Geen bootmenu Win7/Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

vanveelen

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
16 dec 2009
Hoi,

Ik heb naast Vista, Win7 geïnstalleerd.
Normaal gesproken krijg je hierna een bootmenu, waarmee je kunt kiezen met welke 'versie' je wilt opstarten.
Dat menu krijg ik echter niet, maar hij start gelijk op met Win7.

Hoe los ik dit op?

Hey van veelen met zelf een vraag :). Ik heb even gegoogled op "windows 7 and vista no boot menu". Heb je hier misschien wat aan?

http://answers.microsoft.com/en-us/...-windows/32c8752e-cbb2-47e2-aabc-26a1d77e5a8b

Boot into windows 7 open a command prompt and type the following. This will restore the windows boot load.
Insert your Windows Vista installation cd

(drive=letter of your cd/dvd drive)
Drive:\boot\bootsect.exe\ NT60 All

Hoi,

Ja, maar dat is 'm niet.
Het advies is om het bootmenu te 'herstellen' met behulp van de Vista dvd.
Die heb ik echter niet want alleen een recovery.

Hopelijk weet iemand anders het antwoord, want ik ben nu echt onthand .... een aantal zaken moet ik (nog) in of via Vista regelen.

Ik weet het weer! Volgens mij kan je het bootmenu instellen in het hulpprogramma msconfig.

Start > typ: msconfig.exe in het zoekvak.

Hoi,

Via msconfig werkte ook niet, want er was maar één opstartoptie te zien.
Dat was alleen Win7, maar Vista niet.

Ik ben telefonisch bij microsoft te rade gegaan en na een langdurige 'sessie' is het probleem opgelost.

Via het dosvenster de opdracht bootrec /scanos was wonderwel alleen Vista te zien.
Via dezelfde opdracht maar nu rebuildbcd werd het bootmenu weer hersteld.

Na een herstart kreeg ik het bootmenu en de keuze voor Vista werkte zonder problemen.
Win7 startte echter niet goed op en de melding 'middels systeemherstel terug naar een eerder herstelpunt' verscheen.
Niet doen, zei de supportmedewerker van microsoft, want dan maak je juist het herstel van het bootmenu weer ongedaan.
Vervolgens werd er een kennelijk uitgebreide hersteloparatie uitgevoer, die minstens zo'n 10 tot 15 minuten duurde.

Benieuwd naar een volledige herstart ...... werkte alles weer!
Met dank aan het 'geduld' van de medewerker van Microsoft ... ;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan