigenlijk geen controller. Je kunt de temperaturen instellen, en als die te hoog worden geeft de "controller" een alarm. Hiervoor had ik een asus A8N deluxe moederbord en daar werkte het perfect. Nu heb ik een A8N-SLI Premium en als ik nu een fan (maakt niet uit welke) aan de "controller" koppel gaat die langzamer draaien, en dat is iets wat ik niet snap.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt weer gelijk. Het is dan zeker zo dat de fans alleen harder gaan draaien als de ingestelde temperatuur overschreden wordt. Vanuit de fabriek zijn de temps ingesteld als: CPU 65, Sys rear 55, sys front (HD) 45. Zijn dat goede temperaturen? De "stroomvraag" is in ieder geval opgelost.
 
Ik neem aan dat dit maximum temperaturen zijn, die staan aan de veilige kant, zouden iets hoger kunnen/mogen.
 
als ik ook de cpu fan op de controller aansluit geeft mijn systeem de melding "cpu fan draait te langzaam". Die melding is wel uit te schakelen, maar ik weet niet of dat wel zo verstandig is.
 
Dan moet je de controlesnelheid in je bios verlagen, immers die controle wordt nu overgenomen door het Lian-li gebeuren.
 
Nog nooit in de bios gezeten (onervaren) maar ga het proberen. bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan