Geen bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Veriitas

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2007
Hallo,

Ik had een vraag over mijn draadloze verbinding.
Op de derde etage staat de draadloze router van linksys.
Ik heb echter geen bereik op de begane grond.
Aangezien de vloeren van beton zijn is het signaal beneden erg zwak en valt de verbinding regelmatig weg.

Ik vroeg mij af of hier een oplossing voor is?
Kan ik beneden misschien een extra router neerzetten?

Alvast bedankt!

Groet,

Veriitas

Hoi,

Ja zou kunnen maar dan zal je een kabel hebben moeten liggen of misschien werkt zoiets als deze maar dat zal je dan moeten proberen.

bedankt voor jullie reactie.
wow wat zijn die dingen duur!!

Laatst bewerkt:
Ja dat kan.

Het is een bekend fenomeen dat betonnen vloeren (en muren, als er maar beton vlechtwerk in zit) de straling behoorlijk kunnen dempen.

Daarbij komt dat wifi routers vaak met de antenne verticaal worden neergezet. Dit geeft een liggend, lensvormig stralingsbeeld; de zender in het midden en de sterkste ontvangst in het horizontale vlak. Dit werkt goed als zenders en ontvangers zich op de zelfde etage bevinden.

Moet je echter van de zolder naar begane grond en omgekeerd dan zijn er verschillende mogelijkheden:
- De wifi zender in het midden zetten (1e etage?).
- En/of de zender "op zijn kant" zetten (of de antenne(s) niet verticaal maar horizontaal) en dan kijken of dat scheelt; je zet de "lens" dan rechtop ipv dat hij ligt.. Dit kan soms net het verschil maken tussen een brakke verbinding en een (goed) werkbare.
- de antenne(s) voorzien van een kartonnen zelfbouw reflector. Dit kan ook net het verschil maken.

Werkt dat allemaal niet of niet afdoende dan kun je op de begane grond alsnog een router aansluiten, veel hebben ook de mogelijkheid ingebouwd om als repeater te dienen. Kost wat, maar dan heb je ook wat! :D

Succes!

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ja maar een tweede router is ook duur en als je geen kabel hebt liggen zal je deze ook nog moeten kopen en leggen.

Misschien op deze een bod uitbrengen.

Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt voor jullie reactie.
Ik ga even proberen de antennes horizontaal neer te zetten!

De router op de eerste etage zetten wordt hem denk ik niet.
Het was ontzettend veel werk om de kabel naar de derde te leggen (netjes).

De antenne/router verticaal neerleggen werkt ook niet, helaas.

Moet ik een extra kabel aanleggen voor een repeater?
Of kan het zo:
Router in meterkast > Repeater > kabel naar derde etage (Linksys draadloze router)

Of heb ik het verkeerd begrepen en zend de repeater geen signaal uit.
Zorgt een repeater alleen maar dat er geen signaal verlies is?

Nogmaals bedankt voor jullie snelle reactie!!

Hi!
O ja dat kan, het is een wat ouder type lijkt het maar hij heeft alles in huis wat je nodig hebt.

Inderdaad, van de router in de meterkast --> wifi AP (en 4poort switch) -- kabel naar zolder --> router met wifi.
Zo iets heb ik ook gemaakt, werkt perfect en ik ben er blij mee! :)

Hi!
O ja dat kan, het is een wat ouder type lijkt het maar hij heeft alles in huis wat je nodig hebt.

Inderdaad, van de router in de meterkast --> wifi AP (en 4poort switch) -- kabel naar zolder --> router met wifi.
Zo iets heb ik ook gemaakt, werkt perfect en ik ben er blij mee! :)

Bedankt voor je reactie!
Maar heb ik dan twee verschillende instellingen?
Dus ook twee verschillende draadloze netwerken?

Als het goed snap gaat het dus vanaf de modem>nieuwe router> kabel naar derde verdieping > Router boven?

Er zijn verschillende manieren om dit op te zetten.
Voor mij bleek het het eenvoudigste om 2 verschillende netwerken op te zetten, de laptops schakelen tegenwoordig automatisch over.

Maar je kunt er ook voor kiezen om het zelfde kanaal te blijven gebruiken (en de zelfde wpa sleutel).
De instellingen hiervoor ken ik alleen voor de Fritzbox, maar ik neem aan dat andere merken ook zo iets hebben.

De modem/router die aan de internet kabel hangt in de meterkast heeft 2 netwerk poorten?
Dan kun je aan beide een router/Access Point hangen. 1 staat al op zolder.
Dit is mijns inziens de makkelijkste oplossing.

Heeft je modem/router maar 1 poort dan kun je daarvandaan met een kabel naar een (nieuwe) router met ingebouwde 4-poorts switch deze verbinden, en dan de bestaande kabel die naar zolder gaat, in een van de 4 poorten op de nieuwe router/switcn steken.
Dan is het een zaak van instellen.
Je zou de instellingen van de zolder over moeten nemen in de nieuwe in de meterkast in het laatste geval.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan