Geen bruikbaar station gevonden

Status
Niet open voor verdere reacties.

e de waele

Verenigingslid
Lid geworden
28 dec 2000
Geachte forum leden. Ik wil een back-up maken van een bepaald aantal bestanden naar mijn ext schijf.
Ik heb het volgende gedaan Ik gebruik win10.
Klik op het windows teken >instellingen>bijwerken en beveiligen>Sluit mijn ext schijf aan (ik kijk bij verkenner en daar staat hij bij ) >back-up>Een station toevoegen
>dan krijg ik de melding Geen bruikbaar station gevonden
wat kan daar mis mee zijn ?? Ik heb het station er gewoon weer eens afgehaald en afgemeld en weer aangesloten maar dat helpt niets of doe ik iets verkeerd ??
Ook heb ik andere usb poorten gebruikt maar geen resutaat
e de waele

Nee, je doet niets fout. We zullen dus op zoek moeten naar de oorzaak.

Kopieer eens een willekeurig bestandje (een .doc of zo) vanuit de verkenner naar die schijf: lukt dat?
Is die externe schijf leeg?

Ook zou mogelijk relevant zijn hoe de partitie op de externe schijf is geformatteerd: FAT32 of NTFS
Als ik het zo goed lees op Internet/Google worden alleen NTFS geformatteerde partities herkend om backups naar weg te schrijven.

FAT32 partities zijn te converteren naar NTFS, evt., via het convert commando in een "Als Administrator openen" cmd.exe venster. In dit voorbeeld is F: de FAT32 partitie
convert F: /fs:ntfs

Tijs.

@dnties: mee eens.

@e de waele : dnties is mij voor, want idd. als jij in een volgend bericht op mijn vraag had geantwoord dat de schijf leeg was, dan had het volgende advies geluid : klik er in deze computer eens op en kies voor formatteren, snel formatteren én kies voor NTFS als formatteerprotocol en niet voor FAT en probeer daarna nogmaals de schijf als backupschijf te selecteren.

Goede middag forum leden
Ik ga eerst jullie vragen beantwoorden
Mijjn ext schijf is niet leeg er staan bestanden op van 2012 tot 2015 van vorige backups. (gebruikt 278 gb beschikbaar 1.54 TB)
Ik heb uit verkenner meerdere bestandjes en fotos en een album gekopieerd naar deze ext schijf en dat gaat gewoon goed krijg geen foutmeldingen of zo
Het bestands systeem van mijn ext schijf =NTFS
Ik heb nog een Freecom HD liggen die laat hij wel zien op het scherm met de back-up maar de WD niet vreemd toch?
e de waele

Laatst bewerkt:
OK, dan vervallen tegelijk een paar vermoedelijke oorzaken.
Het kost 3 kwartier tot anderhalf uur maar,
tenzij iemand een / dé heldere ingeving heeft, adviseer ik je om de 278 GB van de 'vervelende' schijf naar de Freecom te kopiëren om vervolgens de 'probleemschijf' eens opnieuw te formatteren (vanzelfsprekend ook weer NTFS).

Feit is namelijk dat de probleemschijf kennelijk goed werkt; je kunt er immers bestanden naartoe kopiëren én de schijf is al NTFS. Een 'dodelijk' defect en een formatteerprotocol probleem zijn dus niet aan de orde.

Voordat je eventueel het advies op gaat volgen, adviseer ik je om eerst nog eens een bestandje van de probleemschijf naar je C schijf te kopiëren, even zien of dat ook goed gaat. Het zou namelijk kunnen zijn dat er 'slecht' gelezen kan worden vanaf de probleemschijf en dat je daardoor het probleem hebt. Kan er nu ook nog gewoon worden 'gelezen' van de probleemschijf, dan kan ik op dit moment weinig anders verzinnen dan het advies dat ik in de regels hierboven gaf, tenzij de probleemschijf een fors aantal slechte 'sectoren' heeft.

Daarom :

kun je voor alle zekerheid nog even met Crystaldisk de 'gezondheid' van de probleemschijf testen voordat je aan het eventuele kopieer en formatteeradvies gaat beginnen, als er tenminste de komende uurtjes niemand met zinvolle alternatieven komt.
Crystaldisk kun je hier downloaden. De gezondheid testen is trouwens een kwestie van een paar seconden voordat je de resultaten te zien krijgt.

Laatst bewerkt:
Ok ik ga de vervelende schijf eerst kontroleren en dan ga ik het eens bekijken wat ik ga doen
Maar zo maar een slag in de ronde ( Kan ik niet de bestanden op mijn laptop die ik wil back- upen allemaal selecteren en dan kopieren/ plakken in mijn vervelende schijf ???
Ik weet wel de bestanden die ik eerder heb gepack -upt waren allemaal gedaan met win 8.1 Deze die ik nu doe zijn met win 10 en dat pakt dus niet
maar ik ga nu de vervelende schijf controleren
e de waele

Natuurlijk kun je ze allemaal selecteren en plakken. Ik zou dat echter (nog) niet doen, TENZIJ Crystaldisk 'zegt' dat de schijf gezond is en / of je de schijf daarna geformatteerd hebt. Je gebruikt 'm immers als backupschijf en dús is 'ie relatief erg belangrijk voor je EN moet je erop kunnen vertrouwen dat de gegevens veilig -en voor toekomstig gebruik benaderbaar zijn. Zonder de oorzaak van het probleem te weten zou ik in ieder geval vrij 'nerveus' zijn en blijven over de kwaliteit van die schijf. Nog anders gezegd, ik zou 'm nog liever afschrijven en een nieuwe halen dan erop vertrouwen dat de gegevens erop 100% veilig zijn. (Voor zover gegevens op hdd's ooit 100% veilig kunnen zijn, maar je snapt ongetwijfeld wat ik ermee bedoel).

Nee, het feit dat een eerdere backup met 8.1 is gedaan en je het nu met 10 wil doen heeft 0,0 invloed op de foutmelding.

Laatst bewerkt:
Ok ik ga nu de schijf contoleren
Heb de test gedaan en hij geeft aan dat de gezondheidstoestand goed is

Laatst bewerkt:
Hallo forum leden.
Ik heb nu alle back-ups op mijn andere freecom hd gezet en dat gaat prima Alleen bij het back-uppen kent hij mijn WD schijf (verveelende schijf ) niet dat is alles
Mijn Freecom schijf herkend hij bij het back-uppen gelijk , hoe dat komt weet ik niet het moet dus dan aan de schijf liggen denk ik ??
Maar voor mij gaat dit nu goed, ik ga de vraag op opgelost zetten Ik ga de WD schijf later eens helemaal leeg maken en opnieuw formateren en eens proberen
verder iedereen heel veel dank voor het meedenken en de reacties
e de waele

Jammer dat de problemen met de WD er nog zijn. Laat svp nog even weten hoe die schijf zich na het formatteren gedraagt.

Dat ga ik zeker doen voor je daar heb je recht op Ik ga hem leeg maken en weer proberen
e de waele
Nog wel even geduld ben hem nu aan het leeg maken

Update:
He he eindelijk leeg en heb hem nu gefomateerd met de het NTFS bestands systeem dat is verder goed verlopen.
Ik heb nu de lege WD schijf op mijn laptop aangesloten en is zichtbaar in de verkenner
Heb nu weer gekeken bij een station toevoegen (voor back-up) en word niet gevonden. (hij is nu geheel leeg )
daarna heb ik een USB stick aangesloten en mijn freecom schijf. Alle drie zijn te zien op de verkenner
Als ik nu kijk bij station toevoegen staat daar mijn freecom en de Usb stick voor mij is het duidelijk dat de WD schijf niet word gevonden voor de back-up te maken
Ik ga morgen eens kijken zoeken op google en dan specifiek voor de Westeren digital schijf van 2 TB mischien dat er op het forum iets bekend is over dit vervelend ding
IK laat nog wat horen hoe het afloopt ik ben echt benieuwd
e de waele

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik krijg deze met geen mogenlijkhied geinstalleerd alles loopt vast heb zelfs eens opnieuw moeten opstarten Ik denk dat we dit maar zo moeten laten ik heb nu tenslotte alles op mijn freecom staan
e de waele

Wel zeker heel veel dank voor uw reactie en een prettig weekend toegewenst Ik ga toch nog eens kijken bij WD pagina (ben ook benieuwd je weet maar nooit)
mijn schijf is nu toch leeg ik kan nu toch niets verprutsen ??
e de waele

hallo forumleden
Ik ben met mijn geheel lege ext schijf naar een andere laptop gegaan waar ook win 10 op staat.
Heb deze daar op de USB aangesloten en gekeken bij de verkenner en daar staat deze bij dus dat is goed
Maar als ik de schijf wil gebruiken voor een back-up dan vind hij deze op de laptop ook niet dus ligt het aan mijn schijf
e de waele

OK maar hij werkt verder wel heel goed Ik heb ook op internet zo eens rond gekeken en er zijn meer mensen met het zelfde probleem en ook met de WD van 2 TB
dus ??wat is wijsheid
e de waele

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan