Geen draadloze verbinding, wel via kabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ghashum

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2011
Hallo allemaal,

Ik woon sinds kort op een nieuw adres (ben student) en probeer gebruik te maken van het internet. Dat zou draadloos moeten zijn. Er woont hier verder nog één persoon en die heeft de router in zijn kamer staan, hij heeft een directe verbinding via kabel en bij hem werkt alles prima. Mijn laptop (HP pavillion 7-serie) heeft een Atheros AR9285 802.11b/g/n WiFi adapter, die gebruikt wordt om verbinding proberen te maken met de router.
Het probleem is namelijk dat hij hem wel ziet, er ook verbinding mee maakt (signaalsterkte uitstekend) maar dat hij uiteindelijk geen internetverbinding maakt. Ik zoek me suf op internet, alles over IPv4 en IPv6, automatische IP-adressen, IP's resetten of DNS instellingen. Ik weet er niet heel veel van af maar ik heb wel een boel geprobeerd.
Er is dus dat zwarte kastje van speedtouch (thompson ST706) en daarnaast nog een wit kastje van Edimax, een "wireless 11b/g access point". Dat spul resetten levert ook weinig op. Wat ik ook heb geprobeerd is een handmatige IP invoeren waarbij het laatste getal afwijkt van die van de computer die wel is aangesloten via kabel. Deze werkt overigens via LAN.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik weet niet meer wat ik nog kan proberen...

Groeten,
B

Hallo B,

Maak je niet druk over al die (over IPv4 en IPv6, automatische IP-adressen) daar hebben we nu juist een router voor die deze dingen regelt.
Als het goed ingesteld staat zorgt de dhcp van de router de adressen die je moet krijgen. Wat het punt is dat het blijkbaar een beveiligd netwerk is.
Je zult dus de juiste sleutel moeten hebben om een draadloze verbinding te mogen maken. Ik lees dat de router een speedtouch thompson is, dus het zou goed kunnen zijn dat de sleutel op een sticker aan de onderkant van de router te vinden is.
In de vorm van, een reeks cijfers en letters, of een soort wachtwoord de passprase.
Of het staat in een brief van de provider. Heb je de juiste sleutel vind dan de gevonden netwerken/sidd en klik op verbinding maken en vul de sleutel in. (meestal moet je hem twee keer invulen)
Je krijgt dan pas een verbinding. Suc6

Laatst bewerkt:
Correctie
Het is niet de thompson,maar de edimax die het draadloze signaal verzorgt.
Ik denk dat je eens een tete a tete met die ene persoon moet maken.
Die kan namelijk als enigste de edimax opnieuw instellen.

Sorry ik ben vergeten te vermelden dat het om een onbeveiligde verbinding gaat. Dat is juist ook het vreemde, normaal zou je zo verbinding moeten kunnen maken met een onbeveiligd netwerk. Volgens hem heeft iemand een tijdje terug wel draadloos verbinding kunnen maken met een laptop, maar een oude laptop van hem vertoont hetzelfde probleem als ik heb.

Als ik de edimax opnieuw moet instellen, wat moet ik dan doen en hoe doe ik dat?

Allereerst ga het a.u.b. niet instellen met een wireless verbinding, maar met een bekabelde verbinding. Ik heb het even opgezocht het adres naar de router is
http://192.168.2.1 - of chek het even met ipconfig.
vul in bij uitvoeren 'cmd' type in de dosbox 'ipconfig' en de default Gateway zou moeten zijn 192.168.2.1 en dat is dus tevens het adres van de router.
Je kan met een gebruikersnaam en wachtwoord bij de instellingen/webinterface van de router komen. en zoek nu naar Wlan beveiliging.

Maar:
Je zegt dat het om een onbeveiligde verbinding gaat.
Ik denk dat je toch op jou laptop moet zoeken.
Staat jou wireless verbinding wel aan ??
Is er een indicator ledje/lampje waaraan je zien dat hij aan staat.
Er kan een wifi schakelaar zijn die op nul / of uitstaat. (zie zijkant laptop)
Of iets met blauwe Fn toets + F2 (voor aan) en herhaal je dat staat die weer uit.
Controleer dus of het radio signaal wel aanstaat.

Mijn adapter staat sowieso aan, ik heb daarvoor een touch-knopje die meteen de bluetooth aan of uit zet. Dat brandt blauw als het aan staat en oranje als het uit staat, dat brandt bij mij altijd blauw.Hij ziet het netwerk (dat default heet) ook, evenals andere netwerken, dus dat doet het wel goed.

Stel dat mijn huisgenoot de inloggegevens kwijt is en/of weggegooid heeft, wat betekent dat dan voor mijn mogelijkheden om dit probleem op te lossen?

Niks want dan zet je hem terug naar fabrieksinstellingen.
Staat die laptop van je wel op automatisch ip verkrijgen?

Instellingen staan wel allemaal op automatisch.
Het 'probleem oplossen' van windows komt altijd op hetzelfde neer, ofwel stel router opnieuw in (herstart) of vraag hulp aan een bekende.
Ik denk zelf dat het probleem erin zit dat ik geen IP-adres krijg toegewezen ook al staat alles op automatisch. Maar tot dusver leidt zelfs handmatig iets invoeren tot niets.

Hier een plaatje van de eigenschappen van de vaste pc (via kabel aangesloten):inst.jpg

[OPGELOST]

Daar ben ik weer,

Ik wil de mensen bedanken voor de tips. Het probleem is uiteindelijk opgelost. Het deed me een beetje denken aan die FBTO-reclame: soms lijken dingen ingewikkeld, maar de oplossing is altijd simpel. Hoe de vorige huisgenoot het heeft gedaan weet ik niet, maar het kwam erop neer dat er geen (ethernet)kabel tussen de router en de edimax zat. Vandaar dat ik wel signaal kreeg, maar niet werd doorverbonden met de router. Beetje stom om daar na een paar dagen pas achter te komen, maar afijn, het is gelukt.

Ik weet niet hoe dat hier gaat maar er mag wat mij betreft een slotje op als dat nodig is;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan