• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geen dubbele waarden in meerdere cellen op dezelfde rij

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skytiger

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2010
Hoi allen,

Wie kan mij helpen?

In het voorbeeldbestand wat ik heb bijgevoegd wil ik in cellen D3, F3, H3 unieke waarden hebben vanuit een lijst genaamd Scheidsrechters (Blad2, B2 tot B21).
Dus de naam mag niet meer dan 1x voorkomen in die drie cellen...

Bekijk bijlage Spel-scheidsrechters.xlsx

Groet
Sky

Selecteer het gehele gebied D3:H23 en vul onderstaande formule in bij Voorwaardelijke opmaak.
Code:
=EN(D4<>"";AANTAL.ALS($D4:$H4;D4)>1)
Ga naar opmaak → opvulling en geef er de rode kleur aan.

Als er twee keer eenzelfde naam voorkomt op een rij worden die twee cellen rood, dan zie je het gauw genoeg.

Die begrijp ik. Dan maak je het visueel.

Nu is de vraag hoe blokkeer ik dubbele invoer?

Zet deze code in moduleblad van Blad1.

Je bestand opslaan met macro's.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Application.EnableEvents = False
 If Not Intersect(Target, Range("B3:H23")) Is Nothing Then
   If Application.CountIf(Cells(Target.Row, 4).Resize(, 5), Target) > 1 Then Target = ""
 End If
Application.EnableEvents = True
End Sub

Thnx HSV, ik denk dat ik deze goed kan gebruiken. Even voor mijn beeldvorming... Die Target.Row4).Resize(, 5), Target) > 1 Then Target = "" die verwijst toch naar kolom 4 tussen B3 en H23. vergelijkt en past dan "" leeg(geen waarde) toe?

Toch?

Code:
If Application.CountIf(Cells(Target.Row, 4).Resize(, 5), Target) > 1 Then Target = ""

Hier boven staat als target zich op rij 8 bevindt (je wijzigt iets in rij 8).
Als AANTAL.ALS(D8:H8;target)>1 maak target weer leeg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan