Geen automatische Windows Update mogelijk – foutcode 80240038

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gert01

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2005
Ik gebruik Windows 7 Ultimate 64 bits met IE 8.
Al enige tijd mis ik de automatische Windows-updates voor mijn systeem. Als ik bij mijn Windows Update op “Naar updates zoeken klik” dan krijg ik een rood schildje met kruis en de mededeling “Er kan niet naar nieuwe updates worden gezocht. Er is een fout opgetreden tijdens het zoeken naar
nieuwe updates voor uw computer.” De aangegeven foutcode is “Code 80240038”
“Er is een onbekende fout in Windows Update opgetreden”.

Als HELP-opties worden de volgende mogelijkheden gegeven:
10 resultaten voor "WindowsUpdate_80240038" "WindowsUpdate_dt000"
1. Problemen met het installeren van updates oplossen

2. Windows Update: fout 1

3. Windows Update: fout 8024402C

4. Kijken welke Windows-updates zijn geïnstalleerd

5. Windows Update-fout 80244022

6. Windows Update: fout 8024001F

7. Windows Update: fout 80072ee2

8. Windows Update: fout 8024401b

9. Windows Update: fout 80072efd

10. Windows Update: fout 80072f8f

Wel kan ik handmatig verder gaan met “Online zoeken naar updates van Microsoft Update”.
Windows Update is steeds bij handmatige opstart op zoek naar KB982670: Microsoft .NET Framework 4 Client Profile voor Windows 7 x64-systemen Downloadgrootte: 41,0 MB, maar kan dit bestand niet downloaden c.q. installeren.
In Apparaatbeheer tonen de stations voor de card-reader en een USB-station met 4 aansluitingen als apparaatstatus de melding “Kan dit apparaat niet starten omdat de configuratiegegevens in het register onvolledig of beschadigd zijn. (Code 19)”. De usb-sticks kunnen echter gewoon oproepbaar.
Stuurprogramma bijwerken: daar is geen betere voor te vinden, geeft het systeem aan.

Wat heb ik tot heden geprobeerd:
- Alleen handmatig geupdate van het Windows systeem; zonder verder adequaat resultaat;
- De aangeboden HELP-info van Windows zonder resultaat nagelopen;
- Windows Update gestart nadat Windows Update service tijdelijk uitgeschakeld werd via services.msc; zelfde negatieve resultaat;
- Systeem getuned met TuneUp Utilities 2010 en Apparaatbeheer nagelopen; het enige wat daar uit komt is dat een aantal inplugstations (USB en ingebouwde cardreader) een uitroeptekentje hebben dat de apparaatstatus aangeeft “Kan dit apparaat niet starten omdat de configuratiegegevens in het register onvolledig of beschadigd zijn. (Code 19)”; deze stations zijn echter wel oproepbaar. Stuurprogramma bijwerken levert geen mogelijkheden;
- Systeem eveneens getuned met Registrybooster en SpeedUpMyPC; geeft óók geen verbetering;
- Uitgebreide bestandssyteemcontrole van het totale systeem incl. CHDSK levert niets op;
- Alleen opgestart met Microsoft-programma’s en alle overige programma’s uitgeschakeld; helaas zonder effect;
- De foutcode 80200053 gegoogled; geeft heel veel meldingen van een hardnekkig probleem, maar niet één duidelijk werkende oplossing!!

Oorzaak wordt hier en daar op internet aangegeven als mogelijk gevolg van een gebrekkige validatie???

Indien iemand support heeft voor dit waarschijnlijk toch veelvuldig voorkomend probleem dan hou ik mij aanbevolen. Hartelijk dank!
Gert01

Lijkt mij inderdaad met validatie van je Windows-versie te maken te hebben. Moet ik hier aannemen dat je een illegale versie gebruikt, al dan niet met een soort 'activatie-hack'?

Als dat inderdaad het geval is, dan denk ik dat er niets anders opzit dan een legale versie aan te schaffen en een volledige herinstallatie van Windows7 te gaan doen.

Tijs.

IK gebruik alleen legale software, dus óók mijn Windows versie is een geheel legale versie!

Ik heb niemand beschuldigd van wat dan ook. Ik heb in mijn vorige posting alleen een reële voorstelling van zaken gegeven indien het een illegale versie zou betreffen.

Goed, nu het om een legale versie gaat kun je een aantal dingen doen:
1. Gebruik maken van de ondersteuning van Microsoft. hier
Als het goed is (check het even goed na) is ondersteuning bij problemen met Windows Update gratis.
2. Gebruik maken van Surs om te zien of het probleem daarmee inzichtelijk gemaakt danwel opgelost kan worden.
3. Gebruik maken van de "Fix it" tools: hier
Vooral Reset Windows Update en Reset Windows security to default en Fix MSI patch registration corruption lijken me relevant/zinvol.
4. Gebruik maken van Repair & Fix Windows Updates with Fix WU Utility en/of de instructies op deze pagina
5. Gebruik maken van deze MVP site voor verdere (achtergrond-)informatie m.b.t. Windows Update problemen.
6. Gebruik maken van het Opschoningsprogramma voor patchregistratie
7. Proberen het probleem zelf op te lossen door het Windowsupdate.log bestand te lezen en te interpreteren: link
8. De updates 'los' (buiten Windows Update om) downloaden bij Microsoft en te kijken of de updates 'los' wel te installeren zijn.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Beste Tijs,

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie.
Uiteraard is het reël een illegale versie uit te sluiten, dus heel terecht je opmerking daar over.
Om met de deur in huis te vallen ben ik met het rijtje begonnen, dus met Microsoft zelf.
Voor problemen met Windows Update is de service inderdaad gratis.
Binnen 24 u hebben zij toegezegd te reageren.
Je hoort nader.

H.gr.
Gert01

PS (de berichtgeving van Microsoft):
Gebruik maken van deze ondersteuningsoptie...
Deze ondersteuningsoptie is alléén beschikbaar voor klanten die problemen ervaren met Microsoft Update. Wanneer deze ondersteuningsoptie wordt gebruikt voor andere kwesties, dan zal dit ondersteuningsverzoek worden gesloten zonder verdere berichtgeving.

Ondersteuning voor Windows Update en Office Update omvat ondermeer hulp bij het begrijpen en oplossen van kwesties met betrekking tot:

Inhoud van de Microsoft Update website
Navigeren over de Microsoft Update website
Foutmeldingen
Algemene downloads
BELANGRIJKE INFORMATIE VOOR SERVERINSTALLATIES
Alle andere vormen van assistentie, waaronder ondersteuning voor serverinstallatie of wanneer de PC deel uitmaakt van een netwerk of een domein, is beschikbaar via professional support van het onderliggende product. Voor productondersteuningsinformatie bezoekt u het overzicht met producten met geassisteerde ondersteuning.

Ondersteuningsmogelijkheden
Selecteer een ondersteuningsmogelijkheid
Reactietijd
Kosten
Contactmethode
Beschikbaar
1 werkdag Kosteloos Online Altijd

Als ik de 10 gesuggereerde errorcodes (8024402C ... 80072f8f) invul bij Microsoft krijg ik het idee dat het probleem zit in de 'netwerkverbinding'. Dan vooral Proxy en/of firewall instellingen, evt. gecombineerd met een foute datum/tijd/jaartal instelling in Windows.

Natuurlijk eerst afwachten met welke te nemen stappen Microsoft mee terugkomt. Hier worden het gros van die genoemde errorcodes genoemd met een evt. (netwerkprobleem-)oplossingsmethode erbij.

Succes,

Tijs.

Momenteel ben ik met Microsoft Support bezig een oplossing voor dit probleem te vinden.
Het probleem zit dieper dan de gangbare oplossing.
Zodra ik de oplossing rond heb zal ik hier verwslag over uitbrengen.

M.vr.gr.
Gert01

PS
01-08-2010 Nog steeds geen oplossing door Microsoft

Laatst bewerkt:
@Gert01: Bedankt voor je update van 1 augustus. Kun je beschrijven wat je tot nu toe allemaal hebt moeten doen van de Microsoft helpdesk?

Hierbij is (bijv.) interessant of daar ook stappen tussen zaten die ik in mijn tweede posting al had aangegeven, zodat die 'afgestreept' kunnen worden.

Verder ben ik wel benieuwd wat Windowsupdate.log (alleen het stuk op het einde: De gebeurtenissen op de laatste dag dat nog updates zijn geprobeerd) te melden heeft. Misschien kun je dat stuk als apart bestand (liefst ingepakt met Winrar of Winzip/7-zip) even uploaden en/of zélf analyseren met de link die ik daaromtrent gaf (optie 7 in mijn tweede posting).

Verder heb ik in mijn vorige posting gesuggereerd dat het wellicht een netwerkverbinding-/firewall probleem zou kunnen zijn. Daarom zou je zélf kunnen proberen om die updates 'los' te downloaden en dan te installeren (=optie 8 in mijn tweede posting).
De NL-versie van het .Net Framework 4 (waar je naar hintte in je startposting) kan hier gedownload worden.

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan