Geen geluid na bios update

Status
Niet open voor verdere reacties.

petje11

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2002
Hallo,

Na gisteren mijn bios ge-update te hebben werkt mijn geluid niet meer.
Ik kan alleen nog de optische uitgang selecteren niet meer de luidsprekers.

Windows zegt dat de geluidskaart niet is aangesloten? Beetje vreemd het is een onboard kaart.
Het stekkertje naar mijn luidsprekersetje zit goed en die werken.
Ook de hoofdtelefoon uitgang voorop de pc werkt niet meer.

Ik heb al diverse malen de geluidskaart opnieuw geïnstalleerd. Maar dat werkt niet.
Ook de probleemoplosser komt met het verhaal dat de luidsprekers en/of hoofdtelefoon niet is aangesloten.
Stop ik die dingen in mijn telefoon dan werken ze gewoon.
Het lijkt erop dat mijn geluidskaart niet meer werkt?
In het bios staat alles gewoon enabled.

Hellup?

Backup van je bios gemaakt ? Terugzetten.

Waarom heb je je bios geupdate.

Als iets gewoon werkt, moet je het niet repareren.

"If it ain't broke, don't fix it"

Nee, hij gaat niet terug. De bios update was nodig voor het herkennen van mijn videokaart in het juiste slot.(3.0 of 2.0)

Ga eens naar de site van de fabrikant en kijk of daar je vorige bios nog te halen is.

Dan moet je hem wel opstarten met een bootable medium waar je oudere bios opstaat.

Alhoewel ..... dan zit je natuurlijk weer met je andere probleem :confused:

Ik zou toch nog eens naar de instellingen in je bios kijken. Als het nodig is, schrijf je bepaalde instellingen op en zet alles op default, kijken wat dat uithaalt.
Je instellingen heb je opgeschreven, dus die kun je ( indien nodig ) weer terugzetten.

Dat is het ook niet.(voor de volledigheid heb ik het net wel geprobeerd) Dat dacht ik al wel. En wel omdat alles eigenlijk op default staat behalve dan dat ik een raid opstelling heb.
Ik heb uiteraard wel in het bios gekeken of de onboard audio wel enabled staat en dat is zo.
Verder verander ik nooit zoveel in het bios.
Juist om problemen te voorkomen.

kijk eens in de bios of daad werkelijk de onboard sound chip is geactiveerd.
misschien toch even handig.
bij mij formula z bordje staat deze standaard op disable na bios update

Helaas, dat is het niet. Hij staat enabled.

Hij reageerd ook niet als ik een hoofdtelefoon voorin de pc stop.
Normaal geeft hij dan altijd een melding.

Laatst bewerkt:
Hoi Petje11,

Zo'n BIOS is eigenlijk niks anders dan een reeks variabelen en getallen die dan weer aan de hardware worden toegewezen en gekopeld.
Nu zou het wel eens zo kunnen zijn dat die toewijzing niet goed en optimaal is.
Bijvoorbeeld dat de viderokaart en de geluidskaart een zelfde IRQ toegewezen hebben gekregen.
Omdat een videokaart door zijn hoge prestaties de hele IRQ breedte in beslag kan nemen en of ook als eerste die IRQ heeft dat de geluidskaart wordt afgeblokt en er niet of goed doorheen komt.
Je zou eens kunnen kijken bij systeem informatie -> conficten/delen of er een gedeelde IRQ met de geluidskaart is.

Eventuele pogingen als de eerst de geluidskaart uitzetten of de driver videokaart eerst eruit en dan weer opnieuw kunnen eventueel de toewijzing bij het opstarten veranderen.
Het verplaatsen van een kaart in ander slot doet de toewijzing ook veranderen maar dat lijkt me nu niet van toepassing.
Wat er dan overblijft is dat je een vrije IRQ gaat toewijzen.

And give it a cold boot please.

Hoop dat je er wat aan heb en er mee verder kunt.

Nou,

Ik heb de videokaart er even helemaal fysiek uit gehad en de stuurprogramma's verwijderd.
Daarna heb ik een cold boot gedaan.
Daarna nog even de laatste restjes van amd verwijderd.
Weer een cold boot.
Toen de videokaart weer opnieuw geinstalleerd.
Weer een cold boot met als resultaat...........geen geluid:(
Dit is wat ik zie bij de afspeelapparaten:
Knipsel55.JPGKnipsel66.JPG

Dat scherm wat hij aangeeft is aangesloten met hdmi maar er zitten geen luidsprekertjes in
Ik kan wel de optische uitgang gebruiken maar dat heb ik niet op mijn luidspreker setje zitten.

Zoals je ziet zegt hij dat de luidsprekers niet zijn aangesloten.
Ik kan dan ook niet de luidsprekers als standaard aanzetten.
Als ik een headset met usb aansluit heb ik daar wel geluid.
Maar via de 3.5 mm jacks dus niet. Ook voorop niet.

Oh ja waar vind ik dit?

Je zou eens kunnen kijken bij systeem informatie -> conficten/delen of er een gedeelde IRQ met de geluidskaart is.

Laatst bewerkt:
Ik ben een paar dagen aan het mailen geweest met asrock. En ze hebben mij een nieuwe bioschip opgestuurd met de laatste en goed geflashte bios.
Helaas mag ook dat niet baten.
Asrock denkt dat er een hardware probleem is.
Ik denk dat ik het moederbord maar terug moet brengen naar de leverancier voor garantie.
Alhoewel ik daar niet zo heel erg blij mee ben.
Hert betekend wel dat ik dan een paar dagen(weken) zonder pc zit.

Morgen eerst maar eens bellen.

Hoi petje11,

Systeem informatie kun je vinden bij start -> alle programma's -> accessories -> system tools.

Zoals het op de bijlage eruit ziet lijkt het erop dat er geen verbinding is met annaloog terwijl die er wel is met digitaal.
Je zou dan inderdaad kunnen denken dat er iets met het moederbord is en omdat het om een onboard gaat.
Het blijft iets vreemd.

En wens je in ieder geval veel succes met de garantie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan