• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geen eindtotaal maar gemiddeld in draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

velde046

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2004
Ik heb al veel rondgekeken, maar kom niet verder dan halve oplossingen. Het geval is dat ik een draaitabel heb op basis van gegevens die per werkdag laat zien hoeveel items verkocht zijn.
Ik heb daarvoor dagnummer en dagnaam aangemaakt om te kunnen organiseren.
In de draaitabel zie ik keurig hoeveel er totaal op dag 1 (maandag), dag 2 (dinsdag) etc. verkocht zijn.
Nu ben ik in de draaitabel niet geïnteresseerd in het eindtotaal, maar zou ik een gemiddelde willen zien. Dus de bovenstaande gegevens bijelkaar opgeteld en dan delen door zeven.
Hoe moet ik dit doen? Ik ben wel bezig geweest om aan te geven dat eindtotaalberekening gemiddelde moest zijn via veldinstellingen, maar dan worden de andere waarden ook gemiddeld en dat wil ik dus niet. Alleen het eindtotaal moet gemiddelde zijn van de bovenstaande waarden.
En als ik dan toch bezig ben. Is het ook mogelijk om gewoon in plaats van dagnummer de naam van de dag te doen en dan toch goed gesorteerd te krijgen op volgorde van maandag tot en met zondag?
Dat gemiddelde is belangrijkste voor mij, dat tweede is leuk....

Ben benieuwd, alvast heel erg bedankt.

Bijlagen

Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is in lijst met velden van Excel bij de Waarden de "som van aantal" te veranderen naar Gemiddelde van aantal

zie bijlage

Bijlagen

Met een aangepaste lijst kan je de sortering in ieder geval goed krijgen. In een draaitabel heb je per veld in het rekengebied één berekening. dat geldt ook voor de totaalrijen. Dus als je Aantal hebt ingesteld voor een veld, dan krijg je tevens de som van dat aantal. Niet het gemiddelde.

Was al bang dat het niet kon zoals ik het wilde. Zal dat dus echt buiten de tabel moeten berekenen. Ik wil namelijk alleen de totalen gemiddeld zien, niet de veldwaarden. Bedankt voor jullie aandacht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan