Geen geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

droersch

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2001
Berichten
379
Vorige week heb ik een nieuw moederbord geinstalleerd omdat de vorige een probleem had met het geluid. Nu heeft de nieuwe (wel hetzelfde type als de vorige, namelijk Asus K8N4-
E Deluxe) opnieuw een probleem met het geluid: er komt geen geluid uit.

De drivers zijn goed geinstalleerd en up-to-date, in apparaatbeheer wordt het apparaat gewoon als werkend omschreven, er staan geen gele uitroeptekens in apparaatbeheer, winamp speelt ook gewoon af alleen komt er geen geluid uit. Ik heb ook al andere boxen geprobeerd maar daar doet ie het ook niet. En de boxen doen het wel op een andere pc dus daar kan het ook niet aan liggen.

Heeft het zin om een goedkope geluidskaart te kopen? Ik heb geen zin om het moederbord weer op te sturen naar de winkel. Kost me weer 7 euro en dan kan ik net zo goed een geluidskaart van 10 euro kopen.
 
Heb je front aanluiting aangesloten op het moederbord? zo nee kijk dan eens of de jumpers voor front audio wel zijn aangebracht op het moederbord deze zorgen namelijk voor een doorverbinding als je de front aansluiting niet gebruikt.
 
Checklijstje:
Staat on-board geluid in BIOS aan
Staat bij configuratiescherm> geluiden de juiste geluidskaart geinstalleerd
Staat er in de mixer niets op "dempen" [gewoon zowel in opnemen [onder geavanceerd] als weergeven, alle schuiven open zetten
Is er een tweede mixer actief die de settings van de eerste kan overrulen [bijv. Xear CMI audio]
Is er misschien een IRQ conflict

.........
 
Sorry, wat bedoel je met frontaansluiting?

Het vreemde is dat het geluid het in het begin wel deed. Toen heb ik geprobeerd m'n stereo erop aan te sluiten maar dat werkte niet en toen heb ik hem weer op de boxen aangesloten en daarna werkte het niet meer.

Kan het niet een of andere beveiliging zijn?

On-board bios staat aan, goede geluidskaart is geinstalleerd en de mixer staat niet op dempen.

Hoe weet ik of er en IRQ conflict is?
 
OK het heeft dus wel gewerkt.... dat is een belangrijke aanwijzing...Op welke manier op de stereo aangesloten? Hoe?[line-out van de geluidskaart op line-in van de versterker?] Want het kan goed zijn dat je bij een verkeerde aansluiting het eindtrapje van je geluidskaart opgeblazen hebt....
 
Ja daar ben ik bang voor. Ik had de line out van de on-board geluidskaart aangesloten op de line in van de stereo. Op de line-in van de stereo heb ik een dubbele tulp zitten zodat zowel het geluid van de tv/dvd als het geluid van de pc op de stereo aangesloten kan worden. Misschien dat hier een conflict is ontstaan?

Is hier iets aan te doen of is het verstandiger om een nieuwe geluidskaart te kopen? En zo ja, lost dit dan ook echt het probleem op?
 
Line out van PC op line-in [DVD in] van versterker moet gewoon kunnen... het kan wel zijn dat de combinatie met de DVD/TV out, iets te gek werd... Sowieso is PC out met kabel naar versterker niet echt geweldig, het beste werkt het als beide op hetzelfde stopcontact zitten [in ieder geval tenminste op dezelfde groep] en met een korte kabel verbonden zijn, anders is het één groot circus van brom... een draadloze verbinding werkt dan veel beter...

Een andere geluidskaart zal het probleem wel oplossen....
 
Ik had hetzelfde probleem. Mijn frontbus audiokabel heeft 2 stekkers. 1 met audio (deze was aangesloten) en 1 met AC'97 welke nu is aangesloten. Probleem is nu verholpen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan