Geen beeld na opstarten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hulkenist

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2008
Berichten
73
Hallo beste mensen,

Probleem
Ik heb sinds vorige week een erg vreemd probleem met mijn PC. De avond daarvoor heb ik niets bijzonders gedaan en netjes afgesloten. Vandaag wilde ik mijn PC opstarten en kreeg ik geen beeld.
Nadat ik mijn aanknop had ingedrukt, kreeg ik, zoals gebruikelijk een boot sreen van Asus, maar daarna bleef het scherm beangstigend zwart.

Mijn configuratie
CPU: Amd Athlon 64 Venice 3200+
Moederbord: Asus A8N-E
Geheugen: Kingston DDR SDRAM 1GB PC3200 400MHz (2x 512MB)
Videokaart: Asus EN6800GT
Harde Schijf: Samsung Spinpoint 200GB SataI II (2x)
Geluidskaart: Creative Soundblaster Audigy 2 ZS
Voeding: Cooler Master RS-450-ALCY

Waar kan het aan liggen?
Aangezien mijn PC ook niet werkt, met slechts enkel een CPU, moederbord, geheugen, videokaart en voeding, vermoed ik dat het één van deze vijf onderdelen zijn.

Wat heb ik zelf geprobeerd?
  • PC Herstarten
  • Starten vanaf Windows-CD (Kom niet verder dan de Boot Screen)
  • Hele PC stofvrij gemaakt
  • Overbodige hardware losgemaakt
  • Alle onderdelen eruit gehaald en opnieuw erin gezet en aangesloten
  • CMOS clear
  • Harde schijven omgedraaid
  • Beeldscherm via D-SUB aangesloten
  • Alle mogelijke combinatie's m.b.t. de slots van het geheugen geprobeerd (zowel met 2 als met 1 reepje).
  • Getest met een ander beeldscherm
  • Getest met een andere voeding
  • Getest met een andere videokaart
  • Getest met andere harde schijven
  • Geluidskaart in ander slot
  • Nieuwe CR2032 batterij voor moederbord gekocht
Het hele systeem is iets ouder dan drie jaar.

Het Probleem en vorderingen
Tot op heden nog steeds hetzelfde probleem. Het Boot Screen wordt getoond en daarna springt het beeld op zwart, de fans draaien gewoon door. ik hoor m'n harde schijven opstarten en m'n CPU ratelen. Ik heb ook geprobeerd de harde schijven afzonderlijk aan te sluiten, maar dat maakt geen verschil. De lampjes die kunnen branden, branden ook (Op m'n mobo, voeding en videokaart).

Er is mij nog iets opgevallen, ik zal het proberen goed uit te leggen:
Mijn beeldscherm heeft een lampje, die brandt groen als alles gewoon goed werkt, maar springt op oranje als hij niks te doen heeft (bijv. als de PC uitstaat). Als ik mijn PC aanzet, terwijl het lampje oranje is, springt het lampje daarna uiteraard op groen en zie ik het Boot Screen, gevolgd door een zwart scherm. Als ik mijn PC aanzet, terwijl het lampje groen is, zie ik alleen maar zwart.

Heb bij een vriend wat dingen getest, ik heb mijn PC resp. aan een andere monitor, videokaart, voeding, harde schijven gehangen, steeds met hetzelfde probleem

Dinsdag heb ik nogmaals alles langsgelopen en m'n PC getest met slechts een harde schijf, een reepje geheugen, een CPU en een beeldscherm.
Tot mijn grote verbazing startte mijn computer normaal op en alles werkte zoals vanouds. Vervolgens besloot ik één voor één alle hardware aan te sluiten, met als eindresultaat dat alles nog steeds werkte. Vervolgens een paar keer m'n PC herstart, om te kijken of ik niet blij was gemaakt met een dode mus, wat niet het geval bleek te zijn.
Toen ik 's avonds mijn PC aanzette, deed hij het wederom niet. Ik besloot de geluidskaart in een ander slot te zetten en alles werkte weer als vanouds.

Woensdag werkte ook alles prima. Nieuwste Drivers van m'n videokaart erop gezet en alles draaide helemaal vlekkeloos. Eind goed al goed dacht ik, het slot deugde niet, dacht ik nog.
Vandaag, Donderdag, zet ik mijn PC aan en wederom krijg ik hetzelfde probleem als voorheen, ik zie het moederbord Logo, maar daarna springt het beeld op zwart. Ik besloot meteen de geluidskaart eruit te halen, zonder succes. Vervolgens ben ik weer gaan starten met een reepje geheugen, een CPU, een harde schijf en een beeldscherm, helaas zonder effect.
En zo bleek ik uiteindelijk toch blij te zijn met een dode mus.

Zaterdag, ineens werkte mijn PC weer, met slechts een HDD, CPU, Geheugen, Moederbord, Videokaart en Voeding. Ik besloot wat drivers te installeren, in de hoop dat ik hierdoor definitief van de problemen af zou zijn. Met succes, alles liep vlekkeloos. Verder niets vreemds gedaan en netjes afgesloten. Ik heb nog geprobeerd een video-bestand te converteren, wat met programma A niet lukte (bleef op 0% staan), maar met programma B wel.
Zondag, hetzelfde probleem als voorheen, wederom getroffen door dezelfde dode muis.

Moederbord
Ik heb een Phoenix-Award BIOS en heb wat testjes gedaan, met de volgende resultaten:

Moederbord: Geen
Moederbord+CPU: Lang-Kort-Kort
Moederbord+CPU+Geheugen: Lang-Kort-Kort
Moederbord+CPU+Videokaart: Lang-Kort-Kort
Moederbord+CPU+Geheugen+Videokaart: Lang-Kort-Kort
Moederbord+CPU+Geheugen+Videokaart+Monitor: Lang-Kort-Kort
Moederbord+CPU+1 Geheugenreepje: Lang-Kort-Kort-Kort
Moederbord+CPU+1 Geheugenreepje + Videokaart: Kort (OK)
Moederbord+CPU+1 Geheugenreepje + Videokaart+Monitor: Kort (OK)

BIOS Central zegt hierover:
1long, 2 short Video adapter error Either video adapter is bad or is not seated properly. Also, check to ensure the monitor cable is connected properly.

1long, 3short No video card or bad video RAM Reseat or replace the video card.

Beep Codes zegt hierover:
1 Long, 2 Short A video error has occurred and the Bios cannot initialise the video screen to display any additional information.

Any other beep(s) RAM Problem.

Als ik dus 1 geheugenreepje plaats, in plaats van twee, krijg ik in ieder geval een normale opstart-beep, in alle mogelijke combinaties. Het lijkt er dus op, dat mijn moederbord ineens 2 gehuegenreepjes niet meer accepteert, maar 1 nog wel. Erg vreemd. Onderling heb ik de reepjes uiteraard ook getest, beide werken als eenling prima.
Helaas houd ik nog wel hetzelfde probleem als voorheen. Meteen na het BIOS logo springt het scherm op zwart.
 
Laatst bewerkt:
kan het zijn dat je moederbord gecrasht is? of dat er een klein elektronisch onderdeeltje op je moederbord doorgebrand of gecrasht is?
 
Dat lijkt mij persoonlijk sterk, aangezien hij het nog 2x wel gewoon goed heeft gedaan na mijn probleem.

Daarbij ruik/zie ik niks van eventuele schade
 
Druk je moederbord-koeler eens een beetje aan en start daarna op.

Ik weet uit ervaring dat dit het zwakke punt is van de A8N.
Toen dat koelertje het bij mij (bijna) had begeven wilde de pc ook vaak niet aangaan.
Door een beetje te rommelen met die koeler ging ie dan aan. Met een nieuw koelertje is dan het probleem opgelost. Als dit tenminste het probleem bij jou is.
Tip: zet er een passief koelertje op.



(sorry van mijn vorige post: dat sloeg nergens op, ik had dan ook slecht gelezen)
 
Ik neem aan dat je die kleine fan bedoelt? Heb daar alles goed vastgedrukt, helaas zonder resultaat.
 
Ik neem aan dat je die kleine fan bedoelt? Heb daar alles goed vastgedrukt, helaas zonder resultaat.

Jep.
Als dat het ook niet is, dan zou ik het ook niet meer weten.
Misschien kijken of je moederbord kapotte condensators heeft. Ik weet het verder ook nie meer.
 
mijn vorige moederbord had ook zoon soort probleem, de ene keer deed hij het wel (10 van de 100%) en de andere keren niet, het was een klein connectortje die niet goed zat, uiteindelijk nieuw moederbord gekocht. probleem was opgelost

aangezien je zoal alle andere hardware hebt geprobeerd gok ik het op je moederbord ...
 
Nieuwe informatie onder het kopje Moederbord:

Moederbord
Ik heb een Phoenix-Award BIOS en heb wat testjes gedaan, met de volgende resultaten:

Moederbord: Geen
Moederbord+CPU: Lang-Kort-Kort
Moederbord+CPU+Geheugen: Lang-Kort-Kort
Moederbord+CPU+Videokaart: Lang-Kort-Kort
Moederbord+CPU+Geheugen+Videokaart: Lang-Kort-Kort
Moederbord+CPU+Geheugen+Videokaart+Monitor: Lang-Kort-Kort

BIOS Central zegt hierover:
1long, 2 short Video adapter error Either video adapter is bad or is not seated properly. Also, check to ensure the monitor cable is connected properly.

Beep Codes zegt:
1 Long, 2 Short A video error has occurred and the Bios cannot initialise the video screen to display any additional information.

Wat kan dat zijn? M'n videokaart is goed aangesloten, m'n stekkers zitten goed en alles is voorzien van voeding (incl. extra voeding voor m'n grafische kaart).

Als ik het zo lees denk ik, dat deze videokaart kapot is, maar dan is het toch vreemd dat hij het soms wel en soms niet doet?
 
Update:

Moederbord+CPU+1 Geheugenreepje + Videokaart: Kort (OK)
Moederbord+CPU+1 Geheugenreepje + Videokaart+Monitor: Kort (OK)

Als ik dus 1 geheugenreepje plaats, in plaats van twee, krijg ik in ieder geval een normale opstart-beep, in alle mogelijke combinaties. Het lijkt er dus op, dat mijn moederbord ineens 2 gehuegenreepjes niet meer accepteert, maar 1 nog wel. Erg vreemd. Onderling heb ik de reepjes uiteraard ook getest, beide werken als eenling prima.
Helaas houd ik nog wel hetzelfde probleem als voorheen. Meteen na het BIOS logo springt het scherm op zwart.
 
zijn ze beiden van hetzelfde merk?, en op dual channel aangesloten ?
 
Ja,
Ik heb zelfs alle sloten en mogelijke combinaties geprobeerd. Maar krijg steeds die beeps als ik er twee insteek, op wleke manier dan ook.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan