Geen fedora, dan maar FreeBSD, zonder grafische desktop...

Status
Niet open voor verdere reacties.

arno1991

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2005
Berichten
151
In een verkeerd geplaatste topic vandaag, wou ik Fedora Core 4 installeren. Na het nog 10 keer te proberen, is het nog niet gelukt.ik heb alle manieren van het installatieproces opgevolgd en ik ben tot de conclusie gekomen dat fedora core 4 niet kan geinstalleerd worden op mijn pc.
Ik ben dan naar FreeBSD gelopen en alles lukt, tot juist na KDE desktop en Gnome. Ik typ dan na het #-symbool startx in, ik krijg mijn cursor, een desktop in unix-stijl. Maar ik krijg geen bekende freebsd balken: enkel drie vensters waar je ook opdrachtregels moet intypen. Ik krijg ook een klokje...
Het eerste is een soort van login:, het tweede en derde beginnen met de #. Wel niet te vergeten dat ik kde in de root heb opgestart.
Ik heb opeens weer denk ik 16 kleuren en de schermgrootte is zo groot dat ik mijn letters niet kan lezen. En hoe kan ik eindelijk GOED beginnen met freebsd?

Is het ook normaal, als ik mijn pc opstart eerst op F1 (default) moet drukken en dan nog eens op 1 (boot freebsd) en dan nog eens login: en password: moet invullen zonder een grafisch venster?

Hopelijk kan er iemand antwoorden.

Bedankt,

arno
 
Je zegt dat je in KDE zit, maar aan je beschrijving te zien twijfel ik daar aan. Wanneer je aan de command prompt bent beland en je inlogt op het systeem zou je eens het volgende moeten proberen:

startx kde

Als het goed is wordt nu de KDE desktop geladen.

Om dit iedere keer weer te moeten doen is veel werk. Dat moet ook makkelijker kunnen. Ik ken FreeBSD niet, maar in Suse kun je in het bestand /etc/sysconfig/displaymanager aangeven welke displaymanager geladen moet worden. Dat is in dit geval kdm.
Er zal ergens een regel staan:
DISPLAYMANAGER="kdm" (kdm staat er nog niet maar zou er moeten staan voor KDE).
 
hallo,

bedankt voor de hulp, ik heb dit geprobeerd, maar toen ik "startx kde" heb ingetypt achter het #-symbool, kreeg ik deze foutmelding; die kreeg ik ook toen ik iets willekeurigs intypte:

waiting for x server to shut down

xauth: creating new authority file/root/.xauthority
xauth: (argv):1: bad display name ":0" in "remove" command
xauth: (argv):1: bad display name ":0" in "remove" command

# []
 
hallo,

ik heb wat gegoogled, en heb wat gevonden waardoor KDE wél opstart in FreeBSD 3.4.2. Ik zal het nog eens noteren, zodat iedereen die ook niet weet KDE op te starten, het hier kan lezen:

start FreeBSD op, druk op F1, en laat de tekst maar laden, tot je het introscherm krijgt met het duiveltje in tekst gemaakt. Duw op 1 en na nogmaals laden, log je in met de root.
Typ eerst sysinstall en installeer via configure de pakketten van disc 2. Nadat je weer het sysinstall main menu krijgt, ga je naar exit. Onderaan het scherm krijg je een zwarte plaats met alweer een hekje.

Dan typ je na het hekje: startx

nu krijg je 4 venstertjes, een klokje, een login en 2 xterm-vensters. Typ in een xterm vensters: startKDE. En hupsakee. De installer komt tevoorschijn met een prachtige grafische omgeving.

Om het qwerty-klavier naar azerty om te zetten in kde, moet je naar system gaan (op het desktop)|settings|op die vlaggen klikken|en naar keyboard layout gaan. Voor de Belgen kies je "Belgian". Voor de Nederlanders kan je "Dutch" kiezen.


succes en bedankt,

arno
 
Laatst bewerkt:
Daar was ik dus niet opgekomen. Komt wel een beetje omslachtig over moet ik zeggen. Is bovenstaande een eenmalige actie of moet je dat iedere keer doen?
 
ik ben nog aan het zoeken hoe ik het naar eenmalig krijg. Ik zal het hierboven iedere keer bijvoegen. maar, ja, inderdaad, het is erg omslachtig.
Weet jij toevallig hoe ik in kde mijn diskettestation en usb-drive kan laten opkomen. Bij all media krijg ik enkel 5 harde schijven te zien en cd-rom (die ook niet werkt; klik ik rechts en kies ik voor eject, dan gebeurt er niets)

bedankt,

arno
 
Gezien wat je allemaal moet doen om in KDE te komen denk ik dat je die apparaten allemaal nog handmatig moet gaan mounten.

Floppy: waarschijnlijk /dev/fd0
Cdrom: /dev/hdx (x afhankelijk van aantal schijven, niet aantal partities.
USB drive: waarschijnlijk /dev/sda1

Mounten kun je alleen als root doen. In de terminal typ je dan:

su
wachtwoord
mount -t bestandssysteem /apparaat/om/te/mounten /plaats/waar/gemount/moet/worden

typ in de terminal "man mount" (zonder aanhalingstekens) om te zien welke opties je allemaal hebt.

Wil je dat de apparaten automatisch gemount worden wanneer je opstart dan moet je ze toevoegen in /etc/fstab
 
bedankt, zal ik morgen eens proberen. Het is nu al wat laat (23:30), maar ik kreeg de cd-speler in kde weer open. Is het normaal dat er eerst een laadbalk komt om te zien wat er op de cd staat? Ik had met mijn andere win98 pc 4 foto's gebrand op een cd. Ik stak dan de gebrande cd in linux pc, en in kde kreeg ik niets van de foto's te zien. Ik zal ze morgen eerst proberen te mounten (want ik heb momenteel niets van media opslag-lees apparaten).

Nog een vraagje: de terminal; is die opstartterminal gelijk aan het xterm venster?

bedankt voor de hulp,

arno
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan