geen geluid, fouten in appbeheer

Status
Niet open voor verdere reacties.

marianneke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 feb 2001
Heb pc van mijn broer geformatteerd en W98 er schoon opgezet.
Alles werkt, behalve het geluid.

Heb van te voren de hardware gegevens genoteerd:
Onder Geluid stond oa:
Chrystal WDM Audio Codec
MPU 401 compatibel

Printscreen zit in de bijlage met wat apparaatbeheer nu geeft.

Wat verder opvalt: heb in de taakbalk rechts ook geen volumeregeling.

Ik heb van Chrystal al allerlei drivers gedownload, maar als ik die wil installeren moet ik de pc opnieuw opstarten en er gebeurt verder niks. Ws niet de goede?

Ik heb de kast niet open gehad, maar zo aan de aansluitingen te zien zit er geen losse videokaart in, wel is er een leeg slot maar ik weet niet wat daar ooit in heeft gezeten. (hij heeft de pc 2ehands gekocht, geen drivers erbij gekregen).

Graag jullie hulp hoe nu verder.

EDIT:
is me overigens ook niet duidelijk wat dat andere apparaat is waar ie dat gelevraagteken voor zet.

EDIT: confscherm, geluiden, kan hier de windowsgeluiden niet afspelen omdat de knopjes niet actief zijn.

Laatst bewerkt:
Advies :

Idd. met Aida32 even naar de exacte gegevens van de sound hardware zoeken. Vervolgens de juiste driver erbij Googlen en deze proberen te installeren. Lukt het in deze volgorde niet ?

Dan :

begin met het kijken binnen deze computer, software of er iets van geluidssoftware geinstalleerd is ? Ja : kiezen voor verwijderen. Nee ?

dan binnen apparaatbeheer de 2 apparaten de-installeren / installatie ongedaan maken.

NU de pc opnieuw opstarten en even kijken wat er gebeurt. Vermoedelijk wordt tijdens de detectie aangegeven dat er geen stuurprogramma's kunnen worden gevonden. DAN aangeven waar Windows WEL de stuurprogramma's kan vinden (en die heb jij netjes ergens op de hdd geparkeerd nadat je hebt gedownload :D ) Pas wel even op dat je ze (indien nodig) unzipt of zo opslaat in een map op de hdd, want de installer van Windows in DIT specifieke geval is veelal opzoek naar (bijv.) een .inf bestand en het kan GEEN bestanden unzippen.

En last but not least : zorg ervoor dat eventuele anti-virussoftware is uitgeschakeld tijdens de installatie van je geluidssoftware !!!!

Veel progjes vinden het niet fijn als anti-virusprogjes nog actief zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld worden "tegengehouden" door zo'n anti-v.progje, wanneer ze bepaalde bestanden proberen weg te schrijven naar de HDD dan wel bij het veranderen van een .ini bestand van Windows.................

Laatst bewerkt:
Plaats anders de bevindingen van aida32 (multimedia) hier. Dan kunnen we meezoeken naar de drivers:)

hoop dat dit de gevraagde info geeft?

@Pasja: heb ik allemaal al zo gedaan. Op die manier ook al verschillende drivers van Chrystal proberen te installeren.
Vraagtekens blìjven bij opnieuw opstarten.
Eea gedaan voordat ik NAV heb geinstallerd.

Zoals ik rechts onderaan het plaatje lees heb je een interne geluidskaart? (ac97). Als je aan de achterkant van je pc kijkt, dan zie je geen "losse kaart" in die gleuven, maar zit hij ingebakken op je moederboard.

Als dat zo is staan de drivers op de cdrom van je moederboard.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Tanja1968
Zoals ik rechts onderaan het plaatje lees heb je een interne geluidskaart? (ac97).

Als dat zo is staan de drivers op de cdrom van je moederboard.

Dat dacht ik dus ook, dat het onboard geluid was.
Maar waarom stond er dan eerder in het apparaatbeheer de Chrystal vermeld? Toen was er dus wel geluid...

Overigens, hij heeft alleen de CD-rom van Windows erbij gekregen, verder helemaal geen drivers oid.
Dus ik heb ook niks over dat moederbord.

Dus jij denkt ook aan een onboard kaart Pasja? Want ik kan het natuurlijk ook makkelijk mis hebben:) Waarom er eerst chrystal vermeld werd weet ik ook niet.

Ik hoop dat de link goed overkomt.

[edit] Link kwam niet goed door.

Anyway. Als je naar www.driverguide.com gaat kun je de optie geluidskaart kiezen, windows 98 en bij keywords typ je 82801aa in.

Dan krijg je verschillende drivers te zien voor jouw pc.

username is drivers
wachtwoord is all

Laatst bewerkt:
kijk hier eens en probeer eens wat............

enne, als je gegevens overschrijft vanaf het scherm is het best wel handig om dat heeeeeeeeeeeeel zorgvuldig te doen want :

Chrystal moet zijn Crystal ;)

Geplaatst door gast0225
Tanja,

:D :D :D

:o :o Bericht aangepast.

Het lukt me nooit om van driverguide de exacte gevonden pagina hier te plakken :D :D

Neem die driver van Pasja maar, die ziet er goed uit. Moet lukken :thumb:

oooooooh,

dan heb je vast nog niet op die driver geklikt.... ????

vandaar ook mijn :D :D :D :D :D

Geplaatst door gast0225
en als je die niet hebt dan wemelt het op Google van sites met drivers :

Ja, da's waar. Maar je moet wèl weten waarop je zoekt. Ik heb zó die Roland drivers en de Chrystal drivers gezocht. (driverguide)

Ik ga nòg eens googlen op jouw genoemde trefwoord.

En hoe kan ik er dan achter komen wat dat andere Onbekend apparaat" is?
En kunnen jullie me uitleggen waarom daar dan eerst Chrystal stond? Heeft dat iets met het probleem te maken, of zou het kunnen dat er op die lege plek eerder gewoon een geluidskaart heeft gezeten en dat dat dan nog onder apparaatbeheer blijft staan?

(ps: e.e.a. is ietwat gecrosspost)

Marianneke,

ik denk nu even hardop..........

wat staat er in de bios achter "sound (on board)" ?

enabled of disabled ??????????

Heb inmiddels je link gevolgd, deze gedownload.
Dan heb ik er op gedubbelklikt, hem op de C-schijf laten uitpakken.
Daarna heb ik hem bij apparaatbeheer (het gele vraagteken) opgezocht, gekozen voor eigenschappen, stuurprogramma opnieuw installeren en dan laten zoeken in die map op de c-schijf.
Hij komt met de melding dat ie geen drivers voor dit apparaat kan vinden.

EDIT: ik ga even kijken voor die BIOS instelling...

(offtopic: Trapje op, trapje op, trapje af, trapje af, ...niet verkeerd zo vlak voor de kerst...)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan