Geen geluid op mijn MacOS Catalina

RMSMenaMuria

Gebruiker
Lid geworden
19 aug 2013
Ik heb geen geluid op mijn MAC Notebook.Op mijn statusbalk zie ik wel het geluids-icoon , licht-grijs, maar geen geluid. Als ik de volume button in tik krijg ik het geluids-icoon te zien met daaronder een O met een streep erdoorheen. Hoe kan ik dit oplossen?

Bijlagen

• Screenshot 2025-03-10 at 20.19.06.png
    Screenshot 2025-03-10 at 20.19.06.png
    147,1 KB · Weergaven: 11
  • Screenshot 2025-03-11 at 12.43.30.png
    Screenshot 2025-03-11 at 12.43.30.png
    127,9 KB · Weergaven: 11
Ik zag liever dan die paar hele grote afbeeldingen (weet je dat je ze makkelijk kan verkleinen?) wat er in de "Select sound output device" keuzelijst staat.

En dat is de enige optie? Ik heb sowieso de Macbook luidsprekers er staan, en mijn audio interface. En zelfs mijn Denon CEOL streamer staat er tussen :). Maar ik heb nog even naar je tweede plaatje gekeken, en inderdaad staat daar alleen die digital output in de lijst. Ik neem aan dat de macbook wel speakers heeft, en dat die in het verleden wél hebben gewerkt?

Ik ben een leek, en als ik dit lees.."mijn audio interface. En zelfs mijn Denon CEOL streamer staat er tussen" dat zegt mij niets. Met wat heb heb doorgegeven kan je daar iets mee?

Geen digitale uitgang kiezen, die is voor de HDMI.
Welke opties heb je daar voor de uitgang?

Met wat heb heb doorgegeven kan je daar iets mee?
Nou, informatie dus. Normaal gesproken staat bij jou Output altijd de interne speakers. En ik kan mij niet voorstellen dat die van jou zonder speakers is geleverd. Dat ze niet bij de mogelijkheden staan, duidt dus op een stevig probleem. En die Denon van mij die ik kan kiezen: die hangt in mijn netwerk, en mijn MacBook ziet 'm gewoon, en ik heb dat als voorbeeld gebruikt om aan te geven dat Apple heel goed is met het detecteren van geluidsbronnen. Idem als ik mijn externe Audio Interface aansluit: ziet-ie direct.

Wellicht is er een probleem met de hardware,wat wij sowieso niet kunnen zien zonder de machine op tafel te hebben. Je zou nog eens kunnen proberen om een koptelefoon in de koptelefoonuitgang te steken. Hopelijk ziet-ie die wél. Dan weet je ook gelijk weer wat meer.

De link van LP zal je niet veel verder helpen, want het probleem bij jou is nu eenmaal dat er geen opties zijn in de menu's.

Ik heb een kop-telefoon gebruikt, maar het probleem is niet opgelost. Ik heb wel tig-keer een shut-down gedaan en 2 x heb een geluid gehad en een bestand kunnen beluisteren en dan ineens is het geluid weg en het icoontje op grijs. De Output ... goeie vraag, zie het bijgaande bestand.

Bijlagen

• Screenshot 2025-03-19 at 23.49.24.png
    Screenshot 2025-03-19 at 23.49.24.png
    9,5 KB · Weergaven: 4
Dan zit er toch iets niet goed in de hardware van de macbook. Ik denk niet dat wij dat zo van afstand kunnen oplossen (ik in ieder geval niet), en ik raad je dus aan om een servicecenter op te zoeken. Bij softwareproblemen is het heel simpel: het werkt, of het werkt niet. Maar als een device (geluid in dit geval) soms wél werkt, en soms niet, en je hebt niets aan de instellingen veranderd, dan is er iets fout met de computer.

Je zou hooguit, als je het nog een paar keer zo probeert, en je hebt weer een keer geluid, nog eens een schermafdruk kunnen maken van je Output tabblad in de geluidsinstellingen, want ik ben wel benieuwd wat het scherm aangeeft op het moment dat je dus wél (even) geluid hebt.

@LP: die staan al in het tweede plaatje in bericht #1. En TS heeft dat al een paar keer geschreven ook. Ik weet niet of jij een MacBook heb (ik sinds kort wel) maar ik kan je vertellen dat de informatie in dat plaatje klopt. D.w.z: het klopt natuurlijk níet, want de standaard uitgangen staan er gelijk bij als je iets verandert. En bij TS staat er niets.

Plaatje 1: Uitvoer zonder koptelefoon

Foto 20-03-2025 om 09.37.jpeg

Plaatje 2: met koptelefoon ingeprikt
Foto 20-03-2025 om 09.38.jpeg

Zoals je ziet, horen de ingebouwde luidsprekers er gewoon bij te staan. Staan ze er niet, dan is er dus een hardware probleem.

Ik heb even gegoogled op het probleem en kwam een 'oplossing' uit 2006 tegen, met linkjes naar Apple sites die (uiteraard) niet meer werken. Maar ik kwam daar wél tips tegen die wellicht kunnen helpen, en die brachten mij naar deze pagina. Ik zou als ik jou was eens kijken of ik die instellingen zo kan herstellen. Ik vermoed dat jij een macbook hebt met een Intel processor, en dan zou dat wellicht de oplossing kunnen zijn. En hier nog een Engelstalige pagina, met ongeveer dezelfde tips.

Een andere 'tip' was om het MacOs opnieuw te installeren, maar dat lijkt mij een iets te drastische werkwijze. En de beste tip: ga naar een Apple Store voor ondersteuning :).

Terug
Bovenaan Onderaan